Allt blir inte som man tänkt sig. Ibland blir det faktiskt bättre. Precis så känns det att låta Mindpark ta ännu ett steg framåt och bli vad det heter. En fysisk och digital PLATS för både kreativitet och produktivitet. Mindpark är från och med den 24 oktober 2013 namnet på det som tidigare hette SHIP i Helsingborg. Heja!

Historien börjar 2007. Företaget som så småningom ska komma att heta Mindpark grundas. Ambitionen är att utnyttja den samlade kraften hos fem starka, lokala mediehus. Målsättningen är inte blygsam ”vi ska säkerställa att ägarna tjänar pengar i morgon också”. Jag har samlat lite material här, från den tiden. Säkert kul för en möp (mediehistoriskt överintresserad person) att läsa.

Och anledningen till den här samlingen dokument är så klart att jag tycker det finns kopplingar mellan det jag skrev då och det som ska hända nu. Läs vidare. Håll med eller säg emot i kommentarerna.

DSC00240

Bilden ovan visar när Bennie Ohlsson, Johan Ståhl och Lars Svensson skriver på bolagspapperna. Mindpark är bildat. 

Det är en intensiv tid. Men Mindpark 1.0 avslutas redan efter två år. 2009 står det klart att krisen slog ännu hårdare än förväntat mot mediabranschen. Stora sparpaket lanseras, människor får lämna sina jobb och hela havet stormar. Ägargruppen är inte inbördes överens om prioriteringar och några tycker inte att man får ut det man förväntat sig av bolaget. Jag har full förståelse för det, det var många olika kulturer som krockade i den här konstruktionen. I efterhand, en omöjlig uppgift. Jag känner mig ändå stolt över det vi åstadkom. Och Erik Forsberg, Daniel Nuud, Sandra Jakob, och Peter Rosdahl är fortfarande det smartaste och härligaste gäng jag arbetat tillsammans med. Vilka superstars.

Tillsammans med ägarna kom vi överens om att jag skulle ta över bolaget. Jag förvärvade samtliga aktier, flyttade hem skrivbordet och började arbeta med den verksamhet som jag älskar. Som senior konsult (där det jag gör allt oftare definieras som ”business transformation”, snarare än ”digitalt stuff”), affärsängel, föreläsare och utbildare. Mindpark 2.0 var fött.

Information Design_ Bankdagen 2012

Håller låda på bankdagen. Trivs.

Det är fantastiskt att arbeta med branscher som har allt att vinna på internet och utvecklingen. Som rådgivare och konsult har jag fått resa jorden runt flera varv. Jag har jobbat med några av världens största företag, med några av världens mest spännande företag och mött de klokaste och intressantaste människor jag kunnat önska. Både som kollegor och som klienter. Jag har drömjobbet. Allt det här tänker jag fortsätta med, men det finns också andra spännande uppgifter runt hörnet. Mer om det inom kort…

Men mitt hjärta klappade fortfarande för mediebranschen, även om vi inte ville jobba ihop. Det intresset fick utlopp via aktivt bloggande på mindpark.se. Tillsammans med ett fantastiskt team växte sajten upp till att bli en stark och prisvinnande röst. I kärleksfull konkurrens med tex samesamebutdifferent bidrog bloggteamet till att skapa en exceptionellt levande debatt om medielandskapet. Satan vad vi fajtades. Det var en härlig tid, och en av få saker i livet som jag kan se tillbaka på och sakna. Jag tycker ju alltid annars att min bästa tid är nu.

4188632468_2c28f5a82a_b

Bilden ovan tog Gitta Willén på Mindparks Julefrokost 2010. Bloggteamet och hangarounds samlades för att lägga ännu ett grymt år till handlingarna. Värden är, som synes, trött ;)

Under tiden blev det allt mer ointressant med bolaget Mindpark. Jag har aldrig varit bekväm med enmansbolag som pratar om sig själv i vi-form, eller klär sig i stor kostym, så gradvis blev jag mer jardenberg.se och mindre mindpark.se. Medievärlden uppmärksammade det när de konstaterade att ”Joakim Jardenberg har bytt varumärke”. Och precis så är det ju. Jag är jag. 100% människa. Man kan säga att varumärkesresan som började 2009 går i mål idag.

2013 leder en administrativ miss till att Mindpark AB likvideras. En årsredovisning har inte skickats in i tid  (don’t mention the war). Bolaget är inte på något sätt på obestånd och den enda som ”drabbas” av likvidationen är jag själv. Dumt. Men i bakspegeln känns det ändå ok, jag har inget behov av att driva ett enmansbolag. Allting har en mening, och jag är en erfarenhet rikare. I processen uppstod frågan om vad som ska hända med namnet och varumärket. Samtidigt fick jag reda på att SHIP letade nytt namn. Som sagt, allting har en mening.

Google Maps

Härliga, härliga Mindpark 3.0. Titta in och surfa runt.

SHIP är en fantastisk plats, på gränsen mellan Helsingborgs innerstad och industriområdet ner mot hamnen. Karsten Deppert, Mr SHIP, brukar säga att det inte finns någon bättre plats att jobba på. Jag kan bara hålla med. I mitt uppdrag som affärutvecklare på stadens inkubator, THINK, tillbringar jag mycket tid där. Men redan innan dess kände jag stor kärlek till platsen, så stor att när Mindpark-soffan inte fick plats hemma så kändes det självklart att skänka den till SHIP. Och nu flyttar alltså namnet efter.

Jag är oerhört glad över att nu få se Mindpark 3.0 ta form. Karsten och crew har skrivit mer om namnbytet ur deras perspektiv och det är skön läsning. De beskriver det som en resa, och så är det. Namnet Mindpark och verksamhet SHIP möts, och nu är det bara framåt som gäller. Jag litar på att Mindpark, både fysiskt i Helsingborg och digitalt på nätet, ska bli den mest kreativa och mest produktiva plats man kan önska sig. Ännu en oblyg målsättning.

FAQ (work in progress)
– Vad händer med allt innehåll på gamla mindpark.se?
Alla poster är importerade till jardenberg.se. Jag har verkligen försökt bibehålla rätt författare på dem, men om du hittar något fel (eller har andra önskemål) meddela mig gärna. Det är fortfarande en hel del trasiga bilder men det kommer att lösas över tid. Detsamma gäller kommenterar, där det fortfarande saknas en hel del. Allt ska räddas, det kommer bara att ta lite tid.

– Hur mycket betalar ”SHIP” för ”Mindpark”?
Inte ett öre. Det här är en ren do good shit-överlåtelse av den ideella rätten till namnet. Jag kommer att ha en liten roll som ”senior advisor” för nya Mindpark – jag gillar det som händer där – men det hade jag haft ändå.
Uppdatering: Det är viktigt att betona att nya Mindpark inte längre är associerat till mig över huvudtaget. Det är Karsten och crew som kör detta. Jag sitter i baksätet.

– Kan man fortfarande maila dig på joakim@mindpark.se?
Ja. Jag har förvisso ALDRIG använt den mailadressen, men den fortsätter ändå skicka vidare till joakim@jardenberg.com – precis som den alltid gjort.

– Vad händer med loggan?
Den grymma logotypen som ligger i toppen på det här inlägget pensioneras. Petra LundinManifesto skapade den för Mindpark 1.0 och jag älskar den. Men den nya versionen av Mindpark får en ny grafisk profil. I sammanhanget vill jag passa på att slå ett rejält slag för Michael Nilsson, också Manifesto. Han var ovärderlig i arbetet att definiera den första versionen av Mindpark. Du rockar Micke, tack för allt.

– Vad händer med jardenberg.se
Det kommer en rejäl uppdatering här. Ny form, bättre tillgänglighet, snabbare, vassare struktur, tydlig uppmärkning av de inlägg som har sitt ursprung på gamla mindpark.se etc. Real soon.

– Och om man har fler frågor?
Kom och hälsa på mig på nya Mindpark. Bredgatan 11. Eller maila till joakim@jardenberg.com

Ursäkta röran.