Sociala medier för författare

Det här är inte en komplett guide, utan det som följer är mer av ett anteckningsblock. I grova drag är det en sammanställning från de sessioner jag höll med BUS i Stockholm och Göteborg under slutet på april 2010. Jag lovade den här texten innan veckan var slut, och det höll ju nästan;)

Introduktion
Redan innan vi klev in i salen i Stockholm gjorde jag en handgriplig demo av både teknik och vårt vänliga internet. Se inlägget ”En författare undrar: Vad kan internet göra för mig?”. Det blev många bra svar, så missa inte kommentarerna. I Göteborg ville jag inte upprepa tricket, istället blev det ett par ord om det vi gjort dagen innan, samt en demo av hur man till och med kan göra det ännu enklare med en iPhone.

Inledning
Vi startade med att prata om vikten av de tre stegen: förstå, kunna, göra. Jag berättade att hela första passet idag handar om att förstå. Förstå att det är viktigt, roligt, att det ger tusen möjligheter, att utvecklingen är något som var och en kan (och bör) vara en del av. Vi tittade sedan på Iris för att försöka bli överens om att ”kunna” inte ska behöva vara något rent fysiskt problem iaf…

… och att den egentliga nyckeln till allting som har med internet att göra handlar om just det. Att göra. Det viktiga är inte vad som händer i den här lokalen under de närmaste tre timmarna – utan det som händer när ni kommer hem.

Sedan började vi lägga grunden till förståelse och jag använde en variant av ”De tre webbarna” som underlag för vår väldigt livliga diskussion. Från början var planen att vi skulle hinna med ”Om individen i de sociala medierna” också, men tiden gick till frågor och samtal istället. Mycket bättre.

Vi övergick sedan till en hel del handgripligheter som framför allt handlade om vad man ska göra i de olika kanalerna. Innan jag börjar lista dem, grovt, i form av en serie länkar rekommenderar jag att du tar hem och kanske till och med skriver ut den här enkla fusklappen. Men för att sammanfatta vad vi kom fram till…

Google
Företaget som är alltings startsida. Du måste Googla dig själv (egogoogla;), av det enkla skälet att alla andra googlar dig. Vi såg skillnaden mellan att ha hyfsad kontroll över sin presentation på google och att inte ha det alls. Vi konstaterade att Googles sök ser annorlunda ut på olika språk, om man är inloggad eller inte, och att det finns hur mycket som helst i vänsterfliken/alternativpanelen. Vi måste ha koll på hur man söker, alltså.

Vi nuddade också vid hur man kan göra för att försöka få bort innehåll men att det bästa sättet att bli vän med sökresultatet är att vara aktiv på nätet, göra bra saker, leverera läsvärde och bra stories, samt ha rätt verktyg. Något ni borde känna er väl lämpade för, i synnerhet efter den här utbildningen. Jag drog också en lans för alla deras fantastiska tjänster, med gmail, docs och maps som ett par exempel och avslutade med att uppmana er att upprätta en fyllig profil.

Vill du läsa mer om Google är Nikke och joinsimon två bra startlägen.

Bloggen
Ert nav på nätet. Jag gick hårt åt den traditionella, statiska, ”hemsidan” som många av er dessutom betalat dyrt för. Jag lyfte fram bloggen, inte bara som ”blogg”, vad det nu är, utan som ett utmärkt verktyg för er centrala nätnärvaro. Bara för att man använder ett bloggverktyg behöver man inte uppdatera varje dag, även om mer aktiv alltid är bättre än inte aktiv alls. Google gillar saker som lever.

Jag berättade om Blogger/Blogspot som är ett googleföretag på gott och ont, och jag berättade om WordPress som är ett minst lika bra alternativ. Båda är så bra att ni inte bör titta i någon annan riktning. Vill man vara lite mer avancerad kan det vara en bra ide att sätta upp en alldeles egen wordpress-blogg på ett webbhotell. Jag nämnde Binero som ett bra webbhotell och sa att man kunde läsa mer på Borjablogga.se och på WP-Support.

Vi kikade en hel del på handgreppen. Hur enkelt det var att länka, lägga in bilder, ändra utseende. Poängen var att vi bara klickade runt i inställningarna och testade. Lekfullhet och nyfikenhet. Vi lade in vårt twitter-flöde och vår facebook-sida, vi lade in en sidebar med länkar till våra andra platser på nätet och till våra favoritkolleger (och kanske även till magistern?;). Vi byggde vårt digitala nav, den plats på nätet där hela närvaron börjar och slutar. Och vi hade skoj under tiden.

Glöm inte, flera personer kan dela på en blogg och en person kan ha många bloggar (tex en för varje bok)…

För mer läsning om bloggar rekommenderar jag att du läser bloggar. Ett bra startläge är Knuff, och där finns dessutom en avdelning med bara bokrecensioner. Här en grym instruktion från Ronnestam om hur du kommer igång med bloggen.

Facebook
Med över tre miljoner aktiva svenskar går det inte att stå utanför Facebook. Vi kunde konstatera att ”alla var där” (Det finns till och med en grupp för BUSarna), och att det är en i sanning social plats där man är väldigt aktiv. Även om inte de allra minsta finns där än, så finns deras mamma, pappa, syskon och mormor där. Först: varning för att använda en vanlig Facebook-profil till något annat än sin egen, äkta, profil. Var noga med att följa Facebooks regelverk.

Vi pratade också om transparens och tonläge. Slutsats: Töj dina gränser och var så öppen du kan och så personlig du kan – men aldrig om det känns obekvämt. I de sociala medierna måste du vara ärlig, allt annat genomskådas och faller platt. När det gäller integriteten – du KAN ställa in nästan vad som helst här men internet, användarna och google belönar den som är öppen.

För dina karaktärer, böcker och/eller för ditt författarjag startar du en ”Sida”. Den fungerar ungefär som en facebook-profil, men ger dig till exempel bra statistik och mer koll på läget. Du kan ha hur många sidor som helst. Skaffa 25 vänner till din sida så att du kan ge den en bra adress. Man kan också starta en grupp (det finns över 600 miljoner grupper), men jämför man är en sida bättre än en grupp för er.  Vi ser till att väva ihop bloggen med det vi gör på Facebook. Åt båda hållen. Här är ett exempel. Facebook är lite rörigt, men bra hjälp finns på plats, och så klart via Google.

Det är många som skriver om Facebook, men det finns inget samlat, bra, på svenska. Jag rekommenderar Facebooks egen blogg och insidefacebook.com. Niclas Strandh är alltid läsvärd och verkar ha ett extra öga på Facebook just nu.

Twitter
Uppenbart det hetaste sedan skivat bröd. Alla snackar om det, få använder det. Men det är en kraft. Du når nästan alla politiker, mediemänniskor och journalister, pr-konsulter och otippat många kulturarbetare här. Influencers som de kallas. Och det betyder att Twitter är ett utmärkt sätt att ta temperaturen på vad som är mest på gång just nu, eller försöka sätta igång nästa snackis.

Allt du behöver för att komma igång kan du nå via den här länken till Folkets Twitterskola i TV4. Det finns bra länkar ut till mer läsning där också. Vi pratade mycket om hur man ska hitta intressanta människor att följa, och ett sätt var att kolla vem någon annan följer eller att spana in några spännande listor.

Vi pratade också om hur man med viss försiktighet kan sy ihop tjänsterna så att man via twitter kan posta till facebook. Det kallas för dubbelpostning och kräver lite eftertanke. Vi fick se att en hashtag kan man aldrig äga. Och givetvis kopplade vi ihop med vårt digitala nav så att alla våra tweets presenterades även i bloggen.

Och såklart, Twitter kör man från någon applikation. Jag lyfte fram Echofon som jag gillar både i mac och iPhone. Tweetdeck är massiv för den som vill ha full koll på läget, finns för både mac och windows.

Här har du en google-sökning för att hitta lite aktuell läsning om Twitter och givetvis hittar du bra tips om Twitter på Twittertips;)

Andra tjänster
Vi pratade om Flickr som är bästa tjänsten för att hantera bilder, och som innehåller många sociala element i sig själv. Enkel att koppla ihop med bloggen, så klart. Vi pratade om Youtube, där det laddas upp 24h video varje minut, och som är väldens tredje största sökmotor. Att ladda upp video är enkelt, med mobilkamera eller med en Flip – och att inkludera klippet på bloggen är gjort på ett par minuter.

Det dök också upp frågor om LinkedIn, och jag sa att det är klart att ni ska finnas där. Jag har bra nytta av min profil.

Uppdateringar:

  1. Jag kom precis på att vi såklart pratade LBS också. Location based services, alltså tjänster som bygger på position. Foursquare, Gowalla, Brightkite och Latitude (se widget ute till höger) var några av de jag nämnde. Men jag borde också nämnt mitt eget projekt med livskartan – för jag ser att det finns en öppning för en ny berättarform här. Varför inte skapa en roman som trip i Gowalla?

Work in progress, jag ska fortsätta här sedan. Men eftersom jag vet att ni väntar publicerar jag redan nu och sedan uppdaterar jag efter att ni hjälpt mig komma på vilka fler frågor det var som hängde i luften

Vi avslutade
Till sist rundade vi av med att kommentera att ni har alla förutsättningar att bli kungar på nätet. Ni är skickliga på att berätta och ni har historier som är lätta att sätta vingar på. Nu gäller det att inte göra tekniken till ett hinder, eller göra det här nya till något jobbigt. Plocka fram barnasinnet och börjar experimentera.

Tänk på Kevin Kellys One machine, tänk på hur alla våra enheter fungerar som fönster in till denna enorma källa av relevans, relationer och samtal i realtid. Och tänk på Iris, som inte lärt sig gå men som redan lärt sig öppna fönstret.

Osorterade, men värdefulla länkar

7 thoughts on “Sociala medier för författare”

  1. Tusen tack för en upplysande och inte minst inspirerande kurs, Joakim. Ska bara rensa bort en och annan överhängande deadline, sedan ska jag sätta igång…

    Reply

Leave a Reply