Jag gillar smartskallar, och Ted Valentin är definitivt smart. Tidigare mest känd för att ha byggt upp Tidningsbutiken och sålt av den, är han nu ”Kartmannen” med hela internetsverige. Hans olika kartprojekt är ett lysande exempel på affärsutveckling, modell 2008. Men Ted sitter inte stilla, så nu är det dags för honom att arrangera 24 timmar som förhoppningsvis kommer att gå till historien.

Under namnet ”24 hour business camp” samlas ett (imponerande) gäng för att utveckla en idé under fokuserade former. Så här beskriver Ted det på den nystartade bloggen:

  • Ett antal entreprenörer (eller små entreprenörsteam) träffas under en helg, förslagsvis på en skärgårdsö, för att dra igång varsin affärsidé på 24 timmar.
  • När helgen är över ska varje individ eller team ha lanserat en affärsidé eller sajt.
  • Det hela realtidsdokumenteras av en eller flera personer på en blogg med bilder, video och små intervjuer.
  • Inspirationen kommer bland annat från Mattias Järnhäll, Eric Wahlforss the 24 hour dot com, med flera som genomfört liknande 24-timmarsprojekt.

Mindpark är med som huvudsponsor. Anledningarna är flera. Givetvis är vi ute efter kontaktytan med fler smarta människor, givetvis vill vi stödja en bra sak, och givetvis kommer vi att arbeta med egna projekt under det här dygnet. Men mest är jag nyfiken på formen. Vi är många i gammelmedia som är frustrerade över hur lång tid det tar för oss från start till mål. Tänk om vi kunde samla mindpark-sfärens frontlöpare under ett dygn ett par gånger om året och faktiskt komma därifrån med körklara saker. Jag tror det är möjligt. Och jag ser det här som ett tillfälle för oss att lära hur.

Den 22 januari är det dags, och vi kommer givetvis att fylla på med mer info efterhand. Men tyck gärna till, och kom med input på vad du tror om det här sättet att bedriva utveckling. Visst är det lockande?

[uppdatering: har skrivit en kort presentation av vårt projekt och vår tänkta roll på 24timmars-bloggen]