business

Ställer SJ in för att man inte har råd att köra tågen?

Rubriken stämmer så klart inte (hoppas jag) men det är intressant att notera kurvan över elpriset: Det är sannerligen inte ofta man ser en sådan kurva, en så kallad hockeystick. En ökning som är så kraftig att den nästan slår knut på sig själv. Men där den mobila datatrafikens kurva är en positiv hockeyklubba får … Read more

Bo billigt i New York – och resten av världen

När vi åkte till New York sist testade vi ett alternativ till vårt vanliga hotellboende – och hittade en pärla. Normalt sett brukar man använda Craigslist som verkligen har ett enormt utbud. Jag bevakade ”Vaction Rentals” i två dagar och det var överväldigande. Det går att göra fantastiskt bra affärer där, men det kräver engagemang … Read more

Läget i den svenska musikindustrin: Artisterna har aldrig tjänat bättre

På måndag släpps en fantastisk rapport om det ekonomiska läget för den svenska musikindustrin. Jag har läst den och det är väldigt välgjort, och det borde vara omöjligt att tveka om vilka slutsatser som går att dra. Daniel Johansson, som författat rapporten tillsammans med Markus Larsson, skriver en kort sammanställning redan idag. Även om det … Read more

Kort om: Plentyoffish.com – Changing The Online Dating Industry

[Om det ”nya” internetföretagandet och miljarderna som försvinner] Den senaste tiden har jag pratat mycket om hur det kommer en ny våg av webbtjänster som påverkar hela den etablerade bilden av ”doing business”. Det handlar, helt krasst, om mångmiljardbelopp som försvinner och mitt exempel brukar vara Craigslist. I slutet på den bloggposten nämner jag andra … Read more

Gästblogg: Godbitar från Alan Webber

Vi publicerade tidigare en intervju med Alan Webber och här är en uppföljning från det seminarium som hölls i anslutning till hans sverige-besök. Stort tack till utmärkta rapportören på plats: Jonas Hombert, VD i Jaycut. I förra veckan hade jag förmånen att få delta i ett seminarie med Alan Webber (Tack Jan de Man Lapidoth!), … Read more

Spotify som iPhone app och premium-explosionen

Jag dyrkar smartskallarna på Spotify. Givetvis är deras snygga iPhone-app gratis att ladda ner, så tröskeln saknas helt. Men sedan går den inte att använda utan att vara Premium-kund. Toksmart. Upplägget har ju varit känt ett bra tag, men jag studsar ändå till nu på morgonen när nyheten om att appen finns tillgänglig sprider sig … Read more

Verktygen, produkten och kunden

Det kommer en längre post snart (sannolikt på jardenberg.se), men eftersom jag nyss blev anklagad för att vara dotcom:ig och hävda att ”läsarnas tid ska betala journalisternas lön” så måste jag klargöra lite snabbt: Verktygen är journalisterna, varumärket, marknadspositionen, utvecklingsavdelningen etc. Innehållet är ett verktyg. Produkten är publiken, relationen, marknadsinformationen och allt annat som vi … Read more

Hyper Island frågar om framtiden

Och vi är många som försöker svara. Hittills har jag hittat poster från Richard Gatarski och Walter Naeslund, men det lär komma mer. Jag tror det kan vara intressant för Mindparkare eftersom frågan i allra högsta grad kretsar kring medierna. Inte bara ur det traditionella perspektivet, att man diskuterar i största allmänhet, utan också för … Read more

Apple köper Spotify?

Förmodligen inte, men låt oss lägga lite pussel… Lite fakta: En av Apples traditionellt starkaste punkter är hur allt hänger ihop. Alla älskar den enkla sync som iPod/iPhone levererar med iTunes i din dator. Men det är med hjälp av en kabel. I nästa steg måste Apple blir mer fluent, tjänsterna måste upp i molnet. … Read more

Lite mer Spotify-siffror – hur 99 kronor blir en femma

Igår fick jag lite bakomkulisserna på hur det egentligen ser ut med uppgörelserna mellan bolagen och Spotify, resp mellan bolagen och artisterna. Det här är kanske allmänt känt, men för min del gav det ytterligare nytt perspektiv. Om vi bortser från vad bolagen räknar med att tjäna på sitt ägande i Spotify, och bara fokuserar … Read more

Skaffa ett skrivbord @parken – och mer läsning om Mindpark TNG

Uppdatering: är du intresserad av att snacka arbetsplats så kör jag en open coffee @parken, tisdag den 1/9 kl 16:00. Kom förbi och snacka lite, oavsett om du vill ha ett skrivbord eller inte. Helt informellt, så klart. Mer om lokalerna längre ner i texten. Det är lite udda att inte kunna vara helt transparent … Read more

Vi hinner nog inte i år…

säger Doktor Bosse när det är fem månader kvar av året… Citerar Medievärldens samtal med honom: Mkt Media har avtal med operatörerna för mobilt. I planen finns tankar om att ta betalt.–    Vi tittar på olika modeller. Jag tror inte att vi hinner, men eventuellt testar vi något redan i år. Intervjun gör avstamp i … Read more

Jag har sålt en domän (eller – ibland blir det inte som man tänkt sig)

Under mars 2007 rasade invite-hysterin som värst på internet. Alla mailinglistor, alla nätverk svämmade över i en jakt på inbjudningar till den ena betan efter den andra. Jag hade en idé om hur man skulle kunna göra det där på ett bättre sätt. Men det behövdes ett bra domännamn. Min portfölj med domäner innehåller en … Read more

Om mediebyråer – hela storyn

Det har blivit lite hallå på Dagens Media. Först kom en artikel i papperstidningen enbart, sedan kom det här svaret från mediebyråerna, synpunkter från Google, uppföljning från några kunder och sist själva grunden för stormen i vattenglaset. Bakgrund: Rolf van den Brink ringde mig och undrade helt kort vad jag ansåg om mediebyråerna i det … Read more

Läget i Mindpark, ett par dagar senare

Det har gått en helg och några dagar sedan jag berättade om det nya läget. Omtumlande dagar, och väldigt intensiva. Via mail, i bloggsfären och på microbloggarna har det varit mycket kärlek. Det värmer. Precis raka motsatsen har vi som vanligt sett i kommentarsfältet på Dagens Media, vilket bland annat födde den här lilla diskussionen. … Read more

Vad är en framgångsrik affärsmodell

Under en diskussion på en av mina favoritlistor fastande jag plötsligt för en fras. Märkligt nog en fras som jag själv använder flera gånger i veckan, minst. ”Framgångsrik affärsmodell”. Det är enkelt att säga. Men vad menar vi egentligen? Jag kopierar mitt mail direkt och hoppas på lite diskussion här också. Som ni säkert märkte … Read more

Finnes: 1000-tals kunder. Sökes: ansvarsfulla webbhotell

Det är dags att göra en ordentlig insats för de små företagen på den lokala marknaden. Vi har ju tidigare gått igenom ett sätt av många för oss som medieföretag att öka våra intäkter på nätet. Men ett viktigt element saknas där – den lokala handlarens egen närvaro på nätet. Många lokalsajter satsar stort på … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-11

Tidningar plockar bort islamkritiska Twingly-länkar – Rätt eller fel, Soren har iaf bra svar på tal. Men sydsvenskan får nog ta en stund i skämshörnet. Rolf van den Brink ny bloggare hos Dagens Media – Skit att någon som jag inte tror är Sofia eller Niclas kommenterar under SSBD-signatur. Jävla trans! Google’s long tail of … Read more