Här är hela listan på Ulf Lundells 100 bästa låtar före 00-talet. Det vill säga, hans bästa låtar (punkt). Jag ska länka upp den här mot likande bidrag sedan men hastar ut den här så ni kan börja kommentera.

Inspirationen kommer från Niklas Jacobsen, som i sin tur hämta kraft från Nollnolltalet. Andra bloggare som är på g med listor, eller iaf utmanats av nija är: Simon Hoff, Mymlan, Peter Rosdahl, Malin Collin, Mathias Wiberg, David Nilsson, Anja Säker, Johan Stenström, Pelle Sten och Gustav Holmström.

Varje titel är länkad till Spotify (lämna en kommentar om du behöver en invite, jag har mängder), och här är hela spellistan. Mycket nöje!

Ambitionen har varit att listan ska vara i kronologisk ordning.

  1. Stockholms City
    ”Där finns det sköna kvinnor som har saft i köttet / och grabbar med käft och cowboyboots”

    Givetvis måste listan inledas med det första spåret från den första skivan. Det var liksom här det började. Märklish;)
  2. Sniglar och krut
    ”Ser du inte livets gång / Hör du inte sommarens sång / Vi kan älska natten lång / Har du gjort det förr nån gång”
    Vid första anblicken ser det ut som grötrimmens grötrim, och musiken är allt annat än lättsmält. Wifey hatar den. Men jag älskar den. Och lyssna så ung han låter.
  3. Sextisju, sextisju
    ”I rummet i gryningen / aska och fimpar och skivfodral / snarkande raggsocksfötter och pipor och grapefruitskal”
    35 år senare är det här fortfarande låten som grabbarna längst fram brölar efter. Ett tidsdokument som jag, född -66 ändå lyckats göra till mitt eget. Och som för evigt har placerat 46:an på Stockholms busskarta, trots att det är flera år sedan den lades ner.
  4. När duellen är över
    ”Åh, jag vill ha dej, vill ha dej / det är dej jag vill ha / inte hanar som spänns / och väntan på en viskning: Dra!”

    Jag gillar den helt enkelt, det är något enkelt och skönt över den. Den är också en försmak på det som skulle bli Lundells alltid återkommande tema.
  5. Jag går på promenaden
    ”Och nerför promenaden / kommer natten i mörk skrud / och Louise hon öppnar bladen / på blomman som hon fått av Gud”

    Rakt, löjligt enkelt riff (lånat av Mayall) och en text som bara får mig att le. Gör sig, inte helt otippat, bra live.
  6. Jesse James möter kärleken
    ”Lugna ner dig Jesse James / så ska jag tuta i min lur / Så skaru se han kommer snart / Hanniball, min tjur”

    Sex minuter berättarglädje när det är som bäst, men visst måste man undra vad rökte när den här storyn tog form.
  7. Nu har jag förpackat min längtan
    ”Makten att begära är den första / tvånget att försöka den andra”

    Uppgivenheten avslutar den första plattan. Helt i onödan, som tur var.
  8. Törst
    ”En plats vid svarven / ett tröstens sommarhus / och sen medalj för att ha / stått ut med ledans lus”

    Året innan Törst släppte Bruce Springsteen Born to run, och det är inte svårt att se influenserna. Hela plattan är mycket mindre egen, men samtidigt gillar jag de tvära kasten. Titelspåret är bedårande snällrock.
  9. Mitt I Nattens Djungel Ställd
    Jag ville fånga in sydvästen / och lägga den ner vid din dörr”

    Märklig text, udda låt. Men som så mycket annat på Törst är det något förtrollande med det märkliga.
  10. U S A
    ”Åter ensam och rädd i min stad / satt jag och sippa min rom”

    Låten som är skuld till att jag givetvis varit tvungen att besöka Edisons bar. Låten är bättre än baren. Jag lovar. Cowbell!
  11. Och Går En Stund På Jorden
    ”Kom så åker vi upp / i Kaknästornet / och sliter sönder molnen”

    Washboard och dragspel. Jag säger bara det. Swing it boys!
  12. Våren Närmar Sej City
    ”Gunilla borstar sitt hår / och det syns / att hon har sovit i hundra år”

    En gladlåt som jag fortfarande kommer på mig själv att sjunga (tyst för mig själv). Überfyndiga textsnuttar.
  13. Söndag
    ”Men när min hand / fann dina heta bröst / under din tröja / då gav vi upp / och låg med varann / så länge vi kunde”

    I min bok en av de vackraste texter som skrivits, och en av Lundells bästa låtar alla kategorier.
  14. Och Gott Öl Kom (O Guid Ale Comes) (Live ’76)
    ”För gott öls skull / i stocken jag stod / Med gott öls hjälp / håller jag upp mitt mod”

    Hoplånade ord och lånad musik, men den här låten ger mig en känsla av hur det måste ha varit på den där turnén med Nature. Därför är det extra humor att just den här spelades in i studio. Med åren har jag insett att det där Lundellska brölandet betyder att han är lycklig. Det är bara på bra gig som det låter så här;)
  15. Då Kommer Jag Och Värmer Dej (Live ’76)
    ”På gatorna står folk och tuggar korv / och tippar fel”

    Blytung blues, från Vargmåne, men i grov live-version. Gitarrespekt med Wellander och Ronander i högform.
  16. Bente (Live ’76)
    ”Du står där med dina Beckettrepliker / och tigger om råd /men avstånden är och förblir / i en tillvaro utan nåd”

    Bente var med på Vargmåne, men är en grym livelåt. Ännu intensivare, ännu starkare, ännu smärtsammare. In a good way. Man hittar strofer och takter från Bente genom hela Lundells produktion, både före och efter -75 och han spelar den fortfarande ofta på koncerterna. Speciell låt.
  17. Nådens år
    ”Och du vet / Att bitterhet är en lyx / Ditt hjärta förtrycks / Och du går blind / Genom nådens år”

    Lundell drog till fjälls och kom tillbaka med sin bästa platta. Jag vill egentligen ta med alla låtarna… Titelspåret innehåller en av mina oftast använda lundell-citat.
  18. Snön faller och vi med den
    ”Tjugoåtta ligger lågt / Ligger lägre än en sjunken båt”

    Agnetha Fältskog har hjälpt till att göra den här låten odödlig. För det är den, helt underbar.
  19. Höga hästar
    ”I ankornas damm”

    Redan arg på kritikerna, och redan trött på ankdammen. Och värre skulle det bli. Men höga hästar ÄR jävligt träffande, det kan till och med jag se.
  20. Kärlekens hundar
    ”Kärlekens hundar springer på fälten / Och leker att allvar är lek / Kärlekens hundar mättas av svälten / Och viftar på svansen åt svek”

    Ja, så är det ju.
  21. Prärien igen
    ”Och Gud / Gud är ett ostöpt ljus”

    Ett helt fantastiskt arrangemang som klär den här texten i precis rätt tonläge. Flöjt möter synth möter magnifikt plockande piano. Lyssna noga.
  22. Sonjas vals
    ”Det ska bli gjort / Som bör bli gjort”

    Sköna gitarrer av Lasse Wellander och Mats Ronander och stämsång med John Holm. Och ett visslat solo. Ahh, jag tycker så mycket om.
  23. Kitsch
    ”Ja, nog föll du ihop och skrek: / ensam är stark / Min hand är som järn / Och min hud är som bark”

    En arg text, men musiken är nästan gullig. Så låter det inte live ;)
  24. Vit flagg
    ”Ågren har gjort en miss / Sitter instängd i en hiss”

    En kärleksförklaring som bara Lundell kan skriva den. Det behöver inte vara mer komplicerat än så här.
  25. Tisdag morgon
    ”Åh våra nätter / Vi slogs och vi grät / Vi drack en flaska till / Och aldrgii gick vi hem”

    Lappsjuka, så påtaglig att man nästan kan ta på den. Jag har nästan lyssnat sönder den, varje gång jag sitter på ett hotellrum och längtar hem så dyker den upp i huvudet på mig.
  26. På fri fot
    ”Jag kastar min Rolex / femtusen spänn / Garanterat vattentät / men jag vill ut”

    Rivstartar Ripp Rapp (femte plattan, 1979), och bjussar på första delen av den återkommande Rolex-storyn. Janne Anderssons gitarr tar stor plats. Handklapp, tjoho!
  27. Håll mej!… åh, ingenting
    ”Allt som jag har nu / det är inget / av det du gav”

    Den här brukar inte synas på några listor och jag tycker det är synd. Visst är den enkel, men det är en vacker historia som berättas. Sorgset, eftertänksamt.
  28. Rom i regnet
    ”I oktobernattens grav / i Stockholm svarta skog / värms jag än av / det du gav / och det du tog”

    På goda grunder en av de mest kända låtarna, den målar en fantastisk bild av Stockholm. Och Eva Dahlgrens körsång är ju helt bedårande.
  29. Hav utan hamnar
    ”Rädd föder rädd / stark föder stark / Som om läget / höll sej självt / under kontroll”

    Vissa låtar kan jag inte riktigt förklara varför jag tycker så mycket om. Det här är en sådan. Av skäl som jag inte förstår så känns det ändå självklart att den ska vara med här.
  30. (Oh la la) jag vill ha dej
    ”Handen på höften / och håret som en flagga / på ditt kvinnoskepp”

    Flyttade in Lundell på diskoteken, och där har han stannat. Vore kul att se hur många gånger den fortfarande spelas varje fredag och lördag. Håller fortfarande chockerande bra.
  31. Taxi
    ”Hur ska man kunna / hinna bli glad / när ens saga / är sönderkörd”

    Ännu ett spår från Ripp Rapp som jag kanske är ensam om att ha fastnat för. Det är något över det här mötet, och berättelsen som berättas, som jag inte kan släppa.
  32. Ute på tippen
    ”Och jag då? Sa jag / Hon sa: Du får mitt”

    En helt waco text och en countryinfluerad produktion som får mig att undra hur man egentligen tänkte där. men ändå – den är given på listan. Så är det med en del låtar.
  33. Barn
    ”Barn ser i drömmar, det du inte ser”

    Var inte med på Ripp Rapp i första utgåvan utan sparades till Preskriberade romanser. Förstår att den inte riktigt passade in, men är nu inget mindre än en klassiker. Kort, rakt på sak. Barn är inget man skojar om.
  34. Glad igen
    1980 var jag fjorton år och det här var den första Lundell-plattan jag köpte själv. Det var här min kärlekshistoria med Lundell började, de tidigare albumen köpte jag någon vecka efter att jag lyssnat på den här. Under den här perioden i mitt liv hade jag en Lundell-låt för varje tillfälle. Den här var låten som gällde när jag cyklade hem genom natten i tidiga morgontimmar.
  35. Odysseus
    ”var det Sonja eller var det Penelope / var det Retzina eller var det O.P.”

    Udda reggae-beat och en text som knyter an till Jesse James-traditionen. En berättelse maskerad till en helt annan. Jag kan fortfarande inte lyssna på den här utan att börja spela lufttrummor;)
  36. Ingens kvinna
    ”Hur kan så mycket hat finnas / där så lite kärlek finns”

    En helt annan sinnesstämning. Om den besvärliga sidan av kärleken. För en tonåring satte den fingret på hur svårt det kunde vara att allt älska och bli älskad.
  37. Så mycket äldre
    ”Det finns en liten skvätt kvar i flaskan / jag slår i och slänger visdomen i askan”

    Och att den här tilltalade en ung sökare med intellektuella ambitioner lär väl inte komma som någon överraskning. Jag får fortfarande gåshud av den.
  38. Bara en fråga om när
    ”Varför ska jag lida av hunger / När jag vill nöja mig med vad jag har”

    Jag är kluven till den här. Normalt tycker jag Lundell är en mästare på att låta text och musik förstärka varandra, men här säger texten en sak och musiken något annat. Ändå sitter det. Skumt.
  39. Hem till mina rötter igen
    ”När fågelnacken knäcks / och alla pratar som pirater”

    E A E A E A E B A E B A E och så lite bluesig längtan tillbaka till en annan tid.
  40. Bättre tider
    ”Men tar man sig en titt / på själva innersta kärnan / så ser man framtidens skepp”

    Bombastiskt och med ett tydligt budskap. Tyvärr hittar jag inte den version som jag tycker är bättre (från Under vulkanen?), men den här håller och är lik förbannat en klassiker.
  41. Ryggen fri
    ”Jag köpte dig en ring / gjord av någon gammal Navaho”

    Lundell, akustiska gitarrer och en berättelse om att leva/överleva i en relation.
  42. Under askan
    ”Och jag såg som enda vinning / en kyss på din tinning”

    Hans röst är extremt närvarande i den här tungsinta texten. Och låten känns precis som budskapet den vill förmedla. I alla nederlag finns hopp för bittra öden. Ja.
  43. Längre inåt landet
    ”men jag vill ha mitt liv / till nånting mycket mera / än ett långsamt tidsfördriv”

    Över åtta minuter med bara akustisk gitarr och en historia som trollbinder. Det här var den första text som satte sig i skallen på mig, och jag kan fortfarande varenda ord, varenda frasering.
  44. Posörerna
    ”Och även gudar och andra moeller / hurrar när korkarna smäller / och håller / champagne i konsten / så den äntligen blir salongsfull”

    Live-favorit med spänstig text som aldrig blir inaktuell. Ett citat till: ”Och nåt som du verkligen vet / är att den steken är het / Du dör av syrebrist när han gått förbi” ;)
  45. Stackars Jack
    ”och ensam är ingenting alls”

    Uppgörelsen med Jack, som landade helt fel. En underbart fin låt, som kapades av han antagonister och användes som rena slagträt. Låten landade i karantän under många år, men har sedan spelats igen. Gör sig bra live i mer nerskalad version än här. Jag är lite kär i Dunkers trummor i den här versionen.
  46. Distraherad
    ”Vad tänkte gud på / när han skapade en sån som dej / Ville han se hur långt han kunde nå / eller tänkte han på mej”

    Bara den enda strofen räcker egentligen för att motivera den här låtens plats på listan. Flitigt använd av en Lundell-betagen tonåring på 80-talet…
  47. Som en syster
    ”Som eldar i den gula gräset / sönderbränt av 50-talets solsken”

    Låg som ett bonusspår på Längre inåt landet men förekom första gången på Natten hade varit mild och öm. Men den här versionen är bättre. Den här versionen är magisk.
  48. Precis som en kvinna
    ”en ängel var en gång min vän”

    Dylans låt i en suverän tolkning.
  49. Snart kommer änglarna att landa
    ”Sitt närmare, för du är allt jag vill / och behöver”

    Orkestralt och vackert. Nästan sakralt. Storspelare i juletider.
  50. Kär och galen
    ”Du växer upp med ryggen full av kniv / och ingenting rutom är ditt”

    Fantastisk konsertöppnare under ett antal sommarturnéer. Och det är nog därför den är med här, egentligen. tunga live-meriter liksom.
  51. Öppna landskap
    ”När det klara och det enkla / får råda som det vill”

    Det behövs väl egentligen inga kommentarer. Mer än att låten faktiskt är alldeles underbar, och att det vore fel att hålla undan den bara för att det blev som det blev. Bygones.
  52. I kvinnors ögon
    ”Du ser ett blänk under blonda hår / och du vet / att det är meningslöst att dö”

    Hasse Olssons Hammond är är magnifik. Varannan gång jag lyssnar fastnar jag i orgeln och varannan gång i texten. Så vackert, helt enkelt.
  53. Lycklig, lycklig
    ”det är snålfeghetens vals / som befalls”

    Näst efter Twist and Shout är det här bästa extranumret på en riktigt bra lundell-konstert. Tre ackord in tappar publiken all sans och vett. Det finns minst en live-version på Spotify. Kan rekommenderas.
  54. När jag kysser havet
    ”Jag är äldre nu / men jag är fortfarande ett barn”

    Ännu en stänkare från glad-plattan. Inte ens som medelålders man får det finnas någon svartsyn. Tjoho, liksom. Men det funkar, på något konstigt sätt. Uppåt-låt.
  55. Vid din grind igen
    ”Jag har sett hur sveket slagit rot / Sett dess sanar om var fot”

    Lägger in live-versionen här istället, den gör det ännu tydligare hur den här låten är två i en. Hård och kantig fram till 2:30 och sedan byter den karaktär helt. Inte ett öga är torrt.
  56. In i mystiken
    ”Långt innan alla tankar och ord / fanns mystiken”

    Morrisons musik. Det svänger skönt och texten (kortaste lundell-texten ever?) sitter som en smäck.
  57. Kom du nånsin iväg
    ”Vad mer kan jag säga, / fiende, broder / Vad och med vilken rätt”

    Jag är möjligtvis färgad av att jag älskar famous blue raincoat, men visst är det här en vacker version?
  58. Sanna (Nyårsafton Åre 1983)
    ”Sanna, inga löften ikväll mer än ett enda / Jag finns här hos dej / vad som än skulle hända”

    På Springsteens musik en sällsynt öm text. 4th of July blir nyårsnatt. Sandy blir Sanna, en jerseygirl blir en dotter. Och det bara hänger ihop så bra. Så vackert.
  59. Ljusstrålen under färd
    ”På färjan sen undrar jag vem av oss två / som först bröt ljusstrålen under färd”

    Fundera på den, helt enkelt.
  60. Stormen
    ”Det var precis som den där natten / när Anna-Lena dog”

    Mer en novell än en sång. Och väcker så många frågor. Det kanske går att klura ut bakgrunden till den här, men det har inte varit aktuellt. Jag gillar mystiken och frågorna.
  61. En Stockholmstjej igen
    ”Den här stan kan konsten att / hålla en kvar inom tullarna”

    Oavsett om det gäller platser eller tidpunkter så längtar Lundell sig alltid tillbaka. Rötterna, kärleken, havet. En rastlös man.
  62. Tre bröder
    ”Och månen lyser så tyst och kall i natt / och vi väntar på värmen från söder”

    När han kommer till sista versen och de hör skriket uppifrån huset sitter jag med gåshud över hela kroppen. Det är en magisk, mystisk berättelse.
  63. Chans
    ”Du hade allting du drömde om / Alltihop försvann på en dag”

    Jag avskydde den här när den kom. Hela Vassa Eggen, skilsmässoplattan, tog tid för mig att ta in. Men nu är jag helsåld. Den är grym, men grymt bra.
  64. Den vassa eggen
    ”och jag kan inte längre skriva någon / förljugen poesi om förhållanden / som det kan gå att leva i”

    Om man inte känner smärtan när man lyssnar på den här…
  65. Kyssar och smek
    ”För trygghets skull / För två ringar av guld”

    En lite eftertänksammare sida av sorgen. Piano, stråkar, och en text med många sorgsna ord.
  66. En fri man i stan
    ”Och vad får jag se av barnen / En fjortondarsskärva”

    Sällan har väl en sång så totalt beskrivet kaoset i en skilsmässa. Den känns verkligen inte speciellt genomarbetad. Den är snarare en del av bearbetningen själv.
  67. Aldrig så ensam
    ”Månen är din syster solen din bror”

    Här skriver han till sig själv, inte så lite självömkan. Men hoppet finns där, såklart.
  68. Tomt hus (demo)
    ”Krig på morron, krig på kvällen / Krig på gatorna på hotellen”

    Hör du hur trasig rösten är? Hör du hur det ekar, hör du hur tomt huset är? Frågan är om det överhuvudtaget var meningen att det här någonsin skulle lyssnas på, men jag är glad att han är modig nog att släppa ut den.
  69. Tuff match
    ”Jag säjer / Gå vart du vill / Kom när du vill”

    En bränd man skyr nya kärleken, som bränt barn skyr elden. I en akustisk version tidigare på 12 sånger.
  70. Klockan Och Korset
    ”Han sa: Klockan och korset / vem tittar du på?”

    Tungt gung, men inte lättillgänglig. Nu sitter den där.
  71. Rialto
    ”Håll det där leendet levande / Det är det bästa du har”

    K och jag var givetvis tvungna att kolla in Danieli. Vi tillbringade en långhelg där, och jag förstår valet av mötesplats.
  72. Danielas hus
    ”Och allt du vill / är att kunna ta henne nånstans / där hon äntligen / kan komma till sans”

    Jag vet att Det goda livet fick mycket kritik för att den var gammeldags och spretig och konstig. Men jag gillar många spår. Som den här som bara är vacker.
  73. Kid
    ”Jag såg dig hela dan idag / Jag såg dig vid mitt hus”

    Om vänskap, osäkerhet, tvekan. Klätt i en vacker melodi.
  74. Älskad igen
    ”Så packa din väska / och kom hem till din man / om du vill bli älskad igen”

    En närmast manisk berättelse, berättad på ett närmast maniskt sätt. För att få älska igen.
  75. Skyll på stjärnorna
    ”Hon sa: Du vet ändå hur det är / vill du leva så lev”

    Hopplösa syntar och skumt arr, men jag måste kapitulera. Det är något djupt fascinerande över den här texten och den sitter som klistrad.
  76. Det goda livet
    ”Här har du en man / som reste sig och gick / när alla sa att loppet redan var kört”

    Jag älskar Lundells röst här. Så trasig, och han tar i så det spricker. Det gör nästan ont. Och det är ingen tvekan om att här är en man som sjunger för livet.
  77. Vänd dej inte om
    ”Det är rätt långt ner till marken / lägre än någonsin”

    Finstämd dialog, med delar som plockats från andra texter. Om att inte känna varandra, egentligen.
  78. Meteoriter
    ”Aldrig nånsin ska nån få mej tid igen”

    Förunderlig. Bisarr. Skön!
  79. Tempel
    ”Jag kunde satt segel på varenda våg / Jag kunde bytt solen / mot din kyss och ditt namn”

    En lugnare Lundell och en fantastikt melodisk sång. Refrängen är magnifik.
  80. Gå upp på klippan
    ”Du behöver inga orgeltoner / för att gå upp och möta gud”

    Mycket religion. Men när det presenteras så här funkar det till och med på mig.
  81. Evangeline
    ”Ännu en vandring / in i förvandling”

    För mig som älskar Längre inåt landet känns det här lite som att komma hem igen. Ljudbilden, texterna Lundells tonläge – det är tillbaka till berättandet som får lov att vara vackert.
  82. Dom fann en gyllene regel
    ”Han hade män i svarta rockar / vis sin sida, vid sin tron”

    Det är väl ingen större tvekan om vad som är budskapet här…
  83. Där älskande kan bo
    ”Tid nu för försoning och besinning / Tid nu för en annan värld / Där älskande kan bo”

    Wifey tycker det här är svensktopp, men jag smälter.
  84. Kärleken Förde Oss Samman
    ”Idag är det bra du och jag”

    Skulle vi haft någon musik på vårt bröllop hade jag insisterat på den här (trots att den redan spelats på nästan alla bröllop redan). Den är makalöst vacker. En av få förbehållslösa kärleksförklaringar till själva kärleken.
  85. Vänner Igen
    ”Håll ljuset högt på förden / Det finns bara en som du i världen”

    Visst är det underbart när livet visar sig gå vidare. Det tog en jävla massa år, men givetvis är det bättre att vara vänner än att gå omkring och vara bitter. Bitterhet, är ju som bekant, en lyx…
  86. Ute på vägen igen
    ”Jag har växlar ringar i hopp och tro / och sökt en plats där jag kunnat få ro”

    Den här skivan älskar jag. Och öppningen liknar många andra av hans bästa plattor. Rakt på och en låt som anger tonen. Stark retur.
  87. Rött
    Snön ligger djup överallt idag / Ingen värme än / Isen ligger tjock som ett pansar idag / mitt i sommaren”

    Rasande politiskt manifest. Egentligen ingen favorit när jag hörde den på skiva. Men efter han öppnat ett par konserter med den är jag totalt hooked.
  88. Jag gav bort allt
    ”Någonstans långt bakom ryggen / hörde jag viskningen som skar som en kniv”

    Om en relationsresa.
  89. Katt i fönstret
    ”Jag skriver om ett annat liv / och jag vill inte komma till slutet”

    Vackert plockande och lockande. Om att hellre leva ett annat liv.
  90. Älskad och sedd
    Jag lät min hunger vila / min törst likaså / Jag visste att det var vi två”

    Alla som någon gång har låtit sig svepas med, som har tappat bort sig själv, som har vaknat upp och sett bakåt med en annan blick känner nog igen sig här. Jag vet att jag gör det.
  91. Silver och guld
    Vingarna släpar i en natt svart som flor”

    Jag är så svag för den här sortens texter från Lundell. När han blandar rakt och enkelt beättande med udda vinklar och fascinerande och outtalade avsikter. Jag njuter av den här texten.
  92. Siddharta
    Jag hade en Rolex runt min arm / Jag slängde den i havet / för frihets skull / Fick en ny i gåva av två handelsmän / med en kedja av silver och guld / I tio år gick den / men nu häromdan / stannade den som om fjädern gått av / La den i en låda / full av bilder från igår / och jag undrade var jag varit / dess tio utmätta år”’

    nuff said.
  93. Isabella
    ”April är en kall och nyckfull vän”

    Ska jag välja EN låt så blir det nog den här. Den är helt fantamigtastisk. Sista versen nog det finaste som skrivits om en kvinna.
  94. Dansa nu
    ”Allting har ett slut / Öppna dören och kliv ut!”

    Mer terapi. Det här är verkligen egenspark i häcken. Ryck upp dig för fan, typ. Funkar på mig också.
  95. Måne över Haväng
    ”Vi fick en tid / den är över, det är allt”

    Titellåten är märklig. Har du varit vid Haväng någon gång så förstår du vad jag menar. Det är precis så här det känns där.
  96. Hon gör mig galen
    ”Hon går förbi här som en doft av hopp / som ett tåg på en nattlig station / som ett rop i en gränd från en förlorad vän / som en ny religion”

    Jag kan inte låta bli att undra hur många par som har uppstått som ett direkt resultat av den här sången. Alla tiders favorit bland kvinnorna. Att se sig omkring i folkhavet när den spelas är som att se på ren lycka.
  97. Jag hade en älskling en gång
    ”Hon sa: Vill du har en ark / så bygg en”

    Om en rastlös man, en mörk kvinna livet de delade. Vi får inga svar, och det lockar mig.
  98. Mellan hägg och syrén
    ”Du viskar: Underbart! Underbart! / Underbart! Underbart!”

    Nästan löjligt enkel, men också löjligt härlig. Det är liksom bara att luta sig tillbaka och njuta. Eller som när den spelas live, greppa frun och gunga sakta med ett löjligt leende på läpparna.
  99. Gott att leva
    ”Jag ska hålla dig så hårt när det går upp / Jag ska hålla dig så härt när det går ner”

    Ännu en live-låt. Lyssna in på den här så att du kan vråla med när den spelas på nästa konsert. Men även i lurarna funkar den, framför allt har verserna ett skönt gung.
  100. Gå ut och var glad
    ”Gå ut och var glad, din djävel”

    Alltså, bara jag tänker på den här blir jag knottrig. Visst, det kan inte bli mer Springsteen än så här, men det spelar liksom ingen roll. Det finns alldeles för många briljanta textrader för att man skulle kunna hålla något emot den här låten. Ahhh, fan. Jag lyssnar på den en gång till…
Ursäkta röran.