Men MySpace är fortfarande störst bland de sociala nätverken på den amerikanska marknaden. Enligt Hitwise så stod MySpace för två tredjedelar (67,5 procent) av trafiken bland de 56 sajter som Hitwise mäter i kategorin sociala nätverk.
Facebook är tvåa på topplistan i augusti, med 20,6 procent av trafiken. Det är en ökning med 50 procent sedan augusti 2007. Facebook står dock inte för den största ökningen. Både Tagged och MyYearbook ökade betydligt mer. Framförallt MyYearbook som ökade med hela 256 procent under året.
Den genomsnittliga tiden som spenderas på de sociala nätverksajterna var i augusti 2008 knappt 20 minuter (19:56), en ökning med 14 procent sedan förra året.
Bland de största sajterna leder MySpace, deras användarna spenderar 30 minuter och 32 sekunder i genomsnitt.
Tiden bland Facebookanvändarna ökade med 23 procent från 15 minuter och 50 sekunder i augusti 2007 till 19 minuter och 30 sekunder i augusti 2008.
Facebook är mycket större utanför USA. Några bra grafer finns här:
http://www.techcrunch.com/2008/06/12/facebook-no-longer-the-second-largest-social-network/
Facebook är mycket större utanför USA. Några bra grafer finns här:
http://www.techcrunch.com/2008/06/12/facebook-no-longer-the-second-largest-social-network/
Tack för tipset!
Färskare siffror finns även här hos comScore, som visar antalet unika besökare globalt i juni hos de största sociala nätverken. Bland annat Facebook (132 miljoner) och MySpace (118 miljoner).
Tack för tipset!
Färskare siffror finns även här hos comScore, som visar antalet unika besökare globalt i juni hos de största sociala nätverken. Bland annat Facebook (132 miljoner) och MySpace (118 miljoner).