Omvärld

Wired om iPad – framtiden är här!

Mycket har sagts och skrivits om iPad. Jag har själv i flera sammanhang (bland annat här) framhållit att “paddan” kommer att förändra vår bild av vad en dator är och kan. Min post skrevs i januari 2010 så jag kan i all blygsamhet glädja mig åt att ligga före Wireds tänkare. Icke desto mindre rekommenderar … Read more

TU-chefernas farliga önsketänkande

Ett skämt? Driver de med mig? Är det nåt jag inte fattar? I går 28/4 skrev Tidningsutgivarnas vd Anna Serner och analyschef Fredrik Rogberg en debattartikel i Dagens Media under rubriken ”Det våras för dagspressen”. Budskapet i korthet, lite tillspetsat: Nu när konjunkturen förbättras är faran för dagspressen över. Läsare och annonsörer återvänder och allt … Read more

Väckelsemöte i mediehuset: Det är en revolution – fattar ni?

Under mina drygt 30 år i mediebranschen har jag sagt det många gånger, det finns få företagsmiljöer som är så konservativa som tidningsbranschen. Om inte den attityden ändras kan det bli en kvarnsten runt halsen på oss. Särskilt nu när förändringarna går så snabbt att vi knappt hinner blinka. I måndags (2010.04.19) var det väckelsemöte … Read more

Ju mer man synts, desto mindre sårbar blir man

Transparens och öppenhet, ett favoritämne här på Mindpark, är återigen i hetluften. För någon vecka sedan påstods Fredrick Federley vara ute och cykla men vände den dåliga pressen och fick istället de som felaktigt skrivit om honom att skämmas. Och blev själv hyllad som en social medie-hjälte för att han genom sitt engagemang i sociala … Read more

Radikaler i kapitalets sold?

Hur påverkar sociala media den politiska debatten? Ett inlägg i denna fråga är artikeln “Mainstreaming the Alternative: Changing Media Strategies of Protest Movements” av Tina Askanius och Nils Gustafsson. Det fenomen som fångat författarnas intresse är allt fler proteströrelser och s.k. alternativa rörelser i allt större grad förlitar sig på kommersiella och icke-alternativa plattformar och … Read more

Ett iTunes för magasin?

Färska uppgifter från USA gör gällande att Times Inc. samlar den amerikanska tidningsindustrin tyngsta förlag för att skapa en gemensam digital distributionslösning för klassiska magasin som The New Yorker, Vanity Fair, Vogue, Time, People, Sports Illustrated och Esquire. Det ska inte handla om att ta fram en ny läsplatta, utan planerna beskrivs som ett iTunes … Read more

Slut på tweets?

Ny statistik visar att antalet tweets planar ut! Samtidigt ökar trafiken på Facebook igen. En trend? En störning i cyberrymden? Vad tror du? Läs hela artikeln på http://mashable.com/2009/11/12/twitter-flatline/. Alla synpunkter är välkomna! /Johan Groth PS Mina tankar och funderingar kring webben, böcker och filmer hittar du på www.gogab.se

15 förutsägelser om Internets framtid

Cameron Chapman dristar sig att göra 15 förutsägelser om Internets framtid inom kommande femårsperiod. Enligt Chapman har vi tre viktiga drivkrafter som verkar: utvecklingen av hårdvara, utveckling av mjukvara och ökad acceptans för nya lösningar (t.ex. inom den sociala webben). Redan här vill jag göra tillägget att teknik per se (hård eller mjuk) sällan själv … Read more

Swensenmodeller eller Från Google News till Google Journalism

Det är intressant att fråga sig varför Google News heter just Google News. Jag förstår hur det gick till, rent psykologiskt, förstås, men det är ändå en bra utgångspunkt för ett samtal kring den brännande frågan om vem som skall finansiera, ja, just det – vad? De flesta är nog ganska ense om att problemet … Read more

Morgondagens varumärken byggs inte med gårdagens metoder

Vi befinner oss mitt i ett socialt och beteendemässigt skifte som i framtiden mycket väl kan komma att jämföras med både den gutenbergska och industriella revolutionen. Nationalstater, kyrkor, media och företag har inte längre ensamrätt på att förmedla åsikter, kunskap, idéer och upplevelser. Rätten till informationsflödet har en gång för alla flyttats till individerna. Och … Read more

Skvallrets nya verklighet

Diskussionen om identitet, integritet och rätten till sitt privatliv är konstant. Kända och offentliga profiler får stå ut med att vara i spotlighten – det är ändå en del av priset som man får betala när man skapar ett personligt varumärke, när varumärke och person blir en och samma. Genom sociala medieutvecklingen så accelererar det … Read more

Twitters effekt på interpellationer

Både nya och gamla medier, om vi kallar dem det, gör anspråk på att vara bra för demokratin. Tidningsförsvararna menar att tidningen behövs för att det ska finnas ett demokratiskt samtal och en idéernas marknad som alla kan ta del i, de sociala medieprofeterna menar att just det faktum att det nu är möjligt att … Read more

När dagstidningarna dör

  New York Times söndagsbilaga skriver här om vad som händer med en storstads identitet när dagstidningen dör.  Långt och läsvärt. Jag citerar: This drumbeat, a relentless declaration that print is doomed, may be a problem in and of itself, making it easy to cast anyone who wants to save print as a Luddite. In … Read more

Största företagen på webben i USA – maj 2008

138 miljoner av USA:s befolkning besökte någon av Googles sajter under maj 2009. Det gör Google till det största företaget online i USA, enligt Nielsen. Sedan följer Microsoft med 127 miljoner besökare och Yahoo! med 120 miljoner besökare. För ett år sedan, i maj 2008, var det exakt samma företag på de tre översta platserna. Av … Read more

3 procent av bilderna på Flickr är CC-licensierade

I juni fanns det totalt 110 miljoner bilder på Flickr under CC-licens, enligt Creative Commons. Sedan april är det en ökning med 7 miljoner bilder, eller 6,8 procent. Sedan juni förra året har antalet CC-licensierade foton på Flickr ökat med 53 procent. Från 72,0 miljoner foton till 110,0 miljoner (17 juni 2009). Totalt på Flickr … Read more

Medieinvesteringarna ner 13 procent i år

Enligt den senaste prognosen från IRM (pdf) kommer mediemarknaden att minska med drygt 13 procent i år. Det betyder att medieinvesteringarna kommer att minska med  4,3 miljarder kronor i år jämfört med 2008. Totalt investerades 32,4 miljarder kronor i medieutrymme under 2008 och i år förutspår IRM att den siffran kommer att landa på 28,1 miljarder. … Read more

Facebook förbi MySpace

Nu är Facebook större än MySpace även i comScores mätningar. Inside Facebook redovisar de senaste siffrorna som visar att Facebook hade 70,28 miljoner unika besökare i USA under maj. Strax över MySpace med 70,26 miljoner unika besökare. Det är en stor förändring sedan maj 2008, då MySpace hade mer än dubbelt så många unika besökare … Read more

71 miljoner unika besökare på tidningssajterna i USA

Enligt NAA/Nielsen hade tidningssajterna i USA 70,8 miljoner unika besökare under april 2009. Det är en ökning med 9 procent jämfört med april 2008. Under januari-april har tidningarna haft 72,7 miljoner unika besökare i genomsnitt per månad, vilket ska jämföras med 67,3 miljoner under motsvarande period 2008. En ökning med 9,3 procent.

Trafiken för mobila datatjänster upp 526 procent

Enligt Post- och telestyrelsens senaste siffror från Svensk Telemarknad 2008 ökade trafiken för mobila datatjänster under 2008 med 526 procent jämfört med 2007. Under 2008 skickades 13720 Tbyte, vilket ska jämföras med 2191 Tbyte under 2007. Abonnemangen för mobilt bredband ökade från 376000 i slutet av 2007 till 877000 i slutet av 2008. Men det är inte bara det … Read more

Annonsintäkterna på internet ner 5 procent

Under första årets första tre månader minskade annonseringen online i USA med 4,9 procent jämfört med motsvarande period 2008, enligt de senaste siffrorna från The Interactive Advertising Bureau tagit fram tillsammans med PricewaterhouseCoopers. Under första kvartalet uppgick annonseringen online till 5,5 miljarder USD jämfört med 5,8 miljarder kvartal 1 2008. Onlineannonseringen klarar sig riktigt bra om man … Read more

Rekordsiffror för online video

Under april såg internetanvändarna i USA mer 16,8 miljarder videos, enligt comScore. Det är en ökning med 16 procent från föregående månad. YouTube svarar för en stor del av denna ökning. Under april sågs 6,8 miljarder videos på Googles sajter. En ökning med 15 procent från mars. Google svarar för 41 procent av alla videos … Read more

Internet lika stort som TV bland 25-44-åringar

I förra årets Mediebarometer såg vi att internet hade passerat TV bland 15-24-åringar både avseende daglig räckvidd och tid. Nu ser vi motsvarande mönster för nästa åldersklass: 25-44-åringar… Mediebarometer 2008 visar att internet nu har en lika hög daglig räckvidd som TV bland personer i Sverige som är 25-44 år. Hela 80 procent av de … Read more