jardenberg kommenterar – 2010-03-29

  1. 22 Michaels: The incredible power of a 16 year old video blogger
  2. – ”Clearly we’re big believers in online media, but we’re still in the process of picking ourselves up off the floor after witnessing first hand the fact that a 16 year old YouTuber can deliver us 3 times the traffic in a couple of days that some excellent traditional media coverage has over 5 months.”

    Värt att notera från den här caset: på minussidan, svag konvertering. Kanske helt enkelt för att man inte var redo för anstormningen. På plussidan, full transparens i dealen med Blair. Well done.

  3. The war on WikiLeaks and why it matters – Glenn Greenwald – Salon.com
  4. – WikiLeaks är viktigt, så jag tänker fortsätta tjata. Och kanske sätta upp en mirror på http://karbonpapper.se/ så det inte slutar med att det bara ligger förhörsprotokoll och annan ointressant kvällstidningsgoja där.

  5. Collecting related content isn’t curation
  6. – Åhh så viktigt och så rätt. Det ena behöver inte utesluta det andra – men det ena har iaf tradmedia bättre möjligheter än andra att göra. Här finns en uppsida, fortfarande. En konkurensfördel. Sagt så ofta…

  7. The Present and Future of HTML5 Video Experiences | Brightcove Blog
  8. – Helt rätt strategi av Brightcove. Inget tvivel om att det gäller att ligga på när det gäller HTML5 och video – och det handlar inte alls bara om iPad/iPhone.

  9. Top 6 Essential Camera apps for iPhone
  10. – Vilken är din favorit-kamera-app för iPhone? Jag har fastnat i Camerabag, men det är nog dags för lite omväxling. Hipsta ligger bra till…

  11. Inc. Makes April Issue Without Entering Office – NYTimes.com
  12. – Det är fantastiskt att läsa den här storyn i publikationen som äger det här huset: http://images.businessweek.com/ss/06/01/greenskyscrapers/image/7_mainnytimesb.jpg

  13. Google's Take on the Next Generation of Online Advertising
  14. – ”I have been intrigued for some time by how much the transformation of advertising parallels the familiar story of the disruption of the news business. Ramp up use of technology, find new ways to tell stories, exploit interactivity, get outside the box of traditional formats. Dare we say that these display campaigns are “a conversation, not a lecture”?”

  15. Social Ingenjörskonst – Modul II: Loo's allra sista inlägg
  16. – Jag kände aldrig Loo så jag kan inte säga något om henne som person, om livet hon levt, om att jag kommer sakna henne. Däremot kan jag säga att den här texten grep mig. Starkt, intensivt och mitt i magen.

  17. ToBad för ToGo på Gowalla
  18. – Jag tycker den här texten innehåller en hel del felslut. och jag har inget alls emot att de sociala redskapen kommersialiseras. Tvärtom. Däremot är en klassisk kvantitetstävling fel på så många sätt. Det tar inte alls vara på kraften i en tjänat som Gowalla, och det uppmuntrar ju bara till försök att “spela spelet”.

  19. Eating Escrow
  20. – En spännande post om hur affärsmodellen kan ställas på huvudet över en natt. I centrum står so så ofta förr: paypal. Men här besinnar man sig, och skjuter inte på budbäraren. Men det är ändå en historia med mycket att lära ut.

  21. Nätet är ingen filial till "verkligheten"
  22. – Minns hur många som ironiserade över piraterna, i rättegången mot tpb, när de rättade upp åklagaren som gång på gång använde uttrycket IRL. Men det är en viktig markering att göra. Det påverkar så mycket av vårt mindset.

  23. Och den andra hälften har det inte
  24. – Haha, älskade smartass.

  25. Så blir Google större än störst
  26. – Fett från Sydsvenskan. Hade tänkt att läsa Andreas bok i helgen, men den försvann helt till jobb istället. Men snart är det påsk. Då jäklar.

  27. Facebook Changes Privacy
  28. – För egen del är jag ganska säker på att Facebook ror i land den hör ändringen också. De har (numera) örat ganska väl mot marken och vet vad average Jane kan gå med på. Och skulle det bli för bra så är det bara att be om ursäkt och ta ett halvt steg tillbaka.

  29. Veckan som gick – Vecka 12 « Same Same But Different
  30. – Obligatoriska måndagslänken.

  31. Five Must-Have Chrome Extensions
  32. – Du vill ha Lazarus. Trust me

  33. Biggest iPad App? Safari, in a Webslide
  34. – Förutom då att jag inte håller med om att iPhone är hemsk att surfa på så kan jag helhjärtat skriva under på att iPad kommer att bli grym att surfa på. Så jag håller med till fullo, vilket väl alla redan vet, om att Safari är den viktigaste appen. Om ett par år till är det nog den enda appen. Tänk Chrome OS…

  35. Öppen offentlig data är bättre än stängd
  36. – Tomas presentation är genial. Jag har sagt det innan och jag har länkat innan – men här är något korta ord från honom själv. Det är strålande pedagogik!

  37. Främlingsfientlighet – när verkligheten tränger sig på
  38. – Jag vet bara hur jag själv gjort, den gång det här hände mig. Faktiskt bara en gång än så länge, men jobbigt ändå. Jag klippte. Det kändes verkligen inte som det fanns något alternativ.

  39. Slashdot Your Rights Online Story | Chinese Root Server Shut Down After DNS Problem
  40. – Skrev om det här i veckan, och nu kliver kompis Kurits fram och börjar dra ur sladdarna. Bra där, vi behöver den här sorten sheriffer som tar hand om DNS. Det går inte ens att tänka tanken på ett globalt DNS-haveri. Puhh…

10 thoughts on “jardenberg kommenterar – 2010-03-29”

  1. Vad gäller kamera-apps till iPhone måste jag bara säga att jag är helt kär i Hipstamatic. Programmet är fantastiskt välgjort, och de utnyttjar den pissdåliga kameran i iPhone på ett underbart bra sätt, så att man faktiskt kan ta snygga bilder med den! Jag har självklart köpt till alla extra linser, blixtar och filmer :) Sällan man tankar ner en iPhone app och sedan faktiskt använder den under flera veckor, Hipstamatic har varit en sådan app för mig.

    Reply
  2. Svarade ju kort på Twitter, men för arkivets skull… Jag tycker du mallar in Gowalla för hårt. Den handlar inte alls bara om att tipsa om venues. De som analyserat appen djupare tar tex ofta fasta på samlandet. Det är som ett spel där det gäller att samla på sig prylar. Och då kan man inte säga att det är fel att checka in ofta på samma ställe, för det är ju den mekanism som gör att du kan byta ut prylarna i ditt inventory.

    Det finns mycket mer, tex att de skapar spontana möten genom att dina vänner ser var du är – då är det alltså inte fel att checka in varje gång du sitter på den där Waynes 8http://foursquare.com/venue/563746) eftersom det är cue till dina vänner att rassla dit. Händer mig nästan dagligen.

    That said: jag håller med, som du ser i posten, om att det är fel att rida på kvantitet i en sådan här kampanj. Jag är öht tveksam till om ”tävling” alls är rätt modell för att kommersialisera geo-tjänsterna. Tror mer på det här:
    http://blogg.mamilldo.se/2010/checka-in-pa-oste

    Reply
  3. @jocke Jag håller med dig. Jag vet att jag mallar in min argumentation till att omfatta min subjektiva åsikt. Vilken dock kvarstår. Jag – vilket inte betyder gemene man – anser att att ICA använder Gowalla på ett sätt som inte är till glädje för särskilt många; varken användare, eller ICA själv. Jag hade gjort annorlunda. Men men.. så länge ICA, @stefanronge och användarna är glada och nöjda, så är jag det också.

    Beträffande Gowallas användningsområde så har jag också förstått att man kan switcha prylar fram och tillbaka. Jag har några polare som trixar med det där, men jag har i ärlighetens namn aldrig förstått värdet med det. Men – du har rätt – jag är ju inte alla ;-)

    Reply
  4. Det jag reagerar på är nog mest företag som “köper åsikter”; där man utnyttjar användarna som evangelister till att sprida företags budskap mot någon form av ersättning. Jag kanske tolkade ICA ToGo-kampanjen lite fel, men jag såg framför mig hur man lockade användarna till att vinna en Ipad, så länge man besöker in den nya butiken, checkar in och sprider in checkningen till sitt nätverk. Är du med mig?
    Har du spanat in http://cravings.se/? En tjänst som nu verkar ligga nere nu, men där folk får ersättning om de sprider företags budskap, genom att varje gång någon klickar på länken i budskapet så ersätts budbäraren med en slant. Finns ju en uppsjö varianter av såna tjänster, och jag gillar inte den utvecklingen.

    Reply
  5. Jag håller alltså helt med om att så som kampanjen var utformad var det inte optimalt alls. Där säger jag inte alls emot.

    Mina invändningar handlade bara om hur du beskrev Gowalla.

    Reply
  6. Ja, och du har helt rätt där. Det var en väldigt snäv beskrivning, där jag utgick ifrån hur jag själv använder tjänsten. #fail. Men det löser ju sig sen med alla kommentarer :-)

    Reply
  7. Har Andreas Ekströms bok redan kommit ut? Det har jag missat, tack för tipset. Ska genast skynda till närmaste boklåda på nätet och beställa ett ex. Så att även jag har lite läsning i påsk. Tack förresten för dina dagliga länkar, det är min obligatoriska läsning till första kaffekoppen.

    Reply

Leave a Reply