Letto slutsåld – men vad betyder det?

Redan den 15 februari, en vecka efter att den släpptes var Bonniers/AdLibris läsplatta ”Letto” slutsåld. En del jublade och tyckte sig se bevis för läsplattans lysande framtid, andra undrade försynt om det kommer fler (utan att få svar). Själv undrar jag mest hur många man hade. Ett rykte säger 200 och det skulle ju göra succén lite mindre påtaglig.

Jag tycker vi behöver veta, för det är mycket buzz runt den påstådda försäljningsframgången. Jag har verkligen, verkligen, frågat alla som jag vet svaret, men de tiger som muren. Det är inte sällsynt, Apple släpper inte officiella siffror på antalet iPhones i Sverige heller, för att ta ett exempel. Men där jag ser en iPhone var jag än tittar så ser jag inte en enda Letto. Must investigate.

Jag vet att den här pollen är galet osäker. Inte nog med att man kan rösta mer än en gång, urvalsramen är grymt skev när man gör en twitter-poll. Även om den spiller över i bloggar och Facebook så går det givetvis inte att säga något statistiskt säkerställs på det här viset. Men det är ändå bättre än inget, kanske.

Just nu har pollen 58 röster, och inte en enda har svarat: ”Jag har sett en vanlig användare med en Letto”… (frågan) (svaren)


4 thoughts on “Letto slutsåld – men vad betyder det?”

  1. Jag har svårt att förstå deras affärsmodell – och tror därför inte heller att det har sålts särskilt många “Letto”.
    Varför sälja läsplattan relativt dyrt och sedan hoppas på att kunderna ska köpa böckerna “lagligt”? Istället borde Bonniers/adLibris ge bort läsplattan, eller ta ut en liten, liten avgift (typ 200-3o0kr) samtidigt som man binder upp kunderna med någon typ av abonnemang (ex. måste köpa si och så många böcker i månaden etc).
    Då skulle man ju sprida ut läsplattan och samtidigt vänja kunderna vid att få sina böcker via adLibris, liksom.
    Lite som en gammaldags bokklubb alltså, något som Bonniers borde vara ganska duktiga på.

    Reply

Leave a Reply