statistik

Att sommarblogga – eller inte?

Funderar på den kommande sommaren. Noterar att det är solsken i större delen av landet och direkt ser jag statistiken minska med 20%, och aktiviteten falla Det är väldigt många som mer eller mindre stänger för sommaren, och förra årets månadsgraf talar sitt tydliga språk Men jag är kluven. Jag kommer ju ändå att fortsätta … Read more

Tidningsutgivarna levererar falska förhoppningar

Tidningsutgivarnas VD Anna Serner och analytiker Fredrik Rogberg har levererat en debattartikel till Dagens Media (även på tu.se). Den sägs handla om framtida annonsutveckling för tidningsbranschen. Bagdad Bob kunde inte sagt det bättre själv. I artikeln görs en hel del uppseendeväckande uttalande, tex ”Men med facit i hand vi vet att nedgången bara varit effekten … Read more

Har du också glömt bort mobilen i statistiken på din sajt?

Uppdatering: Det verkar vara fler som missar det här än jag trodde initialt. Det vore guld om ni ville hjälpa till att sätta sökarljus på det här så att alla blir medvetna om det. Ännu roligare vore om någon ville hacka ihop en lösning som gick igenom alla bloggar i kända källor (politometern, knuff, bloggportalen, … Read more

Att prenumerera innebär inte att man läser

Internetstatistik skriver om siffrorna i Läsvaneundersökningen (ppt) där utvecklingen fortsätter i att Internet ökar sina siffror på andel svenskar som har tillgång till Internet medan prenumererad dagstidning minskar. Det är inget nytt – det har skett sedan många år. Skillnaderna mellan generationerna blir aldrig så klara som här – vi har ett helt paradigmskifte mellan … Read more

Statistik på jardenberg.se

iPad-effekten – och över 100000 besökare på ett år

Senare delen av påskhelgen ägnades åt iPaden, och igår syntes resultatet här på bloggen. Enligt Google analytics hade jag 1.958 unika besökare (2.224 enligt Clicky) här inne igår och det är ett rejält rekord för den här lilla bloggen. Stort tack till alla som besökte, och till alla som länkade. Utöver den vanliga google-trafiken och … Read more

Riktiga siffror – på fel sätt

Är på Public Service-dagen och för en liten stund sedan sa Mats Knutson från scenen: ”siffror som släpptes idag berättar att 3,2 miljoner svenskar står utanför internet”. Helt fokuserad på här och nu hade jag missat att IIS släpper en rapport från World Internet Institute idag. Twitter hjälpte mig rätt, fram för allt @hepp som … Read more

Letto slutsåld – men vad betyder det?

Redan den 15 februari, en vecka efter att den släpptes var Bonniers/AdLibris läsplatta ”Letto” slutsåld. En del jublade och tyckte sig se bevis för läsplattans lysande framtid, andra undrade försynt om det kommer fler (utan att få svar). Själv undrar jag mest hur många man hade. Ett rykte säger 200 och det skulle ju göra … Read more

Slut på tweets?

Ny statistik visar att antalet tweets planar ut! Samtidigt ökar trafiken på Facebook igen. En trend? En störning i cyberrymden? Vad tror du? Läs hela artikeln på http://mashable.com/2009/11/12/twitter-flatline/. Alla synpunkter är välkomna! /Johan Groth PS Mina tankar och funderingar kring webben, böcker och filmer hittar du på www.gogab.se

Bloggintäkter: fler och fler tjänar mer och mer!

Technorati är mitt i leveransen av sin årliga ”State of the Blogosphere” och i den här posten (day 4) tittar man på intäkterna. More bloggers than ever are making money from blogs, however they are not the majority. Most bloggers who are making money from their blogs are generally doing so as entrepreneurs by hosting … Read more

Mindpark #029: Stockholm City och 5 000 SMS

Den 21 oktober 2002 delades gratistidningen Stockholm City ut för första gången. Som första tidning i Sverige integrerade man mobila tjänster, i detta fall sms-tjänster, som en naturlig del i läsardialogen. Man började med fyra sms-tjänster; omröstning, insändare, tävling och korsord. Samtliga dessa var premiumsms-tjänster (MO), dvs det kostade 3 kronor per skickat sms. Ur … Read more

Vi måste ta siffrorna på allvar – apropå #8000tweets och #sswc

Sammanfattningen först. Jag har en otrolig respekt för siffror. Statistik är ett kraftfullt vapen och missbrukar vi det kan två saker hända. Antingen blir det tufft för den som försöker åstadkomma något och visa det med ärliga siffror (felet vinner) eller så genomskådas siffrorna och man har fått en förtroendekris att hantera istället (kan leda … Read more

Det är dags att mäta det nya också

Mediebranschen är besatt av siffror, och det är varken konstigt eller osunt. Jag kan visserligen önska att man ibland gjorde lite djupare analyser av upplagan, orvestosiffrorna, positionen på KIA och klicktoppen än vad som görs, eller iaf vad som märks. Men att mäta är i grunden bra, och vi ska vara tacksamma att det i … Read more

Statistikmatch – Google Analytics vs Woopra vs Clicky

Jag är ju gammal statistikknarkare. Älskar webbens möjligheter till maximal uppföljning och med siffror i realtid följer en extra charm. Jag har bara två problem med verktygen av idag: de är för bra, så jag fastnar och det finns för många att välja på. Jag kör just nu tre varianter på den här sajten, och … Read more

Ett halvår med bloggen – lite nyckeltal

Ge och ta ett par dagar är de nu ett halvår sedan jag samlade ihop mina gamla bloggar till den här domänen, och satte lite mer seriös fart på mitt personliga bloggande. Dags för lite nyckeltal, mest för min egen skull givetvis. Är ju inbiten statistikknarkare… Analytics meddelar att jag haft totalt 105.035 sidvisningar, 39.422 … Read more

Försäljningen av mobilt bredband minskar något

Försäljningen av mobilt bredband minskar något under första kvartalet i år jämfört med motsvarande period 2008. Enligt IT Research minskar försäljningen 3 procent i volym. Under kvartal 1 2009 såldes 136.780 enheter vilket ska jämföras med drygt 140.000 under kvartal 1 2009. IT Research förutspår en svag tillväxt även under andra kvartalet i år, medan andra … Read more

2008 ökade försäljningen av mobilt bredband med 52 procent

Under 2008 såldes det 656.600 eneheter av mobilt bredband i Sverige, enligt IT Research. Det är en ökning med 52 procent jämfört med 2007, då drygt 430.000 enheter såldes. De allra flesta enheterna var USB-modem, som dominerar marknaden helt. Men allt fler bärbara datorer (laptops och netbooks) med inbyggt stöd för mobilt bredband säljs. Under nästa … Read more

Nya tider, nya jobb för redaktionen

De flesta verkar vara överens om att tidningsbranschen befinner sig ett läge som kräver stora omställningar. När upplagorna sjunker, och intäkterna med det, så måste man se över ekonomin. Men allt får inte handla om rationaliseringar och besparingar. Det är minst lika viktigt att vi försöker konkretisera vad som måste göras för att vi ska … Read more

Var tredje besök sker med Firefox

Sedan januari 2007 har Firefox ökar sin användarandel i Europa med 34 procent (7,8 procentenheter), enligt XiTi Monitor. Firefox har nu en andel på 31 procent i Europa. Internet Explorer ligger i topp med 60 procent av besöken, men har tappat 4,3 procentenheter sedan april i år. Opera är tredje störst i Europa med en … Read more

Försäljningen av mobilt bredband upp 77 procent

Mobilt bredband fortsätter att sälja bra i Sverige. Det andra kvartalets försäljning nådde nästan upp till rekordsiffrorna från kvartal 4 2007. Under andra kvartalet i år såldes 156.860 enheter enligt IT Research. Det är en ökning med 77 procent jämfört med motsvarande period 2007. Första halvåret i år såldes nästan 300.000 enheter, vilket är en … Read more

Största sajterna i USA – maj 2008

127,6 miljoner av USA:s befolkning besökte någon av Googles sajter under maj 2008. Det gör Google till det största företaget online i USA, enligt Nielsen. I topp ligger också Microsoft med 123 miljoner besökare, Yahoo! med 116 miljoner besökare och Time Warner med 108 miljoner besökare. Wikimedia Foundation har klättrat på listan sedan december 2007 … Read more

Topp 10 största sajterna – Google störst och YouTube ökar mest

Google toppar återigen i Nielsen//Netratings mätning över de största sajterna i USA. Siffrorna för april visar att 121 miljoner amerikaner besökte Google under månaden. Jämfört med oktober 2007 har Googles publik ökat med 5 procent, upp från 115 miljoner. Även tvåan Yahoo! ökar med 5 procent, från 110 miljoner i oktober 2007 till 116 miljoner … Read more

Google står för 8 av 10 sökningar i Europa

Google svarar för åtta av tio sökningar i Europa under mars 2008. Det mostvarar 19,5 miljarder sökningar av de 24,6 miljarder som totalt genomfördes. Siffrorna bygger på comScores mätning qSearch. Google dominerar stort och steget ner till de övriga sajterna är gigantiskt. Vad som är intressant är att flera östeuropeiska sajter tar sig in på … Read more