När Google och Facebok släppte sina lösningar för lite drygt en vecka sedan var förvirringen ungefär lika stor som förväntningarna. Google Friend Connect (GFC) och Facebook Connect (FBC) är ju helt nya funktioner på webben. Jag var självklart lycklig över att de sociala nätverken öppnar upp sig och uppmanade ”mina” tidningar att hoppa på. Men frågorna som ställde var självklara: ”Vad är det och vad betyder det för oss”. Svaren kommer lättare för oss som väntat ivrigt i månader och förberett oss, svårare för den som försöker se någon effekt reda idag. Så Daniel fick efter en snabb genomgån i uppdrag att förklara. Enjoy!

Syfte
Google och Facebook har släppt Facebook Connect respektive Google Friend Connect. Tjänsterna syftar till att ge en vanlig webbsida communityfunktionalitet och tillåta människor att träffas och kommentera på traditionella sajter. Tjänsterna har inte kommit så långt idag och tillåter egentligen inte mer än möjligheten att kommentera och se vem som är online. Men branschen är mer eller mindre enig, detta är framtiden och tar inte tidningarna höjd för vad dessa tjänsterna kan komma att innebära för internetutvecklingen så gör vi fel och riskerar att få sitta på avbytarbänken och titta på. Här tittar jag lite på hur dessa tjänsterna kan komma att utvecklas och hur en implementering kan göra skillnader för våra redaktioner i framtiden.

Frågeställningen blir då:
Vilken funktionalitet kan FBC och GFC tänkas kunna bidra med till Mindparkgruppens tidningar i framtiden?

Vad innebär en implementering av FBC och GFC?
Vad får tidningarna faktiskt tillgång till genom att implementera de här två tjänsterna på sina sajter? Den största fördelen är att vi lära känna läsaren, inte som nyhetskonsument utan som person. Helt plötsligt har vi, utan att själv samlat in informationen, möjlighet att med besökarens tillstånd få tillgång till information som berättar om läsarens civilsttånd, ålder, kön, intressen, utbildning etc… Vi vet vi alltså hur många män respektive kvinnor som besöker sajten, hur gamla våra besökare är, var de bor och vad de har för utbildning. Detta är den generella fördelen och “the big picture” med att implementera FBC och GFC: nya möjligheter till individualisering och målgruppsanpassning. Vad man sedan väljer att göra med den informationen är en kreativ process men det är helt klart att den öppnar nya dörrar inom nyhetsförmedling. Här under ser ni ett exempel på min egen profilinfo och vilken information man får tillgång till.

Nedan följer exempel på tjänster som tidningarna kommer kunna erbjuda i framtiden med hjälp av FBC och GFC:

  • Relevanta artiklar: Tjänsterna kan föreslå intressanta och relevanta artiklar för användaren baserat på information från hans/hennes facebookprofil eller Google konton.
  • Marknadsföringskanal: Så fort användaren har kommenterat på en artikel, gjort en recension etc  ska det finnas en valmöjlighet att publicera detta på din facebookprofil. Detta skapar ett fönster mot tidningen med möjlighet att driva trafik till sajten via Facebook. Ökad trafik ger fler annonsörer.
  • Recensioner: Tjänsterna kan användas för att visa vad en persons vänner och bekanta har läst för artiklar på nätet. Detta skulle kunna göras genom att man helt enkelt låter läsarna recensera artiklarna.
  • Annonsering: Baserat på informationen från FBC och GFC har tidningarna möjlighet att visa direkt relevanta annonser för användaren. En som är involverad i djurens rätt vill kanske ha annonser från Body Shop etc  På samma sätt kan Rubbt föreslå intressanta produkter och kalendariet relevanta event.
  • Trendmätare: Genom att bedriva diskussioner kring artiklar (framtida chatfunktioner, forum etc) på hemsidan kommer tidningarna kunna se vilka artiklar som diskuteras mycket och vilka nyhetstrender som existerar. Vad pratar folk om? vad läser de? vilken typ av människor läser vad? Denna listan kan göras lång men jag menar alltså att connecttjänsterna har stor möjlighet att användas som ett verktyg för att läsa av demografiska trender i relation till tidningen och läsvanor.
  • Hitta opinionsledare: Genom informationen från FBC och GFC kan tidningarna hitta opinionsledare och andra intressanta människor. Är du en person med många vänner, wallposts etc skulle det kunna innebära att du är en människa med förmågan att stimulera och påverka andra. Connecttjänsterna kan alltså användas för att hitta opinionsledare som är väl värda att bearbeta eftersom de har möjlighet att använads som språkrör gentemot resten av den tilltänkta målgruppen.
  • Crowdsourcing: Det finns stor och bred kompetens där ute som är väl värd att ta vara på. Genom att ha tillgång till information från FBC och GFC är det möjligt för tidningarna att hitta och bjuda in gästskribenter/krönikörer inom olika områden och nischer. Crowdsourcing!!! Många “privatpersoner” kan ju faktiskt mer om sina speciella ämnen än journalisten. Dessutom skriver de ofta gratis för att få synas i tidningen eller på hemsidan.
  • Research: Journalisten kan använda connectverktygen i sin research och i arbetet med att hitta relevanta källor för intervjuer. Connect kan fungera som en motor för att hitta intressanta uppslag till artiklar.
  • Live chat: Connect kan komma att minska avståndet mellan journalisten och läsaren genom möjlighet till livechat.
  • Events: Tidningarna kan länka till Facebooks/kalendariets events vilket skulle medföra att läsarna kan skapa, kolla gästlistor etc utan att ens lämna tidningens hemsida. Detta skulle alltså kunna gå att integrera med mindparkgruppens gemensamma kalendarieprojekt.
  • Live: Via Bambuser skulle journalister kunna bevaka vissa events/nyheter live samtidigt som man via FBC och GFC öppnar upp för diskussion med hela communityt i realtid.
  • Connect+Woopra/Mashup: Genom Woopra kan tidningarna se hur deras connectmedlemmar surfar och vad och hur läser inne på tidningen. Varför väljer man att stanna längre på en undersida men kortare på en annan etc… Detta skulle även fungera som ett verktyg för att presentera relevanta artiklar, recensioner och annonser.

Den största styrkan med de här tjänsterna är att de kan komma att skapa en otrolig relevans och nära relation mellan tidningen och läsaren, producenten och konsumenten. Det handlar om mer än bara relevanta annonser och artiklar, det handlar om ett relevant och personligt besök i sin helhet. Detta skulle kunna vara de första stegen mot att skapa en personlig tidning. Men vad är skillnaden mellan de båda?

FBC vs GFC
Vilken av connecttjänsterna ska man då välja? Vad är det egentligen som skiljer dem åt?

  • Google är öppnare och distribuerar information från Googlekontot, Yahoo, AIM och OpenID medan Facebook vilar på ett enda community.
  • Facebook innehåller redan en mängd användare och därmed data. I nuläget känns det som ett lite säkrare kort eftersom facebook är så allmänt vedertaget. Däremot kan säkert detta komma att ändras på sikt med tanke på styrkan och storleken hos Google som innovativt varumärke.
  • Google friend connect baserar sig på öppna standarder och open source vilket betyder att källkoden är tillgänglig att använda, läsa, modifiera och vidaredistribuera för den som vill. Facebook Connect är däremot slutet vilket gör att användaren är helt utelämnad och beroende av hur Facebook själva väljer att utforma sitt system.

Som jag sade tror jag på båda de här tjänsterna, däremot tror att tiden ligger för FBC just nu. Detta på grund av att Facebook är mer allmänt vedertaget som varumärke än till exempel Open ID. Igenkänningsfaktorn är helt enkelt högre hos Facebook. Däremot kommer säkert detta att ändras framöver, men just nu tror jag att Google kan ligga lite före sin tid. Däremot tror jag att det är viktigt att ta höjd för GFC, men varför måste det ena utesluta det andra, det är väl bara att köra båda? Read Write Webb har gjort en alldeles lysande illustrering av fördelarna och nackdelarna hos de olika systemen (klicka på den för större, redigeringsbar, version).

Joakim lägger till på slutet: Mycket drag runt Google Friend Connect just nu. Senast igår meddelades att hetast microbloggtjänsten, Twitter, ansluter till GFC. Spännande!

Ursäkta röran.