klout-sko

Det som gör mig mest frustrerad när det gäller Klout är alla åsikter från de som knappast kan ha försökt sätta sig i hur det funkar. Det heter att Klout är obegripligt, helt utan verklighetsförankring, helt irrelevant.

Hela principen bakom Klout kan så klart ifrågasättas, men vad tjänsten mäter och hur den fungerar är ju inget mysterium alls. Här finns en utmärkt beskrivning direkt från hästen mun. Den tar upp ganska exakt det exempel som oftast tas som intäkt för att stämpla Klout som ”värdelöst”.

”For example, generating 100 retweets from 10 tweets will contribute more to your Score than generating 100 retweets from 1,000 tweets. We also consider factors such as how selective the people who interact with your content are. The more a person likes and retweets in a given day, the less each of those individual interactions contributes to another person’s score. Additionally, we value the engagement you drive from unique individuals. One-hundred retweets from 100 different people contribute more to your Score than do 100 retweets from a single person.”

För att sammanfatta: Klout arbetar hårt på att värdesätta kvalitet – inte kvantitet.

Men oavsett HUR de här tjänsterna mäter, så är det viktigt att minnas VAD de mäter. Det är ingen total sanning om generellt inflytande. Det är ett pågående arbete med att försöka hitta ett sätt att mäta det som går att mäta i de sociala kanalerna och räkna ut ett slags relativt inflytande – i de kanalerna. @deeped har skrivit en kanonpost om bakgrund, nuläge och principer bakom Klout, Peerindex och Kred. Läs den.

Själv har jag skrivit mycket om Klout och dess syskon i många olika sammanhang. Spana in ”Om inflytande på nätet” och en kommentar på diskussionerna som alltid uppstår när Klout skruvar på algoritmerna (många grymma länkar i den texten, klickfest).

Eller varför inte citera Michael Arrington: ”Klout’s goals are sort of the opposite of what I first presumed. They’re encouraging constructive online behavior, and they’re gathering and processing tons and tons of data along the way.”

Jag har alltså ingenting alls emot en god diskussion om Klout, tvärtom. Det är lika viktigt att diskutera Klout som att diskutera Pagerank och Edgerank. Man vi kan väl lova varandra att läsa på lite först?

Bildcred: CC BY-SA kris krüg/flickr

 

Ursäkta röran.