Så många ord

Björn Falkevik är mannen som definerar om hur ”tv” ska göras. Under rubriken Stockholm Social Club gör han online video. Men den minsta utrustning du kan tänka dig knallar han omkring och gör inslag med högsta “nät-kvalitet”. Dvs småskaligt, enkelt, low-key – men de han intervjuar får tala till punkt.I det här fallet resulterade det i 38 minuter. Efter redigering. Jag ber om ursäkt. Men jag brinner ju för det här…

29 thoughts on “Så många ord”

  1. Jag kunde inte hålla mig till helgen, så jag körde igång filmen i en flik medan jag jobbade med annat. Webbradio, typ.
    Vilket för mig till nästa fråga: har Mindpark några planer på detta område? Sorgligt underskattat i dagens multitasking-samhälle, tycker jag.

    Reply
  2. Jag kunde inte hålla mig till helgen, så jag körde igång filmen i en flik medan jag jobbade med annat. Webbradio, typ.
    Vilket för mig till nästa fråga: har Mindpark några planer på detta område? Sorgligt underskattat i dagens multitasking-samhälle, tycker jag.

    Reply
  3. Jag kunde inte hålla mig till helgen, så jag körde igång filmen i en flik medan jag jobbade med annat. Webbradio, typ.
    Vilket för mig till nästa fråga: har Mindpark några planer på detta område? Sorgligt underskattat i dagens multitasking-samhälle, tycker jag.

    Reply
  4. Jag kunde inte hålla mig till helgen, så jag körde igång filmen i en flik medan jag jobbade med annat. Webbradio, typ.
    Vilket för mig till nästa fråga: har Mindpark några planer på detta område? Sorgligt underskattat i dagens multitasking-samhälle, tycker jag.

    Reply
  5. Jag kunde inte hålla mig till helgen, så jag körde igång filmen i en flik medan jag jobbade med annat. Webbradio, typ.
    Vilket för mig till nästa fråga: har Mindpark några planer på detta område? Sorgligt underskattat i dagens multitasking-samhälle, tycker jag.

    Reply
  6. @Stellan: Jodå, det ligger inte högst på våra priolistor bara. Hyperintressant med ljud (ännu mer så för de som rör sig i ett pendlar-community).

    Hörde precis att radio har fått ett uppsving, mammor och pappor, som behöver båda händerna och båda ögonen till sin lilla teling återupptäcker radio. För konsumera media, konstant, måste vi ju göra…

    Hade du ngn konkret idé till oss?

    Reply
  7. @Stellan: Jodå, det ligger inte högst på våra priolistor bara. Hyperintressant med ljud (ännu mer så för de som rör sig i ett pendlar-community).

    Hörde precis att radio har fått ett uppsving, mammor och pappor, som behöver båda händerna och båda ögonen till sin lilla teling återupptäcker radio. För konsumera media, konstant, måste vi ju göra…

    Hade du ngn konkret idé till oss?

    Reply
  8. @Stellan: Jodå, det ligger inte högst på våra priolistor bara. Hyperintressant med ljud (ännu mer så för de som rör sig i ett pendlar-community).

    Hörde precis att radio har fått ett uppsving, mammor och pappor, som behöver båda händerna och båda ögonen till sin lilla teling återupptäcker radio. För konsumera media, konstant, måste vi ju göra…

    Hade du ngn konkret idé till oss?

    Reply
  9. @Stellan: Jodå, det ligger inte högst på våra priolistor bara. Hyperintressant med ljud (ännu mer så för de som rör sig i ett pendlar-community).

    Hörde precis att radio har fått ett uppsving, mammor och pappor, som behöver båda händerna och båda ögonen till sin lilla teling återupptäcker radio. För konsumera media, konstant, måste vi ju göra…

    Hade du ngn konkret idé till oss?

    Reply
  10. @Stellan: Jodå, det ligger inte högst på våra priolistor bara. Hyperintressant med ljud (ännu mer så för de som rör sig i ett pendlar-community).

    Hörde precis att radio har fått ett uppsving, mammor och pappor, som behöver båda händerna och båda ögonen till sin lilla teling återupptäcker radio. För konsumera media, konstant, måste vi ju göra…

    Hade du ngn konkret idé till oss?

    Reply
  11. Denna videointervju är en bra illustration av några av svagheterna med “basvideo”, dvs en linjär videosekvens utan andra inslag eller styrmöjligheter.

    Intervjun är ju välgjord och med mycket intressant innehåll för flera målgrupper, den borde få stor spridning, är ju väl så intressant som de flesta key notes på stora mediakonferenser.

    Men den är mycket svårsmält för de flesta eftersom den är väldigt lååång (mätt med dagens krympande tidsuthållighet) och den utnyttjar ju inte bildmediet till mera än att visa intervjupersonen och därmed förmedla en del kroppsspråk (vilket iofs är viktigt).

    Så tänk om:
    1. Det fanns inklippta bilder och illustrerande videosekvenser i filmen från det som Joakim pratar om. Räcker med mycket enkla bilder på sajter som nämns, närbilder på iPhone-surfning etc.
    2. Det gick att snabbspola i filmen genom att klicka på frågorna i ett text-index
    3. Det fanns ett taggmoln med alla begrepp som Joakim nämner, och när man klickar på taggarna hoppar man tlll det stället i filmen där han nämner begreppet.

    Det kommer nu allt enklare verktyg för att skapa några av den här sortens funktioner mer eller mindre automatiskt. Rätt använda kommer de att förändra hela vårt sätt att se på video på internet.

    Idé: reportrarna filmar viktiga intervjuer, (t ex med sin mobil)
    Redaktionen fråge-indexerar och taggar filmen och lägger upp den i artikeln. Då kan läsarna snabbt och enkelt se och höra exakt vad intervjupersonen svarade på en viss fråga. Tidnings-sajten tillför då mervärde jämfört med den tryckta tidningen.

    Dags alltså för “Video 2.0”!

    Reply
  12. Denna videointervju är en bra illustration av några av svagheterna med “basvideo”, dvs en linjär videosekvens utan andra inslag eller styrmöjligheter.

    Intervjun är ju välgjord och med mycket intressant innehåll för flera målgrupper, den borde få stor spridning, är ju väl så intressant som de flesta key notes på stora mediakonferenser.

    Men den är mycket svårsmält för de flesta eftersom den är väldigt lååång (mätt med dagens krympande tidsuthållighet) och den utnyttjar ju inte bildmediet till mera än att visa intervjupersonen och därmed förmedla en del kroppsspråk (vilket iofs är viktigt).

    Så tänk om:
    1. Det fanns inklippta bilder och illustrerande videosekvenser i filmen från det som Joakim pratar om. Räcker med mycket enkla bilder på sajter som nämns, närbilder på iPhone-surfning etc.
    2. Det gick att snabbspola i filmen genom att klicka på frågorna i ett text-index
    3. Det fanns ett taggmoln med alla begrepp som Joakim nämner, och när man klickar på taggarna hoppar man tlll det stället i filmen där han nämner begreppet.

    Det kommer nu allt enklare verktyg för att skapa några av den här sortens funktioner mer eller mindre automatiskt. Rätt använda kommer de att förändra hela vårt sätt att se på video på internet.

    Idé: reportrarna filmar viktiga intervjuer, (t ex med sin mobil)
    Redaktionen fråge-indexerar och taggar filmen och lägger upp den i artikeln. Då kan läsarna snabbt och enkelt se och höra exakt vad intervjupersonen svarade på en viss fråga. Tidnings-sajten tillför då mervärde jämfört med den tryckta tidningen.

    Dags alltså för “Video 2.0”!

    Reply
  13. Denna videointervju är en bra illustration av några av svagheterna med “basvideo”, dvs en linjär videosekvens utan andra inslag eller styrmöjligheter.

    Intervjun är ju välgjord och med mycket intressant innehåll för flera målgrupper, den borde få stor spridning, är ju väl så intressant som de flesta key notes på stora mediakonferenser.

    Men den är mycket svårsmält för de flesta eftersom den är väldigt lååång (mätt med dagens krympande tidsuthållighet) och den utnyttjar ju inte bildmediet till mera än att visa intervjupersonen och därmed förmedla en del kroppsspråk (vilket iofs är viktigt).

    Så tänk om:
    1. Det fanns inklippta bilder och illustrerande videosekvenser i filmen från det som Joakim pratar om. Räcker med mycket enkla bilder på sajter som nämns, närbilder på iPhone-surfning etc.
    2. Det gick att snabbspola i filmen genom att klicka på frågorna i ett text-index
    3. Det fanns ett taggmoln med alla begrepp som Joakim nämner, och när man klickar på taggarna hoppar man tlll det stället i filmen där han nämner begreppet.

    Det kommer nu allt enklare verktyg för att skapa några av den här sortens funktioner mer eller mindre automatiskt. Rätt använda kommer de att förändra hela vårt sätt att se på video på internet.

    Idé: reportrarna filmar viktiga intervjuer, (t ex med sin mobil)
    Redaktionen fråge-indexerar och taggar filmen och lägger upp den i artikeln. Då kan läsarna snabbt och enkelt se och höra exakt vad intervjupersonen svarade på en viss fråga. Tidnings-sajten tillför då mervärde jämfört med den tryckta tidningen.

    Dags alltså för “Video 2.0”!

    Reply
  14. Kom just på en följdidé till min förra kommentar:
    Journalister spelar ju ofta in ljudet under sina intervjuer för att ha när de sedan skriver sin artikel.

    Spela in video med mobilen istället och direktsänd till redaktionen med Bambuser http://bambuser.com
    Redaktionen kan då direkt indexera och tagga upp videon, så när reportern sätter sig på valfri plats för att skriva sin artikel har han/hon ett bättre material att gå igenom och det går mycket snabbare än att spola igenom ljud. Och videon är klar för publicering i webbversionen av artikeln.

    Stilbilder i all ära, men de är bara frusna ögonblick ur en rörlig verklighet.

    Varför är alla bilder i tidningar, böcker och tavlor rörliga i Harry Potter-filmerna?
    För att det är vad vi drömmer om!

    Reply
  15. Kom just på en följdidé till min förra kommentar:
    Journalister spelar ju ofta in ljudet under sina intervjuer för att ha när de sedan skriver sin artikel.

    Spela in video med mobilen istället och direktsänd till redaktionen med Bambuser http://bambuser.com
    Redaktionen kan då direkt indexera och tagga upp videon, så när reportern sätter sig på valfri plats för att skriva sin artikel har han/hon ett bättre material att gå igenom och det går mycket snabbare än att spola igenom ljud. Och videon är klar för publicering i webbversionen av artikeln.

    Stilbilder i all ära, men de är bara frusna ögonblick ur en rörlig verklighet.

    Varför är alla bilder i tidningar, böcker och tavlor rörliga i Harry Potter-filmerna?
    För att det är vad vi drömmer om!

    Reply
  16. Kom just på en följdidé till min förra kommentar:
    Journalister spelar ju ofta in ljudet under sina intervjuer för att ha när de sedan skriver sin artikel.

    Spela in video med mobilen istället och direktsänd till redaktionen med Bambuser http://bambuser.com
    Redaktionen kan då direkt indexera och tagga upp videon, så när reportern sätter sig på valfri plats för att skriva sin artikel har han/hon ett bättre material att gå igenom och det går mycket snabbare än att spola igenom ljud. Och videon är klar för publicering i webbversionen av artikeln.

    Stilbilder i all ära, men de är bara frusna ögonblick ur en rörlig verklighet.

    Varför är alla bilder i tidningar, böcker och tavlor rörliga i Harry Potter-filmerna?
    För att det är vad vi drömmer om!

    Reply
  17. Kom just på en följdidé till min förra kommentar:
    Journalister spelar ju ofta in ljudet under sina intervjuer för att ha när de sedan skriver sin artikel.

    Spela in video med mobilen istället och direktsänd till redaktionen med Bambuser http://bambuser.com
    Redaktionen kan då direkt indexera och tagga upp videon, så när reportern sätter sig på valfri plats för att skriva sin artikel har han/hon ett bättre material att gå igenom och det går mycket snabbare än att spola igenom ljud. Och videon är klar för publicering i webbversionen av artikeln.

    Stilbilder i all ära, men de är bara frusna ögonblick ur en rörlig verklighet.

    Varför är alla bilder i tidningar, böcker och tavlor rörliga i Harry Potter-filmerna?
    För att det är vad vi drömmer om!

    Reply

Leave a Reply to joakimCancel reply