… för nu har man kommit på att saker ska kallas för vad de heter. Kort bakgrund

sr.se ska på nätet bli sverigesradio.se, och jag tycker det är helt wacko.

1925 bildades AB Radiotjänst som ett bolag ägt av den svenska pressen och radioindustrin. 1957 blev man Sveriges Radio och bytte ägare. Samma år skapade den fantastiska formgivaren Karl-Erik Forsberg den logo som man fortfarande använder.

Den logotype som Karl-Erik Forsberg ritade 1957, och som hyllats sedan dess.

Sedan 1957 har alltså Sverige Radio presenterats som både SR och Sveriges Radio och ingen har sett något problem med det. Tills nu, alltså, när en undersysselsatt och överfinansierad varumärkesmaffia i Radiohuset fått för sig att ”så kan man minsann inte ha det”.

Eller så här, jag vet så klart inte hur det har gått till. Jag vet inte hur man har resonerat utöver det som står att läsa i branschpressen. Och jag antar att min rubrik inte heller har bäring, även om det borde ligga i linje med det nuvarande resonemanget. Inte heller är jag någon varumärkesexpert. Men SR betyder mycket för mig så jag är engagerad, och att jag rasar beror faktiskt på något jag begriper. Internet. Man tänker sig nämligen att sr.se ska bli sverigesradio.se – och det kan jag ha synpunkter på. Det här är vad jag vet.

Korta domännamn är bättre än långa. Helsingborgs Dagblad kallar sig för hd.se på nätet. Svenska Dagbladet är svd.se. Scandinavian Airlines kör vidare med sas.se (även efter att man gjort sig av med ”System”). Microsoft valde msn för sina nättjänster. Företag som startar idag tar hänsyn till domänen när de skaffar sig ett namn. Flickr heter precis det och inte theworldsbestpictureserice.com, precis som Google väljer bort theonesearchenginetorulethemall.com. Aktiebolagstjänst heter ab.se, vilket jag kan intyga retar Aftonbladet big time. Användarna har lättare att ta minnas korta domäner och lättare att skriva dem rätt (se typosquatting). Det är egentligen ganska självklart.

Dessutom finns det en teknisk aspekt. Själv har jag alltid förespråkat läsbara URL:ar, men tjänster som Twitter och dess begränsningar i textmängd har fött en helt armada av url-förkortare. Vem har inte sett länkar från bit.ly, j.mp eller den gamla svenska klassikern shorl.com? På senare tid har till och med aktörer som Google, WordPress och Facebook börjar med egna varianter. De byter inte ut sina redan korta domäner över hela linjen, men de visar med all tydlighet att ur ett tekniskt, och ur ett spridningsperspektiv är korta domäner att föredra. Varje gång en kort url syns bygger den lite varumärke. Men sverigesradio.se kommer vi inte att se, ever. Den kommer alltid att vara förkortad. Grattis bit.ly.

If it ain’t broke, don’t fix it. Det här är en klassiker och hela roten till den här frågan. Allvarligt talat, finns det någon i Sverige som har ser det som ett problem att SR uppträder som både SR, sr.se och Sveriges Radio? Var finns tveksamheten? Var finns det behov av större tydlighet? Sveriges Radios publik saknar ju inte precis förtroende för bolaget, och på nätet går det också bra. Jag har inte sett eller hört någon förklaring till vad som är problemet med nuläget, varför man ska byta ut en av de mest hyllade och välkända logotyperna i Sverige eller vad man förväntar sig vinna på det här mastodonuppdraget

Precis som jag säger ”aldrig teknik för teknikens egen skull” eller ”aldrig transparens för transparensens egen skull” så säger jag ”aldrig förändring för förändringens egen skull”. Jag älskar ett geekparty, jag lever nära 100% transparent och jag omfamnar förändring. Men det ska vara med förnuft. Och analysen bakom att förändra sr.se tills sverigesradio kan inte vara speciellt djup. Då går den bort.

SR borde vara generösa med sitt innehåll men ge fan i att slösa pengar! Rebecka Ioannidis Lindberg som är ansvarig för förändringsarbetet vill inte/kan inte svara på vad det kommer att kosta. Resumé frågar:

Vad kommer kostnaden att bli för att byta namn på sajten och alla kringprodukter?
– Nu handlar det om vad vi säger i radio och formgivning. Vi har inte satt någon summa på det än. Vad det gäller logotypen så är vi mitt inne i arbetet med Happy Forsman & Bodenfors just nu, så vi är inte riktigt där än.

Jag hoppas verkligen att det inte är Forsman & Bodenfors, på nätet kända som fb.se, som ligger bakom namnbytesrekommendationen.

Nog där…

Nu blev det lite diskussion på Twitter, om planerna på att byta sr.se till sverigesradio.se. 140 tecken är däremot inte den bästa miljön för den sortens meningsutbyte så jag bad att vi skulle flytta till blogg istället och Henrik Tornberg var inte sen att haka på. Läs ”Om långa och korta namn på internet”. Kudos.

Men Henrik började diskussionen med en konstig fråga: ”kan du nämna en framgångsrik sajt startad de senaste fem åren som har en förkortning i urlen istället för hela företagsnamnet?” Det enkla skälet till att det inte går är att företag startade de senaste fem åren väljer ett företagsnamn som från början harmoniserar med vad som är funkis på nätet. Simple as that. Att domännamnet minskar i betydelse är i sig ingen anledning att kasta pengar på ett byta. Sveriges Radio har inget problem att fortsätta ”äga” både Sveriges Radio och SR…

Varför uppfinna problem som inte finns? Sökning på SR ger samma resultat som sökning på Sveriges Radio.

Och när det gäller autocomplete så räcker det jag skriver två tecken: ”sr” för att den ska expandera till sr.se. Skriver jag ”sv” så expanderar min webbläsare till sv.wikipedia.org. I övrigt finns det nog inte så mycket att säga om Henriks inlägg, är jag rädd.

Att både sr.se och sverigesradio.se kommer att fungera parallellt (som det redan gör idag) är vid sidan om frågan. Det påverkar inte det vettlösa i beslutet eller dess konsekvenser.

Men för att sammanfatta:

  • Korta domäner är bättre
  • Man harmonierar namn och domän, men inte utan att ta hänsyn till internets förutsättningar
  • Man ändrar inte något bara för att…

Får jag hoppas att ledningen på SR tar in en second opinion på det här beslutet? Även om mycket redan slösats på ett onödigt varumärkesarbete finns det ingen anledning att kasta bra pengar efter dåliga.

Uppdatering: Jag skulle ha länkat till Walter Naeslunds post där han slår fast att ”Your URL is rare. Use it.” med adress till Forsman & Bodenfors. Glömde. Nu fixat.

Vidare, nyss gjordes en test av olika url-förkortare. Kan vara intressant läsning för SR.

Ursäkta röran.