varumärke

Bilden av Helsingborg – hur ser den ut egentligen?

En av de saker som jag saknat mest på helsingborg.com är innehåll skapat av andra än oss som jobbar i staden. Vi har en lista med många sådana möjligheter och kommer arbeta av dem efter hand. Men en lågt hängande frukt, och en självklar första punkt med tanke på sajtens fokus, är att hämta in material … Read more

Ett förvirrande samtal om mediebranschens framtid

I förra veckan hade jag ett samtal med en verklig oldtimer i branschen. När vi lämnade varandra var jag oerhört förvirrad. Givetvis kom vi till att prata om nuläge och framtid för morgonpressen. Och vi var överens om att det inte fanns många kurvor som pekade på rätt håll, i synnerhet inte på intäktssidan. Jag … Read more

Om att äga sitt varumärke – eller fansens hjärta

Noterar en tweet från @PaulaMarttila om fans och varumärke Länken pekar till en kortpost från @mymlan Är du också ett fan av Solsidan på Facebook? Sidan har över 200 000 fans, eller närmare 210 000 fans mer än den sida som skapats av seriens upphovsmän… Vem som skapade den första? En tolvårig kille som heter … Read more

Hey, Sveriges Radio – det är faktiskt inte roligt

Eller, jo, så klart. Lite roligt är det. URL-förlängaren är ju inget unikt koncept men att göra det med glimten i ögat är kul. Sveriges Radio firar sin nya, långa domän med webbadressförlängaren. Och sånt här är ju egentligen kärlek i min bok. Men två saker gör det surt. Trots att skälet till bytet av … Read more

sverigesradio.se döper om P1 till Program 1…

… för nu har man kommit på att saker ska kallas för vad de heter. Kort bakgrund sr.se ska på nätet bli sverigesradio.se, och jag tycker det är helt wacko. 1925 bildades AB Radiotjänst som ett bolag ägt av den svenska pressen och radioindustrin. 1957 blev man Sveriges Radio och bytte ägare. Samma år skapade … Read more

Vad är det du tror att jag köper, kära mediebransch?

Härom dagen blev jag uppringd av en säljare som erbjöd mig en tidningsprenumeration till ett kraftigt rabatterat pris. Jag förklarade att jag inte var intresserad, varpå säljaren undrade om jag missförstått hur mycket pengar jag kunde spara genom att nappa på erbjudandet. Jag förklarade kort att min ovilja att teckna en prenumeration inte var en … Read more

Känslovärde säljer varumärke

Nichade och avgränsade grupper på Facebook tror jag är ett bra sätt att starta engagemang på. Precis som olika nyheter har olika nyhetsvärde är det ju så att branscher, företag och varumärken kan vara mer eller mindre engagerande. Exempel på på branscher som stimulerar och engagerar inom sociala nätverk är ju tillexempel politik, nattklubbar och sportklubbar. Men det är inte  … Read more

Mindpark #009: En inställd världskongress och en bransch som blivit tråkig

För en vecka sedan, tidigt en lördag, satt jag på flygplatsen i Ängelholm. Jag skulle flyga upp till Stockholm för att delta på TEDxStockholm, ett event som jag redan på förhand anade skulle vara inspirerande, fascinerande och fyllt av feelgood. I väntan på flyget mötte jag en fd arbetskamrat, en man som varit i tidningsbranschen … Read more

Morgondagens varumärken byggs inte med gårdagens metoder

Vi befinner oss mitt i ett socialt och beteendemässigt skifte som i framtiden mycket väl kan komma att jämföras med både den gutenbergska och industriella revolutionen. Nationalstater, kyrkor, media och företag har inte längre ensamrätt på att förmedla åsikter, kunskap, idéer och upplevelser. Rätten till informationsflödet har en gång för alla flyttats till individerna. Och … Read more

Sociala nätverk – Tänk på att…

Dagens blogg går i statistikens tecken. Nedan har jag samlat ett gäng länkar till lite olika undersökningar som ska hjälpa till att definiera vilka möjligheter sociala nätverk har, men också vilka förutsättningar som krävs. Social Media is better for the consideration phase: Undersökning som berättar om att konsumenter framförallt blir medvetna om en produkt eller … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-18

Fel säger forskare om Googles utsläpp – Håller med Jeroen. Deppigt. Men inte otippat. Calais 4.0 Released: Linked Data Meets the Commercial Web – Jag vill verkligen skrota svenskan. Vi hamnar ju utanför så mycket bra. Mystik är bra för varumärket – Deeped hyllade också mystiken i ett samtal för ngn vecka sedan. Jag menar … Read more

Googleskyltarna: The end!

[uppdateringar lite längre ner] Sommaren 2007 fick jag ett paket från vägverket som innehöll personliga registreringsskyltar till min bil. Jag är ju en google fanboy och tyckte det var en kul grej. Det tyckte inte Google, iaf inte Maria Göth, deras ”Public Affairs Manager”. 15 bloggposter och 18 månader senare är det över. Länsrätten har … Read more

Nya tider, nya jobb för redaktionen

De flesta verkar vara överens om att tidningsbranschen befinner sig ett läge som kräver stora omställningar. När upplagorna sjunker, och intäkterna med det, så måste man se över ekonomin. Men allt får inte handla om rationaliseringar och besparingar. Det är minst lika viktigt att vi försöker konkretisera vad som måste göras för att vi ska … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-11-27

Länka gärna till hit, danskar (och alla andra)! – bra sören. mer sånt här. tydligt ställningstagande mot dumheten. Myten om kontroll över sitt medievarumärke – bra av niclas. For the record. själv samlar jag mig ett tåg till. Vårt material på många plattformar – ja, det är klart att ni ska. vad skulle tala emot? … Read more

Googleskyltarna: Vägverkets svar till Länsrätten i Örebro

Är ju ingen jurist, men det här blir bara märkligare och märkligare. Läs och förundras (hela samlingen docs ligger här på Scribd). Kan man tycka att Vägverkets resonemang är riktigt, är det så här myndighetsutövning förväntas gå till? Via Jaiku fick jag den här kommentaren som är inne på samma spår. Bisarrt svar. Vi får … Read more

Googleskyltarna: här är vårt överklagande

Googleskyltarna fortsätter att väcka stort intresse, och mina goda juristvänner blir bara mer och mer engagerade i fallet. Till och med för mig som lekman är det helt uppenbart att regelverket är ohållbart och att vägverkets beslut är enastående illa underbyggt. Nu har vi skickat in en överklagan till Länsrätten i Örebro (alla dokument samlade … Read more

Googleskyltarna: och nu apple-skyltarna…

Ja jäklar. Rikard Nilsson, stjärnkock och känd från Aspegren mitt i maten, gillar äpplen. I maten, på skrivbordet och sedan mitten av augusti också på bilen. (Tack till Rikard som hörde av sig och skickade över bilderna som Magnus Torle tagit.) Den 10 augusti skrev jag ett inlägg med tio frågor till vägverket där jag … Read more

Googleskyltarna: Vägverkets beslut. Skyltarna ska tillbaka. Vi får väl se.

Vägverket har återkommit med sitt beslut. De har återkallat skyltarna. Hela dokumentet finns som vanligt på Scribd. Har pratat med min juridiska hjälp och de delar min lekmannamässiga uppfattning att svaret i huvudsak är snömos. Vi kommer sannolikt att dra frågan ett varv till, alltså överklaga till Länsrätten i Örebro, av två skäl: principfrågan när … Read more

Googleskyltarna: hela listan ligger ute. Är ditt varumärke med?

Sådär, nu är hela listan på plats och det finns mycket rolig läsning i den… Jag har lagt den på Scribd, precis som övriga dokument – att posta 14811 rader i bloggen vore inte så hyggligt. Via deras utmärkta tjänst kan du ta hem den som text (csv-variant), som wordfil eller som pdf. Hojta om … Read more

Googleskyltarna: svaret till vägverket

Följande svar skickades till vägverket fredag, 2007-08-10 (fler format på scribd). Som bekant har Vägverket beslutat att tilldela mig rätten att använda en personlig fordonsskylt med teckenkombinationen GOOGLE för mitt fordon. Med anledning av Google Sveriges anhållan om upphävande av registreringen av GOOGLE som personlig registreringsskylt i ärende xxxx-xx där jag anmodats att yttra mig … Read more

Googleskyltarna: hela listan beställd och tio frågor om varumärke

Frågade Vägverket efter hela listan med personliga skyltar och fick snabbt svar från handläggare Daniel (en trevlig och duktig prick för övrigt). Vi har en testapplikation på Vägverket där vi kan få ut en sådan lista som du vill ha, aktuell per den 5 augusti eftersom testapplikation inte uppdateras mot vägtrafikregistret så ofta.Offentliga handlingar överlämnas … Read more