I sydafrika finns det en tidning som heter Mail & Guardian och deras sajt är inte så het. Den ska tydligen snart göras om. Het är däremot en av deras chefer: Matthew Buckland. Hans presentation fokuserade runt begreppet media 2.0 på ett sunt sätt. Istället för att bara konstatera att det händer saker där ute har man tagit tag i saken och faktiskt hittat en bra mix.

Jag är ju motståndare till att man ska bygga sådant som redan finns, bara för att sätta sitt eget varumärke på det – men här har man adderat något annat till mixen. Istället för att passivt öppna tratten för användarna jobbar man aktivt med deras material. Man bearbetar det användarskapade innehållet på i stort sett samma sätt som man gör med sitt eget innehåll. Det får ett antal intressanta effekter, och ger faktiskt ett mervärde. Det ska inte ställas i motsats till de möjligheter som finns på helt öppna ugc-sajter, utan istället som en alternativ kanal – och en kanal där de traditionella mediehusen har en kompetens att bidra med.

Han visade ett koppel intressanta exempel på sajter de byggt – men just nu är det så mycket sirap i nätet att jag inte kan kolla länkarna. Chansar på ett par. amatomu.com: bloggaggregator with a twist, newsinphotos: flickr with a twist. Det kommer fler sedan

Kul fråga från publiken: ”var får du alla de här galna idéerna från?”
Ska vi gissa att den frågeställaren aldrig varit ute på nätet?

Studsa över till slidshare.net och kolla in hans presentation.