I sydafrika finns det en tidning som heter Mail & Guardian och deras sajt är inte så het. Den ska tydligen snart göras om. Het är däremot en av deras chefer: Matthew Buckland. Hans presentation fokuserade runt begreppet media 2.0 på ett sunt sätt. Istället för att bara konstatera att det händer saker där ute har man tagit tag i saken och faktiskt hittat en bra mix.
Jag är ju motståndare till att man ska bygga sådant som redan finns, bara för att sätta sitt eget varumärke på det – men här har man adderat något annat till mixen. Istället för att passivt öppna tratten för användarna jobbar man aktivt med deras material. Man bearbetar det användarskapade innehållet på i stort sett samma sätt som man gör med sitt eget innehåll. Det får ett antal intressanta effekter, och ger faktiskt ett mervärde. Det ska inte ställas i motsats till de möjligheter som finns på helt öppna ugc-sajter, utan istället som en alternativ kanal – och en kanal där de traditionella mediehusen har en kompetens att bidra med.
Han visade ett koppel intressanta exempel på sajter de byggt – men just nu är det så mycket sirap i nätet att jag inte kan kolla länkarna. Chansar på ett par. amatomu.com: bloggaggregator with a twist, newsinphotos: flickr with a twist. Det kommer fler sedan
Kul fråga från publiken: ”var får du alla de här galna idéerna från?”
Ska vi gissa att den frågeställaren aldrig varit ute på nätet?
Studsa över till slidshare.net och kolla in hans presentation.
Enligt slidsen har de också Comment is free-klonen http://thoughtleader.co.za/
Enligt slidsen har de också Comment is free-klonen http://thoughtleader.co.za/