before2012

Wired om iPad – framtiden är här!

Mycket har sagts och skrivits om iPad. Jag har själv i flera sammanhang (bland annat här) framhållit att “paddan” kommer att förändra vår bild av vad en dator är och kan. Min post skrevs i januari 2010 så jag kan i all blygsamhet glädja mig åt att ligga före Wireds tänkare. Icke desto mindre rekommenderar … Read more

Djupare in än någon annan

Jag sjösatte ett experiment. En gammelmediaprodukt som skulle anpassas till den sociala webben. Vill ni veta hur det har gått med 30Minuter? Jag tar det som ett ja. I knappt ett halvår har vi sänt 30Minuter i 24Corren och 24nt. Tisdag, onsdag, torsdag. Varje vecka. Vi har varit drygt en och en halv tjänst som … Read more

Kära företagsledare – det handlar om hur ni gör, inte vad ni gör (gästblogg)

Gästblogg av Erik Fors-Andrée, projektledare och webbstrateg hos PricewaterhouseCoopers. Ni är fler och fler som börjar ta till er sociala medier. Ni har förstått att något händer på marknaden. Ni börjar förstå att ni behöver anpassa ert erbjudande och förändra det ni producerar, kanske till och med se över era affärsmodeller. Men ni förstår fortfarande … Read more

TU-chefernas farliga önsketänkande

Ett skämt? Driver de med mig? Är det nåt jag inte fattar? I går 28/4 skrev Tidningsutgivarnas vd Anna Serner och analyschef Fredrik Rogberg en debattartikel i Dagens Media under rubriken ”Det våras för dagspressen”. Budskapet i korthet, lite tillspetsat: Nu när konjunkturen förbättras är faran för dagspressen över. Läsare och annonsörer återvänder och allt … Read more

Väckelsemöte i mediehuset: Det är en revolution – fattar ni?

Under mina drygt 30 år i mediebranschen har jag sagt det många gånger, det finns få företagsmiljöer som är så konservativa som tidningsbranschen. Om inte den attityden ändras kan det bli en kvarnsten runt halsen på oss. Särskilt nu när förändringarna går så snabbt att vi knappt hinner blinka. I måndags (2010.04.19) var det väckelsemöte … Read more

Att prenumerera innebär inte att man läser

Internetstatistik skriver om siffrorna i Läsvaneundersökningen (ppt) där utvecklingen fortsätter i att Internet ökar sina siffror på andel svenskar som har tillgång till Internet medan prenumererad dagstidning minskar. Det är inget nytt – det har skett sedan många år. Skillnaderna mellan generationerna blir aldrig så klara som här – vi har ett helt paradigmskifte mellan … Read more

Uppgradera till WordPress 3.0 (instruktion och länkar)

Beklagar om det ser illa ut här, jag har satt igång arbetet med att byta till WordPress 3.0. Snart klart, hoppas jag. 20 minuter senare. Klart för nu. mer kommer att behövas fixas framöver, framför allt behöver formen fixas till. Nu är det i huvudsak det nya standardtemat rakt av. Stegen för att uppgradera till … Read more

Att tvinga anställda att använda Facebook – Min erfarenhet om sociala medier på arbetsplatsen (gästblogg)

En gästpost skriven av Karsten Deppert, entreprenör och caféägare i Helsingborg. Jag tycker hans problem är intressant då det vänder på det gamla diskussionen om anställda verkligen ska få ”Facebooka på jobbet”. Här handlar det istället om att försöka gå igång processen, i en miljö där man vill att Facebook ska bli en naturlig del … Read more

Hälsoläget i .SE 2009

Jag läste nyligen rapporten “Nåbarhet på nätet – Hälsoläget i .SE 2009“, en alltmer årlig rapport som ges ut av .SE. I rapporten tar man tempen på den svenska delen av Internet och pekar ut områden där insatser krävs. Några high lights: av samtliga 663 undersökta webbplatser har 23 % allvarliga fel på sin DNS … Read more

Vad är det du tror att jag köper, kära mediebransch?

Härom dagen blev jag uppringd av en säljare som erbjöd mig en tidningsprenumeration till ett kraftigt rabatterat pris. Jag förklarade att jag inte var intresserad, varpå säljaren undrade om jag missförstått hur mycket pengar jag kunde spara genom att nappa på erbjudandet. Jag förklarade kort att min ovilja att teckna en prenumeration inte var en … Read more

Råd till en framtida journalist

I enlighet med traditionen att posta frågor och svar kommer här ett gästinlägg som bygger på en konversation mellan en en nyfiken student och en erfaren tidningsräv. Måns Peterson, student från Halmstad frågar och Mikael Rosenlöf från Helsingborgs Dagblad / hd.se svarar. Jag gillar formen, och eftersom Micke är så klok tyckte jag det vore … Read more

Känslovärde säljer varumärke

Nichade och avgränsade grupper på Facebook tror jag är ett bra sätt att starta engagemang på. Precis som olika nyheter har olika nyhetsvärde är det ju så att branscher, företag och varumärken kan vara mer eller mindre engagerande. Exempel på på branscher som stimulerar och engagerar inom sociala nätverk är ju tillexempel politik, nattklubbar och sportklubbar. Men det är inte  … Read more

Ju mer man synts, desto mindre sårbar blir man

Transparens och öppenhet, ett favoritämne här på Mindpark, är återigen i hetluften. För någon vecka sedan påstods Fredrick Federley vara ute och cykla men vände den dåliga pressen och fick istället de som felaktigt skrivit om honom att skämmas. Och blev själv hyllad som en social medie-hjälte för att han genom sitt engagemang i sociala … Read more

Varför inte tala klarspråk?

Den senaste veckan har två rätt likartade nyheter fått mycket utrymme i media. Den ena är journalisten Elisabet Höglund som fått sparken från TV4:s Förkväll. Den andra är centerpartiets riksdagsman Fredrik Federley som genomfört uppdrag vid sidan av sitt riksdagsuppdrag och då eventuellt låtit sig mutas. Olikheterna mellan dessa två historier är många. Men en … Read more

Mindpark-soffan, nu kan den bli din

Jag har sett en hel del coola möbler i mina dagar, men den här soffan slår allt. När vi inredde Mindpark Main i Helsingborg tillsammans med Michael och Petra från Manifesto så skulle vi inledningsvis inte ha någon soffa alls. Vi var minsann inget bakåtlutat lounge-företag. Men när loggan var klar snubblade (bokstavligen tror jag;) Michael … Read more

Gå som VIP-gäst med Mindpark på Superbrands Awards

Uppdaterad: Jag har plockat ut två vinnare bland alla rätta svar. Så här skrev de på den lätt sliskiga utslagsfrågan: ”Varför är Mindpark bästa mediebloggen?” Erik Thörnqvist: ”De djärvaste och mest intressanta bloggmänniskorna inom media finns på Mindpark. De sitter verkligen inte fast i gamla tankar och idéer. Jag är där varje dag och låter mig … Read more

Mindpark100 – epilog

Uppdatering: När jag skriver det här, en söndag eftermiddag, är det exakt tio år sedan jag satt och förberedde för det här projektets första publicering – onsdagen den 23 september 2009. Sajten såg annorlunda ut då, Mindpark var något helt annat. Jag var en helt annan, och internet var något helt annat. Inte minst var … Read more

Gästblogg: Till Dagens Nyheter – från några läsare

Jag är med på många mailinglistor. En av dem har en hög andel med tidningsslukare. De älskar pappersprassel och de kan prata passionerat i timmar om dem. Men kärleken är inte utan förbehåll – och nu verkar det som många börjar nå sin gräns. När mailen om ”DN adjö!” började strömma in från Anders Arhammar, … Read more