TED kommer till Sverige – eller inte?

Alltså, det här är hur märkligt som helst. Jag fick en inbjudan som är en kopia på den här pressreleasen hos Newsdesk: ”TED kommer till Sverige – Fokus på sociala medier”. (Pressreleasen är nu ändrad hos Newsdesk, så här såg originalet ut). Först tänkte jag att det var ju kul, men… Hade jag inte hört från annat håll om ett gäng (se bloggylänken mot slutet) som har en exklusiv deal med TED om att ta dem till Sverige? Så jag började läsa. Och det första jag klickade på gav mig svaret att sidan inte fungerade i min webbläsare.

Alla vet att jag får utslag av en sådan hälsning, och att den dessutom får mig att starkt ifrågasätta den som står bakom. I det här fallet är det arrangören av det här TED-evenemanget, Willdesign, som hälsar mig på det viset. Känns inte så TEDish.

Nästa koll, deras expert på Sociala medier: Martin Wettergren från Mediapilot. Det han ska presentera framstår som en illa maskerad säljpitch för deras verktyg som analyserar sociala medier. Sälja känns ju inte så TEDish. Och Martin själv känns inte så ”sociala medier”, även om han har 310 vänner på Facebook (varav vi har nio gemensamma). Via twinglys microbloggsök finns han inte, annat än med anledning av dagens utskick, Google ger lite Stureplans-länkar och på det stora hela verkar han och MediaPilot ganska osynliga på nätet.

Jag har försökt höra mig för, vänner har kontaktat arrangörerna utan att få mer klarhet, och jag har mailat TED och frågat om det här är ett event de OK:at. Juryn är fortfarande ute, men tills vidare väljer jag att se det som ett otäckt fall av renommésnyltning. Har de gjort en fuling med mitt älskade TED så anser jag att de ska krossas. Fullständigt. Men rätta mig gärna. Jag lyssnar!

Fler som reagerat, bloggylänk. Henrik Ahlen har kontakt med USA i frågan!

Uppdatering: jag har gjort lite språkliga ändringar i inlägget, samt länkar nu också till den första versionen av pressreleasen, så att det blir tydligare vad det här handlar om.

Uppdatering: jag har fått ett mail från Martin Wettergren. Han har ändrat tonläge och utformning av pressreleasen, och gör väl en halv pudel. Ska kolla om jag får publicera det här.

Uppdatering: Nope. Martin Wettergren vill INTE att jag publicerar hans förklaring till det inträffade. Vilken fantastiskt attityd. Fulredigerar pressmeddelande (alltså anger inte att det skett ändringar), har ingen publik kommentar om det någonstans, och hänvisar bara vidare till Roland Williams.

37 thoughts on “TED kommer till Sverige – eller inte?”

  1. Jag har fått inbjudan från två håll. När jag läste den jag fick idag så reagerade jag också över att ACN var med. Tycker också att det varit märkligt tyst om eventet i bubblan. Och att det inte är den auktoritet på talarna som jag förväntat mig. Träffade Martin på en Social Media lunch för en tid sedan – mer vet jag inte om honom eller MediaPilot.

    Hade tänkt gå dit på torsdag och se vad det handlar om.

    Reply
  2. Jag har fått inbjudan från två håll. När jag läste den jag fick idag så reagerade jag också över att ACN var med. Tycker också att det varit märkligt tyst om eventet i bubblan. Och att det inte är den auktoritet på talarna som jag förväntat mig. Träffade Martin på en Social Media lunch för en tid sedan – mer vet jag inte om honom eller MediaPilot.

    Hade tänkt gå dit på torsdag och se vad det handlar om.

    Reply
  3. Well, jag var på ett event som William anordnade förra året. Jag skulle inte kalla det att de försöker utge sig för att vara TED – det vore förmätet – snarare en nätverksträff där idén går ut på att vi tittade på en TED föreläsning och sedan en kort diskussion om det föreläsningen handlade om. En metod som föreslås av andra Ning nätverk (som jag är med i) – som ett sätt att sprida och diskutera det som sägs på TED.
    Kvaliteten på de inbjudna i panelen har jag svårt att värdera (och de är säkert där för att sälja sig själva till viss del) – men det handlade mer om att bygga nätverk. Många av de närvarande var amerikaner , PR och business mingel är nog det viktigaste syftet.
    Men som sagt, inte är det TED som kommer hit… Get inspired by är nog mer rätt.

    Reply
  4. Well, jag var på ett event som William anordnade förra året. Jag skulle inte kalla det att de försöker utge sig för att vara TED – det vore förmätet – snarare en nätverksträff där idén går ut på att vi tittade på en TED föreläsning och sedan en kort diskussion om det föreläsningen handlade om. En metod som föreslås av andra Ning nätverk (som jag är med i) – som ett sätt att sprida och diskutera det som sägs på TED.
    Kvaliteten på de inbjudna i panelen har jag svårt att värdera (och de är säkert där för att sälja sig själva till viss del) – men det handlade mer om att bygga nätverk. Många av de närvarande var amerikaner , PR och business mingel är nog det viktigaste syftet.
    Men som sagt, inte är det TED som kommer hit… Get inspired by är nog mer rätt.

    Reply
  5. TED kommer. Här kommer mejlet från TEDs Lara Stein ang eventet./Ro

    Vidarebefordrat brev:

    Från: Lara Stein
    Datum: onsdag 19 nov 2008 22.45.23 GMT+01:00
    Till: info
    Ämne: Wanted: your TED story
    Svara till: Lara Stein

    Thank you for your ongoing support of TED. We are about to embark on a grand new experiment, and hope you will help us with some advice. In the spirit of “ideas worth spreading,” we are looking to take TED and the TEDTalks deeper into communities around the globe — and we need your assistance.

    Have you ever thought of holding your own TED-like event? Creating a salon or book club around TED content? We are collecting stories of people who have hosted any kind of group screening around the TEDTalks: a dinner party, brown-bag lunch, TED Tuesday at the office, a small salon at home or a larger screening. We also want stories from anyone who has used TEDTalks as a teaching tool in a classroom setting or university lecture hall.

    If you have any stories (and photos) from events you’ve hosted using TEDTalks, we would love you to share them with us. If you have never hosted a TEDTalks gathering, consider doing so, and sharing the feedback with us.

    We are going to use your feedback to shape TED’s next big experiment — to be announced soon!

    Please send your stories of TEDTalk events you hosted or attended to:

    [email protected] with the header “TED stories”

    Please upload any images of your event to your flickr account and use flickr tags to tag them “TEDstories”

    Please upload any videos of your event to your YouTube accounts and tag them “TEDstories”

    Please know that we may use your images and video to help inspire others — so don’t post anything you wouldn’t want the world to see. (We’d use your video and images under a Creative Commons license like the one we use for TEDTalks themselves — details below.)

    We look forward to hearing your story.

    Lara Stein
    TED Licensing Director

    TEDTalks are distributed under a Creative Commons (CC) license. This doesn’t replace copyright — which remains undivided with TED Conferences LLC — but it makes the terms more flexible. This Creative Commons license allows you to reproduce, distribute, display or perform publicly the TEDTalks as long as you follow some basic guidelines. See: http://www.ted.com/index.php/pages/view/id/195

    Unsubscribe or update your email address. Powered by SubscriberMail
    TED | 55 Vandam Street | 16th floor | New York, NY 10013

    Reply
  6. TED kommer. Här kommer mejlet från TEDs Lara Stein ang eventet./Ro

    Vidarebefordrat brev:

    Från: Lara Stein
    Datum: onsdag 19 nov 2008 22.45.23 GMT+01:00
    Till: info
    Ämne: Wanted: your TED story
    Svara till: Lara Stein

    Thank you for your ongoing support of TED. We are about to embark on a grand new experiment, and hope you will help us with some advice. In the spirit of “ideas worth spreading,” we are looking to take TED and the TEDTalks deeper into communities around the globe — and we need your assistance.

    Have you ever thought of holding your own TED-like event? Creating a salon or book club around TED content? We are collecting stories of people who have hosted any kind of group screening around the TEDTalks: a dinner party, brown-bag lunch, TED Tuesday at the office, a small salon at home or a larger screening. We also want stories from anyone who has used TEDTalks as a teaching tool in a classroom setting or university lecture hall.

    If you have any stories (and photos) from events you’ve hosted using TEDTalks, we would love you to share them with us. If you have never hosted a TEDTalks gathering, consider doing so, and sharing the feedback with us.

    We are going to use your feedback to shape TED’s next big experiment — to be announced soon!

    Please send your stories of TEDTalk events you hosted or attended to:

    [email protected] with the header “TED stories”

    Please upload any images of your event to your flickr account and use flickr tags to tag them “TEDstories”

    Please upload any videos of your event to your YouTube accounts and tag them “TEDstories”

    Please know that we may use your images and video to help inspire others — so don’t post anything you wouldn’t want the world to see. (We’d use your video and images under a Creative Commons license like the one we use for TEDTalks themselves — details below.)

    We look forward to hearing your story.

    Lara Stein
    TED Licensing Director

    TEDTalks are distributed under a Creative Commons (CC) license. This doesn’t replace copyright — which remains undivided with TED Conferences LLC — but it makes the terms more flexible. This Creative Commons license allows you to reproduce, distribute, display or perform publicly the TEDTalks as long as you follow some basic guidelines. See: http://www.ted.com/index.php/pages/view/id/195

    Unsubscribe or update your email address. Powered by SubscriberMail
    TED | 55 Vandam Street | 16th floor | New York, NY 10013

    Reply
  7. Och nu ersattes den tidigare lurendrejerimisstanken med “Oj, TED kommer. Men varför lade de inte några extra minuter på att luska ut vilka det är som har ‘Ideas worth spreading’ i Sverige?”.

    Reply
  8. Och nu ersattes den tidigare lurendrejerimisstanken med “Oj, TED kommer. Men varför lade de inte några extra minuter på att luska ut vilka det är som har ‘Ideas worth spreading’ i Sverige?”.

    Reply
  9. Men Roland, det där mailet fick jag också i höstas. Jag antar att det gick till alla som är registrerade på TED.com. Det handlar ju om något helt annat än ”TED kommer till Sverige”. Det ger ju knappast någon rätt att kapa deras logo och goda namn för att sätta ihop egna event.

    Det verkar osannolikt att vi skulle tolka det så olika, jag tror snarare att ni tar en rövare. Och det tycker jag är fult. Skitfult!

    Reply
  10. Men Roland, det där mailet fick jag också i höstas. Jag antar att det gick till alla som är registrerade på TED.com. Det handlar ju om något helt annat än ”TED kommer till Sverige”. Det ger ju knappast någon rätt att kapa deras logo och goda namn för att sätta ihop egna event.

    Det verkar osannolikt att vi skulle tolka det så olika, jag tror snarare att ni tar en rövare. Och det tycker jag är fult. Skitfult!

    Reply
  11. Det som beskrivs i mejlet från Lara Stein handlar om att skapa en aktivitet kring ett befintligt TEDtalk. “Creating a salon or book club around TED content” […] “group screening” […] “larger screening” […] “TEDtalks as a teaching tool” […] “events you’ve hosted using TEDtalks”. Det är därför länken i mejlet leder till detaljerad information om hur man får presentera deras innehåll/filmer. Det ska alltså vara en aktivitet som utgår från en befintlig TEDtalk, exempelvis en lunchvisning med kollegorna på kontoret.

    De länkar ju dessutom i mejlet vidare till sidan som beskriver “10 ways to spread TED” med konkreta exempel på vad de menar: http://www.ted.com/pages/view/id/21

    Mejlet innebär INTE att man får skapa helt eget nytt innehåll i form av en föreläsning och paneldebatt och slänga på TEDs logga som kvalitetsstämpel. Det här känns mycket mycket vilseledande.

    Reply
  12. Det som beskrivs i mejlet från Lara Stein handlar om att skapa en aktivitet kring ett befintligt TEDtalk. “Creating a salon or book club around TED content” […] “group screening” […] “larger screening” […] “TEDtalks as a teaching tool” […] “events you’ve hosted using TEDtalks”. Det är därför länken i mejlet leder till detaljerad information om hur man får presentera deras innehåll/filmer. Det ska alltså vara en aktivitet som utgår från en befintlig TEDtalk, exempelvis en lunchvisning med kollegorna på kontoret.

    De länkar ju dessutom i mejlet vidare till sidan som beskriver “10 ways to spread TED” med konkreta exempel på vad de menar: http://www.ted.com/pages/view/id/21

    Mejlet innebär INTE att man får skapa helt eget nytt innehåll i form av en föreläsning och paneldebatt och slänga på TEDs logga som kvalitetsstämpel. Det här känns mycket mycket vilseledande.

    Reply
  13. Måste bara tillägga. Skärmdumpen ovan får mig nästan att börja gråta… förutom det rent förskräckliga i att den över huvud taget dyker upp så innehåller den ju så mycket fel att det blir tragiskt… *snyft*

    Reply
  14. Måste bara tillägga. Skärmdumpen ovan får mig nästan att börja gråta… förutom det rent förskräckliga i att den över huvud taget dyker upp så innehåller den ju så mycket fel att det blir tragiskt… *snyft*

    Reply
  15. Efter att de nu ändrat i pressmeddelandet står det “Sociala medier träff baserad på TEDTalks” – men det framgår inte hur träffen baseras på TEDTalks? I ingressen står sedan “ett seminarie av Willdesign inspirerat av TEDtalks” vilket är en långt från den ursprungliga rubriken “TED kommer till Sverige”.

    Loggan har de också plockat bort. I mina ögon ett helt annat pressmeddelande än det ursprungliga.

    MEN Jag förstår fortfarande inte på vilket sätt TEDTalks har något som helst med det här evenemanget att göra? Det står inget om att de ska visa en TEDTalk? Pudeln blev en långnäsa.

    Reply
  16. Efter att de nu ändrat i pressmeddelandet står det “Sociala medier träff baserad på TEDTalks” – men det framgår inte hur träffen baseras på TEDTalks? I ingressen står sedan “ett seminarie av Willdesign inspirerat av TEDtalks” vilket är en långt från den ursprungliga rubriken “TED kommer till Sverige”.

    Loggan har de också plockat bort. I mina ögon ett helt annat pressmeddelande än det ursprungliga.

    MEN Jag förstår fortfarande inte på vilket sätt TEDTalks har något som helst med det här evenemanget att göra? Det står inget om att de ska visa en TEDTalk? Pudeln blev en långnäsa.

    Reply
  17. Hallå där!
    själva idén är ju att visa ett TED inslag och sedan diskutera kring det. Det kanske inte framgår tydligt men det är så eventet är uppbyggt. Precis samma som talas omn i ning forumet TED startat av Teo Hären. Visa, diskutera och prata om det som sägs i föreläsningarna. Bli inspirerad!
    Jag säger inget om marknadsföringen (som kanske snyltar lite renomm´) men själva eventet handlar om nätverkande. Denna diskussion är lite av en storm i ett vattenglas, säger jag eftersom jag var där sist. Gå dit och kolla.

    Reply
  18. Hallå där!
    själva idén är ju att visa ett TED inslag och sedan diskutera kring det. Det kanske inte framgår tydligt men det är så eventet är uppbyggt. Precis samma som talas omn i ning forumet TED startat av Teo Hären. Visa, diskutera och prata om det som sägs i föreläsningarna. Bli inspirerad!
    Jag säger inget om marknadsföringen (som kanske snyltar lite renomm´) men själva eventet handlar om nätverkande. Denna diskussion är lite av en storm i ett vattenglas, säger jag eftersom jag var där sist. Gå dit och kolla.

    Reply
  19. Konversationen dör aldrig, Media Pilot är bortgjorda, brännmärkta och det hela verkar helt osannolikt. Jag pratade med Martin länge på telefon för inte så länge sen och han verkade vara en schysst och bra kille och entreprenör. Men så som jag tolkar deras “renomesnyltning” gör mig ledsen. Martin borde veta bättre.

    Reply
  20. Konversationen dör aldrig, Media Pilot är bortgjorda, brännmärkta och det hela verkar helt osannolikt. Jag pratade med Martin länge på telefon för inte så länge sen och han verkade vara en schysst och bra kille och entreprenör. Men så som jag tolkar deras “renomesnyltning” gör mig ledsen. Martin borde veta bättre.

    Reply

Leave a Reply