Alltså, det här är hur märkligt som helst. Jag fick en inbjudan som är en kopia på den här pressreleasen hos Newsdesk: ”TED kommer till Sverige – Fokus på sociala medier”. (Pressreleasen är nu ändrad hos Newsdesk, så här såg originalet ut). Först tänkte jag att det var ju kul, men… Hade jag inte hört från annat håll om ett gäng (se bloggylänken mot slutet) som har en exklusiv deal med TED om att ta dem till Sverige? Så jag började läsa. Och det första jag klickade på gav mig svaret att sidan inte fungerade i min webbläsare.

Alla vet att jag får utslag av en sådan hälsning, och att den dessutom får mig att starkt ifrågasätta den som står bakom. I det här fallet är det arrangören av det här TED-evenemanget, Willdesign, som hälsar mig på det viset. Känns inte så TEDish.

Nästa koll, deras expert på Sociala medier: Martin Wettergren från Mediapilot. Det han ska presentera framstår som en illa maskerad säljpitch för deras verktyg som analyserar sociala medier. Sälja känns ju inte så TEDish. Och Martin själv känns inte så ”sociala medier”, även om han har 310 vänner på Facebook (varav vi har nio gemensamma). Via twinglys microbloggsök finns han inte, annat än med anledning av dagens utskick, Google ger lite Stureplans-länkar och på det stora hela verkar han och MediaPilot ganska osynliga på nätet.

Jag har försökt höra mig för, vänner har kontaktat arrangörerna utan att få mer klarhet, och jag har mailat TED och frågat om det här är ett event de OK:at. Juryn är fortfarande ute, men tills vidare väljer jag att se det som ett otäckt fall av renommésnyltning. Har de gjort en fuling med mitt älskade TED så anser jag att de ska krossas. Fullständigt. Men rätta mig gärna. Jag lyssnar!

Fler som reagerat, bloggylänk. Henrik Ahlen har kontakt med USA i frågan!

Uppdatering: jag har gjort lite språkliga ändringar i inlägget, samt länkar nu också till den första versionen av pressreleasen, så att det blir tydligare vad det här handlar om.

Uppdatering: jag har fått ett mail från Martin Wettergren. Han har ändrat tonläge och utformning av pressreleasen, och gör väl en halv pudel. Ska kolla om jag får publicera det här.

Uppdatering: Nope. Martin Wettergren vill INTE att jag publicerar hans förklaring till det inträffade. Vilken fantastiskt attityd. Fulredigerar pressmeddelande (alltså anger inte att det skett ändringar), har ingen publik kommentar om det någonstans, och hänvisar bara vidare till Roland Williams.

Ursäkta röran.