Onsdag den 23 september klockan 08.00 publicerar vi den första posten av 100 i en serie som handlar om medierna på 00-talet. Varje dag fram till nyårsdagen kommer någon av skribenterna i bloggteamet att lyfta fram en händelse eller ett skeende som påverkat mediebranschen under det senaste decenniet. Ett decennium som garanterat inneburit fler och större förändringar än någon annan tid i mediernas historia. Händelserna kommer att beskrivas, belysas och analyseras. Så ofta det är möjligt från insidan. Och så ofta det går med en linje in mot framtiden.
Det är ett hästjobb som bloggteamet gör, 100 händelser är inte snutet ur näsan, och jag sitter och hoppar av förväntan. Jag tror vet att det blir grymt bra. Det är som att ha lite julafton varje dag, som ett kinderägg, som en liten förlossning. Den här serien hoppas jag ska vara en njutning för oss alla, och stämma till både eftertanke och många nya spännande tankar.
Och det är inte slut där. Den 1 januari 2010 börjar omröstningen. Då ska ni, alla ni som läst, tyckt, tänkt, vara med och rösta. Tillsammans gör vi en rangordning av de händelser som definierat 00-talet. Vad som sedan händer med den listan återstår att se. Kanske diskuterar vi den bara, och lär oss något om vad som egentligen varit viktigt. Eller så gör vi en bok av det och ställer till med en konferens/fest för överskottet. Det vore väl lite härligt? Senare fråga.
Anyway, för att ni ska förstå vad som ligger bakom får ni här samma instruktioner som författarna förhållit sig till. Resten, själva innehållet, får komma som en glad överraskning.
– – –
from: Joakim Jardenberg <[email protected]>
to: bloggteamet
subject: SPARAS: Instruktioner inför ”Mindpark: 100 mediahändelser under 00-talet”
Det drar ihop sig. Ni kommer snart att börja få individuella mail med detaljer inför era poster. Men här är den slutliga (det har varit många turer) och generella instruktionen.
INTRO:
Bloggserien heter ”Mindpark: 100 mediahändelser under 00-talet” (om inte någon kommer på något mycket klatschigare innan tisdag).
Listan är under publiceringen inte viktad, första posten är inte tyngre än sista. Däremot kommer det att bli en omröstning under de första veckorna 2010, så vi får hjälp av publiken att sätta “ordningen”. Blir det skitbra så gör vi bok av det och hittar på något bra tillsammans av ev överskott.
Serien inleds 22/9, en tisdag med en inledning, utanför listan, av mig.
23/9 postas första posten, av [inte med i publika postningen] och sedan rullar det på till den 31/12 då [inte med i publika postningen] stänger serien med post #100.
INNEHÅLL:
2000-2009 har ju varit en fantastisk period för ”mediebranschen”. Vi uppmärksammar det med 100 poster om stora händelser/skeenden för vår bransch.
SKALL-krav
– beröra mediebranschen, i bred men ändå solklar betydelse.
– skett, inletts eller avslutats (i huvudsak) under åren 2000-2009 – det sk 00-talet.
– ha en faktagrund, alltså inte enbart tyckande och spekulerande.
– kunna länkas till, på något sätt.
BÖR-krav
– kunna hängas upp på ett datum då det hände. Men det är ett mjukt krav;)
– vara välkänt nog för att få ”alla i branschen” att nicka igenkännande.
– gärna spela roll än idag, vara relevant på något sätt. Inte historia för historiens egen skull.
– gärna vara bra grund för en fortsatt diskussion.
FORMAT:
– Ingen spikad längd, hellre för långt än för kort – för en gångs skull ;) Säg det som behöver sägas, innehållet är kung. De måste kännas genomarbetade.
– Länka gärna mycket. Bilder, grafer, video etc är också välkommet – men inga krav.
– Fasta punkter för publicering – kategori: 00-talet – tags: topp100, mindpark100 (plus eget flitigt taggande)
– Fri rubriksättning, med ett undantag, Mindpark och ett löpnummer. Alltså
Mindpark #001: din rubrik, Mindpark #002: nästa rubrik, fram till Mindpark #100: sista rubriken
Syftet är att det ska vara lätt att identifiera posternas sammanhang och att det ska vara lätt att hålla reda på dem inför omröstningen.
– Tag hjälp av [mailadress, inte med i publika postningen] eller någon kamrat i teamet om du är tveksam över något. Jag står givetvis till förfogande 24/7.
– Tidsinställningen och publiceringen
– ”Publish immediately” -> klicka på edit för att komma åt inställning för tidsinställning
– Tiden ska vara 08:00
– Kolla, dubbelkolla och klicka sedan på publish.
– Osäker – spara som utkast/draft och maila mig så tar jag hand om detaljerna.
ÖVRIGT:
– hashtag på twitter etc: #mindpark100
– statistiken [url, inte med i publika postningen]
– kör stavningskontroll eller be om kompisläsning. Det ska helst inte vara så slarvigt som merparten av mina inlägg brukar vara ;)
– – –
Till sist, tack (eller?) till Nollnolltalet.se som startade hela 00-talet grejen och inte minst till underbara Peter Rosdahl som tände gnistan till just den här listan. Peter, du är en idéspruta av stort format.
Kul idé! Dock blir jag lite deppig när jag inser att 00-talet snart är över! Sjukt vad det gick snabbt..
Jättebra initiativ
Branschen behöver en genomlysning och det är så oerhört många nya parametrar som tillkommer varje dag – en del dagsländor andra av mer bestående art. Själv gav jag mig in i branschen 1985 genom att börja ge ut en gratistidning. Nästa år firar vi 25-årsjubileum. Det känns stort. Vi börjar inom kort med medborgarreportage på nätet – det känns som ett steg i rätt riktning.
Vi sålde tidningen förra året till danska Politiken och fortsätter nu arbetet i en större familj.