Ibland tar det lite tid att komma till skott. Men här är något som jag tror jag bli riktigt bra, och som varit värt att vänta på. Läs, fundera, och hör av dig om du känner dig träffad.

Den 2 september 2011 skrev jag på Facebook:

En tanke slog mig. Jag läser, och förstår – vågar jag påstå – sjukt mycket. Bloggar, artiklar, men också massor med böcker. Tror ni det finns en marknad för ”Viktiga böcker presenterade”?

Det blev en bra diskussion. Någon dag senare hörde vännen Troed Troedsson av sig, berättade att han funderat på samma sak under en tid och tyckte att vi skulle träffas. Troed hade dessutom ett fantastiskt namn på konceptet. Att få tag på det namnet är en del av det som fördröjt oss, men nu är det på plats och vi är redo för nästa steg.

Vill du framföra världens mest intressanta innehåll?

  • Like a Virgin – av Richard Branson
  • Visible learning – av John Hattie
  • Blue Ocean Strategy – av Chan Kim och Renée Mauborgne
  • Long Tail – av Chris Anderson
  • Retoriken – av Aristoteles
  • The Undercover Economist – av Tim Harford
  • Cities and the Creative Class – av Richard Florida
  • The little big things – av Tom Peters

Alla de här titlarna, och deras författare, kan med fog sägas vara fundament på vilka mycket av vår framtida utveckling kommer att byggas. Helt säkert skulle du göra en helt annan lista, några titlar är vi kanske överens om, andra är okända för många av oss.

Alla böckerna säljs i miljonupplagor världen över och självklart skulle vi gärna gå och lyssna på författaren. Tänk att få höra Richard Branson berätta om vad som skapar ett bra företag eller se Chris Anderson redogöra för hur ekonomins spelregler förändras. Det är inte bara du och vi som är intresserade av ett sådant föredrag. Det gäller nog de allra flesta av dem vi känner och de vi nu har som kunder.

Men, det är tyvärr både ekonomiskt och logistiskt orealistiskt att ta John Hattie till en skola i Malmö eller att be Tim Harford beskriva gängens ekonomistrukturer för intresserade i Södertälje. Det skulle däremot du kunna göra. Åka till Malmö eller Södertälje alltså. Föreställ dig att du sitter med din mest spännande fackbok framför dig. Föreställ dig att du helt enkelt får i uppdrag att levandegöra den hos en kund.

Alltså – Blue Ocean Strategy, av Chan Kim och Renée Mauborgne, men framförd, förklarad och diskuterad av dig.

Vi har en märklig föreställning om att duktiga föreläsare och konsulter, till skillnad från musiker, skådespelare, kockar eller cirkusartister, måste framträda med sitt eget material varje gång. Det är inte effektivt vare sig ur föreläsarens eller kundens perspektiv. Häromdagen fick en av oss en utmärkt Rabarbercrumble på en restaurang, och jag vet att Gordon Ramsey inte var där. För inte länge sedan var den andre på ett bröllop där det dansades till morgonen. Särskilt bra stämning blev det till Honky Tonk Women och Satisfaction. Nej, ingen av oss umgås i kretsar där det känns ens avlägset rimligt alternativ att Mick Jagger skulle dyka upp vid mikrofonen. Det var ett helt lokalt band, men de var bra.

Nu tror vi att du har förstått vart vi är på väg. Vi vill alltså föreslå dig en resa där du, som duktig och erfaren föreläsare och estradör, väljer en eller flera böcker eller annat grundmaterial och sedan, med vår hjälp, skapar en riktigt bra föreläsning och ett riktigt bra visualieringsmaterial. Vi bygger marknadskanalerna och skaffar kundrelationer. Självklart måste materialet och du vara i harmoni. Lika lite som man kan be ett rockband spela en hambo vill vi ha föreläsare som blir uppläsare av ett material de inte tror på. Du måste alltså omfatta hela den idé du vill leverera. Du måste förstå den och du måste ha den bakgrund som krävs för just det här materialet. Det måste kunna presenteras, diskuteras och till och med försvaras inför publik. Inte ens en aldrig så duktig kock skulle servera en rätt hen inte själv tyckte var fantastisk. Så måste det vara här också.

Vi vore inte Joakim och Troed om vi avkrävde dig någon form av exklusivitet. Du får utveckla kundrelationen till precis vad du vill och du får fortsätta arbeta med precis vilket material som helst. Det är bara de föreläsningar du utvecklar tillsammans med oss som vi är intresserade av.

Låter det intressant? Vi har en hel del mer att prata om men låt oss ta ett steg i taget. Är du beredd att, likt en duktig men ödmjuk kock på en bra restaurang, sälja ett recept som du inte själv skapat? Är du beredd att, tillsammans med oss, diskutera vilken eller vilka rätter, eller koncept, du i så fall skulle vilja presentera? I så fall tar vi gärna nästa steg med dig.

Läs igen, ställ de frågor du behöver, och återkom för nästa etapp i vårt bygge!

Troed Troedsontroed@troed.com

Joakim Jardenberg / joakim@jardenberg.com

Uppdatering / FAQ…

  1. Nej, vi är inte en klassisk talarförmedling. Det här kommer att bli något helt annat som är mer fokuserat på innehåll och framförande.
  2. Nej, vi har inte konceptet helt klart, det är work in progress under vintern och våren. Just nu tar vi bara in tidiga tankar. Och samlar på oss intresserade och intressanta personer.
  3. Namnet är klart, men vi vill bygga klart lite mer innan vi berättar det. Men det är riktigt, riktigt bra ;)
  4. Mångfalden då? I den genre som vi fokuserar på – facklitteratur – är det väldigt mansdominerat (”Blue ocean strategy” är förvisso skriven av en man och en kvinna). Vi ska givetvis jobba på att få in titlar av Rebecca MacKinnon, Charlene Li, Sherry Turkle mfl. Men jag tror det viktigaste är att det inte bara är vita medelålders män som arbetar med framförandet. Det kommer vi att arbeta aktivt med att undvika. Hjälp oss gärna genom att föreslå både titlar och pusha budskapet vidare in i de cirklar som normalt sett inte ser det här.
  5. Men workshops då. Eller juxtaposition med två böcker eller två föreläsare mot varandra. Bokklubb? Varför inte också …? Underbart med alla idéer som strömmar in, utöver de tusentals som Troed och jag redan frestas av. Men inledningsvis tror vi på enkelhet för att få det här på banan och komma igång. En bok, en presentation. Men det är så klart inte slutmålet. Så fortsätt gärna diskutera ”the next step” också. Vi lyssnar och njuter.
  6. Kan man inte lika gärna kolla in originalet på Youtube istället? Man kan göra det också. Liksom att man kan och bör läsa boken själv. Givetvis ersätter vi inte originalet, utan tänker att vi tillför något extra i det fysiska mötet, i tolkningen, i ett nära framförande. Exempel från andra kulturyttringar saknas knappast…

Bildcred: CC BY-NC Nate Bolt/Flickr