Nischade sociala nätverk – en digital brevlåda

Det prats mycket om nischat material på de sociala nätverken och hur avsaknaden av tydliga och avgränsade fördjupningar i användarens person får medlemmarna att lämna de stora sociala nätverken mot mindre och mer nischade sociala forum. Här hittar ni exempel på stora och små sociala nätverk. Webbens sociala nätverk har gått från att representera en helhet till att inrikta sig mer och mer på delarna och personlig smak. De sociala forumens långa svans växer till förmån för personlig smak och egennytta snarare än Facebooks kallprat. Vill ni ha bevis? Annonsörerna följer med.

Enligt en undersökning av eMarketer har Amerikanska företag redan (2008) spenderat 150 miljoner i annonspengar på att synas inom nischade sociala nätverk.

Annonsering på sociala nätverk i miljoner kronor

Anledningen till att MySpace har så stor del av kakan är deras lansering av ett Hyper targeting system som tillåter företag att få tillgång till 1000 olika intressen i användarnas profiler som sedan kan användas i marknadsföringssyfte. MySpace har helt enkelt blivit mer annonsvänligt än till exempel Facebook.

Direktreklam har fått en helt ny innebörd på Internet. Trenden mot nischade sociala nätverk ihop med system som HTS, skapar en kanal för direktreklam på internet som dimper rakt ner i din privata och digitala brevlåda. Ju offentligare vår privata och personliga sfär blir digitalt och ju mer web 2.0 fortsätter att förespråka transparens, desto större brevlåda får du. Det handlar inte längre om att sparka in stängda dörrar för annonsörerna utan att snällt och vänligt knacka på, övertyga snarare än övertala, disskutera snarare än att skrika. Eftersom vi nu mer än någonsin lever i ett självcentrerat digitalt samhälle, kan vi nog vara ganska så säkra på att vi öppnar också.

Digital brevlåda

1 thought on “Nischade sociala nätverk – en digital brevlåda”

Leave a Reply