Long Tail

Känslovärde säljer varumärke

Nichade och avgränsade grupper på Facebook tror jag är ett bra sätt att starta engagemang på. Precis som olika nyheter har olika nyhetsvärde är det ju så att branscher, företag och varumärken kan vara mer eller mindre engagerande. Exempel på på branscher som stimulerar och engagerar inom sociala nätverk är ju tillexempel politik, nattklubbar och sportklubbar. Men det är inte  … Read more

Värre än lösryckta citat?

Frågan om hur Internet påverkar saker och ting vi gör fortsätter att intressera mig och många andra. Här en “thought of the day” som jag fick inspiration till på dagens lunch på Kulturhuset. Fordomsdags fanns det något som hette “lösryckta citat”. Det var något som till exempel offentliga personer kunde råka ut för. I stort … Read more

Slut på tweets?

Ny statistik visar att antalet tweets planar ut! Samtidigt ökar trafiken på Facebook igen. En trend? En störning i cyberrymden? Vad tror du? Läs hela artikeln på http://mashable.com/2009/11/12/twitter-flatline/. Alla synpunkter är välkomna! /Johan Groth PS Mina tankar och funderingar kring webben, böcker och filmer hittar du på www.gogab.se

15 förutsägelser om Internets framtid

Cameron Chapman dristar sig att göra 15 förutsägelser om Internets framtid inom kommande femårsperiod. Enligt Chapman har vi tre viktiga drivkrafter som verkar: utvecklingen av hårdvara, utveckling av mjukvara och ökad acceptans för nya lösningar (t.ex. inom den sociala webben). Redan här vill jag göra tillägget att teknik per se (hård eller mjuk) sällan själv … Read more

Disjunkta och konjunkta samtal

Det är uppenbart att samtalet är viktigt för oss som människor. Människor pratar, skvallrar, debatterar etc. Här finns, på en nivå, inget nytt när det kommer till vår nya mediavärld. Vi använder “bara” nya verktyg som Twitter, Facebook etc. för att föra de samtal vi ändå vill föra. Jag vill inte här ta upp frågan … Read more

Kommersiell demokrati – Skillnaden mellan FRA och sociala nätverk.

“Hur kan folk klaga på FRA-lagen och sen vara ok med att regga sig på det ena sociala nätverket efter det andra där ens personuppgifter används för riktad marknadsföring? Gör inte Google ett intrång i ditt privatliv på samma sätt som FRA-lagen när de tittar på dina surfvanor och annan personlig statistik?” Den kommentaren kom … Read more

Mindpark #027: Varumärket Obama

Framåt småtimmarna den 3 Nov 2008 stod det klart att Barack Hussein Obama skulle bli USA:s 44:e President. Internet Key To Obama Victories, Barack Obamas Internet Campaign Magic Revealed: The Machinery of Hope och How Obamas Internet Campaign Changed Politics är några av rubrikerna från 08 som beskriver hur hjärtat i kampanjen låg hos nätet … Read more

En socialare dagspress kan hjälpa miljön – Varför folk skolkar från miljöhotet?

Om 60 dagar har FN sin stora klimatkonferens COP15 i Köpenhamn. Så här står det i dagens nummer (8/10-09) av City Helsingborg: Barnens Framtid står på spel- Skåningarna har ingen koll. Tydligen har bara 3 av 10 skåningar någon som helst aning om FN:s klimatkonferens. Problemet är lite större än så skulle jag vilja säga. … Read more

En ekonomisk sanning – Sociala medier omdefinierar affärer

Jag vill fortsätta på spåret jag målade upp i helgen med posten en oekonomisk sanning och addera en lite mer konkret tankegång till den postens filosofiska läggning. Jag börjar genom att ställa samma fråga som företagare ofta och förståeligt nog gör: Hur tjänar man pengar på sociala medier? Var är affären? Det är det denna … Read more

En oekonomisk sanning – De digitala bankerna och varför relationer är den nya valutan

Nyttan med sociala medier diskuteras överallt. Det surrar i print och webben, på bloggar och i forum, i krönikor och på sociala nätverk. Diskusionerna handlar ofta om dialog och realtidkommunikation, kunddatabaser och tillgängligheten av psykografiska data. Andra ord och termer som ständigt används för att beskriva nätets sociala revolution är: relevanta kunder, tvåvägskommunikation och det … Read more

Marknadsföringens Ying & Yang – Hybridmarknadsföring

Kärlek börjar med bråk. Sociala medier konkurrerar med mer traditionella metoder. Det är antingen print eller webb, hemsida eller social profil, facebook eller www.whatever.com. Så känns det i alla fall. Antingen heter det “sociala medier är ett jävla gissel! Förklara för mig var affären finns? var tjänar vi pengar?!” eller “sociala medier är framtiden, pappret … Read more

Personifiering och Behavioral Targeting

Inom marknadsföring pratar man en hel del om segmentering, alltså processen att dela in en marknad i mindre delar t ex i demografiska, kulturella och geografiska aspekter. Det kanske fortfarande fungerar i den traditionella företagsekonomin (knappt) men på den digitala marknaden har det förändrats drastiskt. Den digitala revolutionen kretsar kring interaktion. Inte bara genom knapptryckningar … Read more

Digitala skolböcker och e-Learning i Kalifornien

“Hasta la vista baby“, “Fuck you ashole“, och “If it bleeds we can kill it.”  Ni gissad det. I dagens post har allas vår Arnold huvudrollen. Guvernören i Kalifornien vill nämligen skrota pappersläroböckerna till förmån för nedladdingsbara e-böcker. Dagens nyheter skriver att guvernören menar att internetaktiviteter som Facebook, Twitter och nedladdning av musik visar att … Read more

Sociala medier bevakar valet i Teheran – Web 2.0 som fjärde statsmakt

“Ahmadinejad och de mullor som håller honom bakom ryggen sätter nu in traditionella metoder för att krossa allt motstånd mot vad som idag helt uppenbart är en illegitim regim” – Det progressiva USA. “Mahmoud Ahmadinejad är kanske en buse av format, men man måste också fråga sig vem som tjänar på att han idiotförklaras?” – … Read more

Sociala Medier – HIF v.s MFF

Det finns företag och organisationer som har det enklare än andra att leva och andas på sociala medier som till exempel Facebook och Twitter. Nattklubbar är ett exempel, sportklubbar och i detta fallet framförallt fotbollsklubbar är ett annat. Jag tänkte vi skulle låta MFF och HIF spela en social vänskapskapsmatch (om det nu är möjligt) … Read more

Real Time Webb 2.0 – Sociala nätverk har fått ett bäst före datum

I skiftet mellan web 1.0 och 2.0 gick vi från att prata om statiska hemsidor utan tvåvägskommunikation till dynamiska sajter och tjänster baserade på dialog och användarmedverkan. Sociala nätverk, interaktion och att man kan föra en digital dialog har blivit normen snarare än undantaget. En sak har däremot slagit mig under den senaste tidens bloggposter … Read more

Betyder nya Google Wave döden för de “statiska” sociala nätverken?

Hur ser framtidens mail ut? Kommer tjänsten att försvinna i takt med att dialogen på nätet förs mer och mer i realtid? Detta är frågor som vi har roat oss med att diskutera vid ett par tillfälle på Mindpark. Google har gett oss svaret i Google Wave. Wave är en tjänst som kombinerar socialt nätverkande … Read more

New York times anställer social medieredaktör

“An awful lot of people are finding our work not by coming to our homepage or looking at our newspaper but through alerts and recommendations from their friends and colleagues. So we ought to learn how to reach those people effectively and serve them well. Jennifer will work closely with editors, reporters, bloggers and others to … Read more

Sociala nätverk skapar nya kommunikationsvägar

I det “gamla” medielandskapet, pre sociala medier, pratades det väldigt mycket om B2B och B2C kommunikation. Missförstå mig inte, det görs det fortfarande och rättmäktigen så, men det finns all anledning att bredda sitt perspektiv. Den digitala revolutionen har skapat fler kommunikationsväger som adderar till de gamla termerna och den digitala motorvägen är idag långtifrån … Read more

Kundrelationer mindre viktigt i en högkonjunktur?

Kundvård är viktigast i kristider. Så resonerar många av de Tyska företagen i en lågkonjunktur enligt marknadsförbundets tidningen Tendens. Konsultföretaget BBDO har gjort en undersökning bland 300 tyska marknadschefer som svarar så här på vilka krisåtgärder som är bäst “in this economy” som man säger på andra sidan pölen: Förbättra kundrelationer 86,7% Optimering av organisation … Read more

Varför sociala medier och web 2.0 ger liv åt den fria pressen

“I still think they (readers) know the difference between real news and bullshit,” he says. “And they’re glad that someone cares enough to get things on the record and print the truth.”-Russel Crowe från filmen State of play På sociala media today skriver man om hur web 2.0 och den sociala evolutionen på nätet med … Read more

Är det ok att facebooka på arbetstid?

Ja vad tycker du själv? Den frågan ställde sig panelen i Nyhetsmorgon i fredags där bland annat min chef Joakim Jardenberg ingick. Jag facebookar själv på jobbet och jag upplever inte alls att det skadar mitt arbete negativt, tvärtom. Jag har mer än en gång hittat inspiration till bloggposter och hämtat idéer därifrån. Friendsourcing på … Read more

Digital schizofreni – Varför fungerar inte Second Life?

Malmö stad har gått in i Second Life. Sydsvenskan skriver att ett EU-bidrag på 800 000 svenska kronor möjliggjorde projektet. “Vi vet att vi sticker ut huvudet när vi går in i Second Life”, säger projektledaren Grethe Lindhe på Malmö stad. Nja jag vet inte det? Pluspoäng för viljan men jag är inte alls säker … Read more