Allt om att gästblogga – ett samtal med Jesper Åström

Jesper Åström är inte bara en smartskalle av rang, han är också mannen som bestämt sig för att skapa 100 gästbloggar. Det gör honom onekligen till något av en expert på gästbloggande, så då måste vi ta reda på mer. Här är ett samtal om sådant som

  • Varför gästblogga?
  • Hur väljer man ut – och hur närmar man sig bloggarna?
  • Teknisk lösning, arbetsflöde?
  • Utfall, resultat, uppföljning?
  • Bästa tips till den som vill gästblogga?
  • Förebilder?
  • Generella bloggtips?
  • Bästa (och kanske sämsta erfarenheten) av gästbloggande?
  • … och mycket mer

Vår halvtimme gick snabbt, och Jesper levererade klockrena svar. Men konversationen är inte över. Häng med på twitter, tagga dina kommentarer med #alltomatt så tjötar vi vidare.

Och så här ska en boilerplate se ut;)
Jesper Åström har arbetat med digital kommunikation i 15 år. Just nu arbetar han med webbplatser inom vertikalerna rabattkoder och presenter. Han driver även bloggen jesperastrom.com liksom kurser i Data for business på programmen Digital data strategist på Hyper Island och Interactive Communication på Berghs.

Förresten, vad ska nästa #alltomatt handla om?

3 thoughts on “Allt om att gästblogga – ett samtal med Jesper Åström”

  1. För er som vill fördjupa er i gästbloggande, har ni en snubbe som skalat detta till månen som intervjuas här http://disruptive.nu/2013/02/16/lordagsvideo-om-varfor-skala-lankar-ar-sa-viktigt/

    Några saker

    1. Oavsett anledning, så gästbloggar man aldrig för länkar. De är alltid en bieffekt. Man gör det alltid för uppmärksamhet. Sedan finns det såklart folk som värderar uppmärksamhet till noll. Det är ok, det finns alltid dumskallar i marknaden. Om du tänker “uppmärksamhet” istället för “länkar” det är då de magiska länkarna kommer. The gamechanges.

    2. Jag tycker det är ok att smådutta med gästbloggande, motiven kan vara “utforska”, “ha roligt”, “Lära känna människor” men överlag, marknadsföring och marknadsföring på internet handlar defentivt om att skala dina aktiviteter. Svårt, ja! Ekonomiskt nödvändighet, ja! Du skall precis som Jesper gör här tänka 100 poster måste ut? Hur skapar jag en process som är skalbar och som hanterar ekonomi, risk och avkastning på ett bra sätt.

    Mina 25 öre…

    Reply

Leave a Reply