jardenberg kommenterar – 2010-02-27

  1. Aftonbladet utökar Plustjänsten – Dagens Media
  2. – Om vi utgår från fullbetalande årsprenumeranter landar jag på ca 35 miljoner. Men aftonbladet har ju mycket större intäkter på nätet än 70 miljoner. Vad är det jag missar?

    (dessutom är ju 35 miljoner klart lägre än vad jag räknade med i den här kalkylen: https://jardenberg.se/matematik-for-nyborjare-ta-betalt-nyheter-internet/)

  3. Do You Follow Too Many People On Twitter? Use ManageTwitter.
  4. – Ahh, en tjänst som bara är fokuserad på användarhantering i Twitter. Den här behöver jag. Återkommer med test.

  5. konstrundan – Google Search
  6. – Google ger oss möjligheten att söka mer lokalt, utan att vara på just den platsen. Testa tex den här sökningen (om länken ovan går sönder, testa den här istället: http://bit.ly/konstrundan). Jag har bara börjat skrapa på möjligheterna – och det verkar inte som om allt är på plats här hemma än. Men det rör på sig…

    Uppdatering: jag har lagat länken och passar på att komplettera med det som jag missade – en jämförelse med samma sökning där jag bytt ut Malmö mot Simrishamn.

  7. iTunes Prize Winner to Steve Jobs: “Yeah Right, Who Is This Really?” : Rolling Stone : Rock and Roll Daily
  8. – Visst är det vackert att vinnaren är en 71-åring.

  9. opassande » Blog Archive » Kommentarer att kommentera
  10. – Emma kommenterar bra grejor, bland annat Wordness (galet klokt, ska ta tag i det för egen del också), en bra debattartikel (http://www.piratpartiet.se/nyheter/pp_debatt_vad_vill_antipiratbyran), Acta (http://upphovstratan.wordpress.com/2010/02/26/svensk-acta-forhandlare-vill-ge-internetleverantorer-okat-ansvar-for-innehall/), och Tortuga (där jag är med på marginalen).

    En bra sammanfattning.

  11. Guldmusen: Varje skuta har en kapten, men också en besättning | Rick Falkvinge (PP)
  12. – Grattis till Falkvingen. För övrigt tycker jag att Ted skulle fått entreprenörspriset.

  13. The new worldwide startup
  14. – Om kampen mellan kiseldalen och resten av världen.

  15. Peter Shankman and HelpAReporterOut (HARO) Just Sent Me a Cease-and-Desist Letter | Ryan Waggoner
  16. – Hmm, jag har tidigare gillat Peter Shankman och HARO, har skrivit en del om det både här och på jardenberg.se. Men sånt här avskyr jag. Det är klart att vi ska ha den djupaste repsekt för varandras idéer och affärer. Men
    1. vi ska våga stå upp kom konkurrensen och vinna över dem genom att vara bättre, inte genom att lägga hinder i vägen och
    2. vi ska fan inte börja en process med att föda advokater.

    Peter Shankman, skärp dig.

  17. 2890569290_8f0f2d3c25_b.jpg
  18. – Naaawww…

  19. Depression’s Upside – NYTimes.com
  20. – Finfin lördagsläsning. Den här tar jag med mig till ReadItLater och badet.

  21. Exclusive: Google develops prototype mirror for solar energy | Reuters
  22. – På tal om Bloom, elpriser, klimatfrågor och energi. Let’s not kid ourselves. Att de stora webbföretagen ligger på som de gör här har nog bara så mycket med filantropi att göra. De hatar beroenden, och de är just nu jäkligt mycket i händerna på el-leverantörerna. Liksom papperspriset alltid varit en ödesfråga för de gamla tidningarna så är elen det för de nya aktörerna. Klart att funderande solenergi vore en lysande lösning för googles datacenters. Och för resten av oss, så kör på bara!

  23. Former Pirate Bay bidder is back | Media Maverick – CNET News
  24. – Dagens WTF? Jag vet inte ens var jag ska börja.

  25. How Digg Found a Way to Make Money – GigaOM
  26. – Affärsutveckling. Hallå hela pressen, lyssnar ni?

    Ja, man måste röra sig försiktigt i det här området. Jag är ingen fan av annonser som härmar redaktionellt utseende – tvärtom. Men det elementet är bara en liten del av den här produkten, och ffa – det är ändå tydligt utmärkta. Utmärkt, alltså. Och en moneymaker.

  27. FastMall Is Foursquare for Malls
  28. – Tänkte på det här, apropå allt hoppla om geolocation på SXSW – klart att det finns utrymme för att dra den neråt i skala. Microsoft (ryser) har en del spännande saker på gång där man syr ihop det stora perspektivet i sina karttjänster med det lilla perspektivet från ugc – men det här är en helt annan väg att gå. Microlocationservices. Hur låter det ;)

    Därmot undrar jag om de verkligen ska göras som apps, istället för snabbrörlig och lättillgängliga webapps. (jag sätter en slant på det senare, men det överraskar väl ingen ;)

  29. The iPhone’s Peephole
  30. – ”The iPhone may be a closed door, but there is a peephole, Safari. And if you can’t find what you’re looking for on the device, you might want to look through it.” Men det är ju precis det här jag sagt hela tiden. Så länge det finns en kraftfull browser i iPhone/iPad så är det löjligt att prata om plattformen som sluten.

    Vi behöver en riktigt bra browser som ett fönster mot ”one machine” (och sedan ska den så klart, som idag, ha tillgång till enhetens alla sensorer – men det är ju en självklarhet). That’s it and that’s that.

  31. Location Will Be This Year’s Twitter At SXSW
  32. – Addera till det: Brightkite, Twitter med location, Flickr med location, gamla Fireeagle, Plazer som inte verkar heldöd, Facebook som säkert kommer snart, Qype som just nu är heta tydligen – och tusen till. Det är trångt och överbefolkat på scenen. Ska bli grymt spännande att se vad som kommer ut på andra sidan SXSW.

  33. Telia dödar Play i mobilen | jardenberg unedited
  34. – Många intressanta kommentarer här, både från Telia och från kunder som drabbats mitt i tredje perioden av en spännande hockeymatch. Favoriten kom på Buzz, från Karin: ”Försökte förklara detta för min treåring idag när hon ville titta på Bollibompa under en tråkig bilresa. Det blev lite för komplicerat :D”

    Jag tycker givetvis att företag ska få lov att teckna vilka avtal man vill med sina kunder, även om det här är dåligt kommunicerat, och jäkligt dåligt genomfört. Men den springande punkten är hur man ser på nätanvändning. Det är NORMALT idag att titta på strömmande video och lyssna på strömmande musik. Abonnemangen måste anpassas till den verkligheten, även om det skulle innebära en annan prisbild. Det är inte ok att jag inte ens KAN köpa det jag behöver, oavsett pris.

  35. JMW-talkshow med Joakim Jardenberg
  36. – Det är ett skönt gäng, de där lirarna på Årets byrå. Det enda jag ångrar är rubriken, se nedan.

  37. om att välja rätt twitternamn
  38. – Allt du gör på nätet är en del av din brandbuilding. Det slog mig i efterhand att jag givetvis skulle svarat “Jocke” när @britstakston undrar om det var Joakim eller Jocke som gällde i puffen för JMW Talkshow. Jag är ju @jocke för tusan.

  39. Resumé: DN vill sälja skivor
  40. – ”De beställs på nätet och skickas med Posten.” Men är det inte helt vanlig postorder då?

4 thoughts on “jardenberg kommenterar – 2010-02-27”

  1. I artikeln står: ”Enligt uppgift står intäkterna från Plus för hälften av tidningens webbintäkter.” Räknar man på deras antal plussare, och helårsab så landar man på en intäkt på runt 35 miljoner. Om det är hälften av aftonbladets nätintäkter så skulle det bli 70 miljoner. Men så är det ju inte.

    Reply

Leave a Reply