Helt plötsligt kunde jag inte surfa i min iPhone. Efter en stund kom ett SMS

”Du har överskridit den inkluderade trafikvolymen för ditt abonnemang denna månad. Din hastighet har begränsats i enlighet med ditt avtal. Hälsningar Telia”

Helt ställd ringde jag till Telia kundtjänst och fick reda på att mitt abonnemang är begränsat (cap) till 1GB/mån. Därefter kan jag bara surfa i 120kb/s.

Snabb kontroll med goda vänner som vet, lite huvudräkning och jag kan konstatera. 1 GB räcker för att titta på SVT Play i knappt 9h. Det är två hockeymatcher från OS, och lite studiosnack. That’s it.

Ett par saker är fantastiska i det här:

  • SMS:et ska såklart komma innan de klipper. #kommunikationsfail
  • Det finns inget nummer för mig att ringa i SMS:et man skickar ut. Det saknas bara att de avslutat med ”Ha en bra dag” för att göra deras #kommunikationsfail komplett.
  • Jag måste starta om min telefon för att komma igång i den nya, lägre hastigheten. #teknikfail
  • Den som känner mig vet att jag ALDRIG skulle köpa ett abonnemang med en sådan hård begränsning. Man har inte sagt det här till mig när jag köpte. #säljfail
  • Eftersom jag har Telia Företag så ser det här ut att vara det ”maffigaste” jag kan köpa. Det heter Extra, och det känns som ett hån #produktfail (ska kolla upp det här och återkomma).
  • Det verkar inte finnas några tillval för Telia Företag som gör att jag kan höja, eller som jag trodde jag redan gjort, ta bort gränsen helt.
  • Kikar på Telia Privat också. Där heter motsvarigheten ”Surf Alltid” (oh the irony) och har en cap redan vid 0,5 GB. #failfail (Här verkar det finnas ett gäng alternativ för att höja gränsen #itsamessfail
  • Med 120 kb/s kan jag inte kika på SVTPlay. Inte med någon behållning iaf. Lika illa är det så klart med TVPlay i min iPhone. #puckofail

Jag kan, och ska, fortsätta göra den listan längre. Men den springande punkten är att i ett läge där video i mobilen verkligen börjar ta fart så sätter Telia en så huvudlös begränsning att det i praktiken blir helt meningslöst. Och det snackar man inte så högt om…

Uppdatering: Snackar gör man däremot på Twitter. Jag kommer att länka upp mer här efterhand som det presenteras lösning och andra synpunkter. Måste rusa. BRB.

Uppdatering 2: Det blev en artikel i Dagens Industri, på papper bara, och jag har hört att det blivit bra diskussioner internt hos Telia. (BTW, under dagen igår ringde fem säljare med förslag som i allt väsentligt var lika dåliga som det Telia erbjuder. Är inte folk läskunniga eller tror de att jag är helt tappad bakom en spårvagn?)

Uppdatering 3: Kom på att jag aldrig länkade eller sydde ihop den här posten med en gammal Mindpark-post från iPhone-lanseringen. Det var dumt. ”Telia dödar iPhone i Sverige” hette den. Hoppsan ;)

Ursäkta röran.