jardenberg kommenterar – 4 Oct, 2010 #jjk

  1. Zombie survival guide
  2. – Det känns som den här kan behövas, just den här veckan.

    Rock on!

  3. Upphovsrätt, rättigheter och demagogik
  4. – Mårten gör också en ”extended, personal, edition”. Vi ser en trend här, där trånga traditionella medier kompletteras med self-publishing.

  5. Open Media means more than just Open Video
  6. – ”For Open Video to be successful we need to put the final nail in the Flash coffin and have a timeline editor capable of doing everything Flash and/or Director does.”

  7. Facebookfilmen The Social Network i SVTs Agenda
  8. – Lugnt och sansat om Facebook, igen med filmen som ”ursäkt”. Jag kan komma på mig själv att önska att det inte hade behövts en hollywood-rulle för att Agenda skulle göra det här, men vafan. Babysteps.

  9. Korta klipp – 04 October 2010
  10. – Skickar mina varmaste sympatier till @stroemberg. Beklagar sorgen, vännen.

  11. Twitter / Jason Hiner: We saw that we'd los …
  12. – En annan bra lärdom, den här gången från CBS. ”We saw that we’d lose 50% of the audience on each page of multipage stories so we converted everything to one page.” Man ska inte hålla på med printdumheter på webben, inte ens för att försöka driva upp sidvisningarna. OK?

  13. fíam » Your content is distracting your users from the ads
  14. – Hur man vet att man har med en tvättäkta utvecklare att göra: ”I don’t think intentionally breaking your app is the right thing to do.” Hahaha, underbar post. Som vi ändå kan lära oss massor av, eller hur?

  15. Cykling – ett socialt transportmedel – yimby.se
  16. – Vilken skön post. Och extra skönt att de flesta bilderna – på bloggen med tagline: ”för att vi älskar stockholm” – inte kommer från stockholm ;)
    Anyway, blir sugen på att ta fram cykeln igen. Nu när pollensäsongen är över så är det ju läge. Vi ses i trafiken.

  17. If Web 1.0’s Kryptonite Was the Bust, Web 2.0 Kryptonite Was the Grind
  18. – Klokt om att köra mjölken.

  19. How to be a data journalist | News | guardian.co.uk
  20. – Hoppas att alla svenska mediearbetare läser och funderar på det här. Shortlist med bra verktyg finns här http://www.readwriteweb.com/cloud/2010/10/10-tools-for-online-journalism.php

  21. Några snabba New York-tips — Åsiktstorped
  22. – Några korta och snabba tips från en NYC-n00b ;) Men jag tycker fortfarande http://www.airbnb.com/ är modellen för boendet. Vet däremot inte hur länge det kommer fortsätta vara möjligt, läste något om nya regler för korttidsuthyrning i det stora äpplet. Illa isf.

  23. Strandh.DigitalPR » Jag gillar Rosa Bandets mekanik
  24. – Jag är inte den enda som är imponerad av det som händer om- och kring Rosa Bandet. @deeped tittar specifikt på det de gör online och från centralt håll, jag kollade på vad en av sponsorerna gör https://jardenberg.se/b/marknadsforing-for-miljoner-men-pa-ett-smart-satt/

    Det kommer finnas gott om anledning att återkomma till Rosa Bandets olika beståndsdelar, deras mekanik, många gånger den närmaste tiden.

  25. Tre förslag på Framtidens Sociala Medier
  26. – För en gång skull tycker jag att Judith är ute och cyklar. Sociala medier är ett alldeles utmärkt begrepp, så länge vi behöver boxen. Och när vi inte behöver den längre så är det för att det blivit lika naturligt som vatten i kranen och el i väggen.

  27. WordPress › Blue Screen of the Dead for WordPress « WordPress Plugins
  28. – Haha, hur bra som helst: ”NB: This plugin was developed to honor the partnership between Microsoft and WordPress”

  29. Sandberg and Zuckerberg, Unlikely Facebook Friends – NYTimes.com
  30. – Och den VD som inte har en Sheryl Sandberg på lönelistan kan använda mig istället ;)

  31. Snabbloggat: there you go Jocke! : Mathias Bilenberg – råpublicerad
  32. – Vill du göra mig glad? Gör som Mathias, leta fram ett favoritinlägg på jardenberg.se och länka med en kommentar. Tack tack!

  33. jag vill vara alla till lags « mymlan. the real.
  34. – Jag vill inte vara alla till lags. Och det är ju egentligen det som mymlan kommer fram till att inte hon heller vill vara – helt enkelt för att det ju inte går.

    På den här bloggen skriver jag om sånt som intresserar mig, oavsett om det är business, pleasure eller väldigt personligt. Jag kan inte göra annat, kan inte ”målgruppsanpassa”, utan får istället lita på att mina läsare förmår välja och välja bort.

    Inte så sällan frågar jag vad ni tycker, och ibland kör jag till och med enkäter. För det är klart att jag vill veta. Och det är klart att det påverkar. Men att jag lyssnar och lär är inte detsamma som att jag vill vara alla till lags. Deal?

  35. Reader2Twitter – Sync Your Google Reader Shared Items to Twitter
  36. – Sjukt fult verktyg – men värt ett test ändå. Poängen är alltså att 1. det jag postar till mina morgonkommentarer ska komma ut löpande under dagen på twitter också och att 2. man ska kunna sätta upp Flipboard på @jocke och få in mina länkar i snyggt magasinsformat. Work in progress, tyck gärna tillbaka.

    Det finns såklart en risk, som tex @voxpelli flaggar för, att det blir för mycket med duplikat på flera olika håll. Men min känsla är att det är en hel del skillnad på de som följer mig på Facebook och Twitter, tex. Har ju varit inne på det tidigare…
    https://jardenberg.se/b/jag-en-dubbelpostare/

  37. I plommonstop på Börsen, Hallwylska palatset och Prinsen
  38. – Lotten alltså. Egentligen borde man ju länka till henne varje dag.

10 thoughts on “jardenberg kommenterar – 4 Oct, 2010 #jjk”

  1. Punkt 19: Framför allt tycker jag att du ska länka till mig när jag modebloggsposerar; dina läsare är ju i rätt målgrupp.

    Reply
  2. Ang nr 1. Här är en bra fiktiv blog om ett zombie-utbrott i Sverige i nutid, välskriven och klart läsvärd! Hittade den av en slump och sen var jag fast, börja läsa från början och se resan genom ett Sverige i förfall. Man får t ex veta vad som händer med zombies om det snöar så mycket som det gjorde i vintras=)

    http://zombiepostap.blogspot.com/

    Reply

Leave a Reply