Förändringens vindar

Den uppmärksamme har nog noterat att min aktivitetsnivå verkat lägre den senaste tiden. Samtidigt har jag jobbat som en iller, så det känns skönt att äntligen kunna berätta vad det är vi klurat på. Mindpark drar alltid en lans för transparens, men ibland går det av olika skäl inte att vara så öppen som man kan önska. Däremot väntar vi aldrig längre än absolut nödvändigt, så även om inte alla pusselbitar är på plats är det här vad vi kan säga just nu.

Igår hade vi styrelsemöte/ägarmöte i Mindpark och det beslutades att de nuvarande ägarna har för avsikt att frånträda sitt delägarskap i Mindpark. Det är ett beslut som växt fram sedan sent i höstas då jag tog initiativ till en diskussion i frågan. Det är alltså inget hastigt fattat beslut och det finns inget ont blod. Vi är alla överens om att det här är ett nödvändigt steg.

Sedan Mindpark startades för knappt 18 månader har mycket hänt. Vi visste nog alla att det var ett riskprojekt, men förutsättningarna har ändrats mer än vi förutsåg. Både inom gruppen och i omvärlden ser det helt annorlunda ut idag, och det har gjort att vi inte längre ser det fundament för gemensam framgång som vi byggde visionen på. Vägen framåt finns där, tveklöst, men vi väljer alla olika vägar dit. Det är ingen sorg i det, det är bara så det är.

Så nu är det dags för nästa steg. Det blir ytterligare en intensiv fas de närmaste veckorna. Nu ska vi bestämma hur vi ska göra med Mindpark och alla de projekt som är i rullning. Hur Erik, Danne, Peter och jag ska bygga vidare på det vi har startat – eller om vi ska finna helt andra vägar. Mindpark sitter idag på en djup teoretisk och praktisk kompetens kring webbutveckling och sociala medier. Ska vi fortsätta utnyttja den under Mindparkflaggan, eller ska var och en lägga energi på annat? Det saknas inte möjligheter och erbjudande, det saknas inte heller lust att bygga vidare – men det är först nu vi på allvar kan börja dra i den frågan. First things first. Och som alltid, vår dörr står öppen. Prata med oss, vad tycker du?

62 thoughts on “Förändringens vindar”

  1. Ni har varit föredömliga imho. Det förtroende ni byggt upp i websverige är allt för värdefullt för att kastas bort. Det är väl bara att öppna dörrarna och köra de erbjudanden om uppdrag ni fått. I would buy a used car from you.

    Reply
  2. Ni har varit föredömliga imho. Det förtroende ni byggt upp i websverige är allt för värdefullt för att kastas bort. Det är väl bara att öppna dörrarna och köra de erbjudanden om uppdrag ni fått. I would buy a used car from you.

    Reply
  3. Spännande och synd.

    Synd att en för mig fungerande informationsplattform försvinner. Spännande för att plattformen kanske utvecklas.
    Mindpark har tagit upp många viktiga saker för hela branschen, lokalt, nationellt och globalt.

    Önskemål för framtiden är självklart att bloggen fortsätter men även att man kanske startar ett lokalt nätverk (Skåne) för människor inom branschen. Kanske man kan mötas för kortare seminarier eller andra typer av workshops eller helt enkelt bara för att snacka.

    Reply
  4. Spännande och synd.

    Synd att en för mig fungerande informationsplattform försvinner. Spännande för att plattformen kanske utvecklas.
    Mindpark har tagit upp många viktiga saker för hela branschen, lokalt, nationellt och globalt.

    Önskemål för framtiden är självklart att bloggen fortsätter men även att man kanske startar ett lokalt nätverk (Skåne) för människor inom branschen. Kanske man kan mötas för kortare seminarier eller andra typer av workshops eller helt enkelt bara för att snacka.

    Reply
  5. Tråkigt att höra. Tycker det ni gjort varit en förebild för oss mediebranschen.
    Jag hoppas att det finns ett fortsatt intresse från förlagen att driva jobbet vidare., det är ju sånt här som vi måste satsa på i tider som dessa.

    Kanske går det att hitta en framtid inom bonnier ab, eller är det för mkt wishful thinking… ?

    Reply
  6. Tråkigt att höra. Tycker det ni gjort varit en förebild för oss mediebranschen.
    Jag hoppas att det finns ett fortsatt intresse från förlagen att driva jobbet vidare., det är ju sånt här som vi måste satsa på i tider som dessa.

    Kanske går det att hitta en framtid inom bonnier ab, eller är det för mkt wishful thinking… ?

    Reply
  7. Jag hoppas att ni hittar någon bra väg framåt. Så mycket jag lärt mig bara genom denna blogg. Och jag tror det är många som behöver den här sortens inspiration och information.

    Reply
  8. Jag hoppas att ni hittar någon bra väg framåt. Så mycket jag lärt mig bara genom denna blogg. Och jag tror det är många som behöver den här sortens inspiration och information.

    Reply
  9. Jag hade lite på känn att det här var på gång. Tråkigt, men samtidigt förståeligt.
    Om det finns öppningar och möjligheter och om ni känner lusten till det hoppas jag ni bygger vidare på Mindpark. Namnet/varumärket är bra, och ni har redan en god grund att bygga vidare på.
    Om inte får jag bara instämma i tacken för ett lysande arbete och många intressanta och tänkvärda blogginlägg här på bloggen. You rock!

    Reply
  10. Jag hade lite på känn att det här var på gång. Tråkigt, men samtidigt förståeligt.
    Om det finns öppningar och möjligheter och om ni känner lusten till det hoppas jag ni bygger vidare på Mindpark. Namnet/varumärket är bra, och ni har redan en god grund att bygga vidare på.
    Om inte får jag bara instämma i tacken för ett lysande arbete och många intressanta och tänkvärda blogginlägg här på bloggen. You rock!

    Reply
  11. Jag hoppas att ni gemensamt hittar något sätt att fortsätta utveckla varumärket Mindpark. Som Olof säger: ni har tillsammans skapat ett kanonfint förtroende, och det vore synd att kasta bort det. Sen i vilken form det blir är en annan fråga. Ser fram emot framtiden.

    Reply
  12. Jag hoppas att ni gemensamt hittar något sätt att fortsätta utveckla varumärket Mindpark. Som Olof säger: ni har tillsammans skapat ett kanonfint förtroende, och det vore synd att kasta bort det. Sen i vilken form det blir är en annan fråga. Ser fram emot framtiden.

    Reply
  13. Instämmer i ovanstående kommentarer.
    Tack för en mycket bra och informativ blogg och ycka till med fortsättningen! (vad d än blir)

    /Andreas Aspegren, Aftonbladet

    Reply
  14. Instämmer i ovanstående kommentarer.
    Tack för en mycket bra och informativ blogg och ycka till med fortsättningen! (vad d än blir)

    /Andreas Aspegren, Aftonbladet

    Reply
  15. Hoppas ni utvecklas i samma positiva anda som innan, jag har med glädje gått in på bloggen för att läsa om dagens ämne som ni presenterar.

    Och ser er som ett föredöme inom transparens och sociala medier.

    Lycka till, i framtiden behövs solglasögon :)

    Reply
  16. Hoppas ni utvecklas i samma positiva anda som innan, jag har med glädje gått in på bloggen för att läsa om dagens ämne som ni presenterar.

    Och ser er som ett föredöme inom transparens och sociala medier.

    Lycka till, i framtiden behövs solglasögon :)

    Reply
  17. Ytterst konkret och bra arbete. Jag skickar mycket av erat blogginnehåll vidare till kollegor och ledning för att öka takten på webbsatsningar och acceptansen för sociala sajter.
    Har jag förstått det rätt om Skånes tidningar som tidigare gett er kapital drar sig ur? Går det inte att gå bredare i mediesverige?

    Reply
  18. Ytterst konkret och bra arbete. Jag skickar mycket av erat blogginnehåll vidare till kollegor och ledning för att öka takten på webbsatsningar och acceptansen för sociala sajter.
    Har jag förstått det rätt om Skånes tidningar som tidigare gett er kapital drar sig ur? Går det inte att gå bredare i mediesverige?

    Reply
  19. @Alla: Tack så mycket för alla de vänliga orden. Fortsätt gärna med det :)
    @Hampus: Vi har redan dem på :)

    Reply
  20. @Alla: Tack så mycket för alla de vänliga orden. Fortsätt gärna med det :)
    @Hampus: Vi har redan dem på :)

    Reply
  21. Oj. Inte förvånande när bistra ekonomiska vindar blåser, men ändå lite väl kortsiktigt tänkt. Om det nu är pengar det handlar om.
    Oavsett behövs ni på Mindpark för branschen. Ni har tillsammans med några få andra drivit debatt, försök, kunskap och engagemang som kommit alla till nytta. Jag har svårt att tro att ni kommer tystna som individer, men frågan är hur aktiva för hela branschens bästa ni har råd och lust att vara fortsättningsvis.
    Vi på TU som har uppdraget för hela branschens bästa (men som inte kommit lika långt) hoppas på fortsatt kontakt och relation!
    Lycka till. Och som flera har sagt. Med er kompetens och era varumärken så går ni en lysande framtid till mötes!

    Reply
  22. Oj. Inte förvånande när bistra ekonomiska vindar blåser, men ändå lite väl kortsiktigt tänkt. Om det nu är pengar det handlar om.
    Oavsett behövs ni på Mindpark för branschen. Ni har tillsammans med några få andra drivit debatt, försök, kunskap och engagemang som kommit alla till nytta. Jag har svårt att tro att ni kommer tystna som individer, men frågan är hur aktiva för hela branschens bästa ni har råd och lust att vara fortsättningsvis.
    Vi på TU som har uppdraget för hela branschens bästa (men som inte kommit lika långt) hoppas på fortsatt kontakt och relation!
    Lycka till. Och som flera har sagt. Med er kompetens och era varumärken så går ni en lysande framtid till mötes!

    Reply
  23. Mindpark har mer än någon annan på Internet lärt mig om sociala medier och allt vad som händer kring utvecklingen. Ni har också varit en viktig föregångare bland företag vad gäller transparens och öppenhet.

    Av egoistiska skäl vill jag ju såklart att det ska vara business as usual, men å andra sidan blir det säkert spännande för oss runt omkring vad ni än gör.

    Lycka till!

    Reply
  24. Mindpark har mer än någon annan på Internet lärt mig om sociala medier och allt vad som händer kring utvecklingen. Ni har också varit en viktig föregångare bland företag vad gäller transparens och öppenhet.

    Av egoistiska skäl vill jag ju såklart att det ska vara business as usual, men å andra sidan blir det säkert spännande för oss runt omkring vad ni än gör.

    Lycka till!

    Reply
  25. Det var ett trist besked – vem ska nu göra skillnad? Det arbete som ni gjort har ju varit både konkret och affärsmässigt.

    Reply
  26. Det var ett trist besked – vem ska nu göra skillnad? Det arbete som ni gjort har ju varit både konkret och affärsmässigt.

    Reply
  27. Hmm. Det är inte många svenska bloggar som ger mig något annat än översättningar av saker jag redan läst på engelska – men – Mindpark gör. Även om det är en liten del av vad ni gör så hade jag betalt (via något lämpligt mikrobetalningssystem som vi alla vet inte existerar) för det ni producerar.

    Jag har t.o.m använt era cc-licensierade verk i mina presentationer .. mer credz än så kan jag inte ge ;)

    Reply
  28. Hmm. Det är inte många svenska bloggar som ger mig något annat än översättningar av saker jag redan läst på engelska – men – Mindpark gör. Även om det är en liten del av vad ni gör så hade jag betalt (via något lämpligt mikrobetalningssystem som vi alla vet inte existerar) för det ni producerar.

    Jag har t.o.m använt era cc-licensierade verk i mina presentationer .. mer credz än så kan jag inte ge ;)

    Reply
  29. Vilken väg ni än väljer att gå så är jag övertygad om att det kommer ske bra saker i era spår som tar vårt medie framåt. Joakim jag har lärt mig otroligt mycket av dig på de möten vi haft och den korta tid jag har haft nöjet att följa ert projekt.

    Stort lycka till och på återhörande i framtiden!

    Jonas, TradeDoubler

    Reply
  30. Vilken väg ni än väljer att gå så är jag övertygad om att det kommer ske bra saker i era spår som tar vårt medie framåt. Joakim jag har lärt mig otroligt mycket av dig på de möten vi haft och den korta tid jag har haft nöjet att följa ert projekt.

    Stort lycka till och på återhörande i framtiden!

    Jonas, TradeDoubler

    Reply
  31. Instämmer i hyllningskören. Finns det inte någon intressant skärning mellan något vaket universitet/högskola och näringsliv som skulle kunna finansiera Mindpark? Med vinkeln entreprenörskap/digitala medier/forskning.

    Reply
  32. Instämmer i hyllningskören. Finns det inte någon intressant skärning mellan något vaket universitet/högskola och näringsliv som skulle kunna finansiera Mindpark? Med vinkeln entreprenörskap/digitala medier/forskning.

    Reply
  33. Ni har väl bra trafik och varumärkeskännedom kring Mindpark. Dumt att inte hålla fast vid den.

    Vad hade kunnat få tidningarna att ändra sig? Mer direkta intäkter istället för besparingar? Ännu större besparingar?

    Reply
  34. Ni har väl bra trafik och varumärkeskännedom kring Mindpark. Dumt att inte hålla fast vid den.

    Vad hade kunnat få tidningarna att ändra sig? Mer direkta intäkter istället för besparingar? Ännu större besparingar?

    Reply
  35. Hade för mig att projektet Mindpark skulle pågå i minst tre år?
    Men ägarna är otåliga när pengarna flyger iväg i högre takt än skapelser får vingar. Det är tråkigt.

    Reply
  36. Hade för mig att projektet Mindpark skulle pågå i minst tre år?
    Men ägarna är otåliga när pengarna flyger iväg i högre takt än skapelser får vingar. Det är tråkigt.

    Reply
  37. Synd! Ni behövs för debatten och för att driva på utvecklingen, men ägarna saknar väl tålamod vill se intäkter snabbare än snabbt. Snålheten bedrar visheten. Hoppas ni kan fortsätta i någon form.

    Reply
  38. Synd! Ni behövs för debatten och för att driva på utvecklingen, men ägarna saknar väl tålamod vill se intäkter snabbare än snabbt. Snålheten bedrar visheten. Hoppas ni kan fortsätta i någon form.

    Reply
  39. Hej!

    Missar jag något alldeles uppenbart eller är inte lösningen att ni anställda helt enkelt tar över ägandet och ombildar Mindpark till en konsultlåda?

    Reply
  40. Hej!

    Missar jag något alldeles uppenbart eller är inte lösningen att ni anställda helt enkelt tar över ägandet och ombildar Mindpark till en konsultlåda?

    Reply
  41. Vilket mediehus skulle inte ha nytta och glädje av det kunnande och den kompetens ni alla på Mindpark har? Frågan är naturligtvis retorisk. Förbannat tråkigt att ni inte kan fortsätta så som ni börjat. Men samtidigt så är jag övertygad att ni hittar nya spår, och i dem kan fortsätta bryta ny mark, för alla oss som jobbar med media och kommunikation. Keep on brothers!!

    Reply
  42. Vilket mediehus skulle inte ha nytta och glädje av det kunnande och den kompetens ni alla på Mindpark har? Frågan är naturligtvis retorisk. Förbannat tråkigt att ni inte kan fortsätta så som ni börjat. Men samtidigt så är jag övertygad att ni hittar nya spår, och i dem kan fortsätta bryta ny mark, för alla oss som jobbar med media och kommunikation. Keep on brothers!!

    Reply
  43. Tråkigt men förståeligt. Diskrepensen mellan ert budskap och ägarnas förmåga att ta emot är och var för stor. Nu får du nytta av det personliga varumärket Jocke.
    Åsså undrar jag ju förstås vad som händer när Citygates ägare får reda på detta, gör de då sammaledes månntro?

    Reply
  44. Tråkigt men förståeligt. Diskrepensen mellan ert budskap och ägarnas förmåga att ta emot är och var för stor. Nu får du nytta av det personliga varumärket Jocke.
    Åsså undrar jag ju förstås vad som händer när Citygates ägare får reda på detta, gör de då sammaledes månntro?

    Reply
  45. Att läsa er blogg är en självklarhet för mig, varför det känns trist om ni har problem. Kanske kan det komma i lite nytt blod som gör att ni kan fortsätta? Det borde kunna funka i en eller annan konstellation.

    Reply
  46. Att läsa er blogg är en självklarhet för mig, varför det känns trist om ni har problem. Kanske kan det komma i lite nytt blod som gör att ni kan fortsätta? Det borde kunna funka i en eller annan konstellation.

    Reply
  47. Tråkigt Jocke. Men som sagt Mindpark är ett starkt varumärke, men som kanske skulle ha skapat mer debatt. Var är de aktiva tidningsledarna i debatten här och på SSBD och andra bloggar?
    Det är två saker som oroar mig när det gäller mediebranschens (läs tidningsbranschen) framtid. Det första är just att de flesta tidningsledarna inte finns med i debatten. För debatten står i stort sett endast utvecklingsfolket. För tidningsledarna verkar de egna debattsidorna var nog.
    Det andra orosmolnet är att när det krisar så bromsas utvecklingen. Utan utveckling av nya intäktsmodeller, utan nytänkande – så kommer snart den riktiga kraschlandningen.
    Det enda som utvecklas är sparpaketen och sätten att minska personalen. Då har man gett upp i förväg.
    Visst, det är inte så överallt, men på allt för många håll för att det ska vara oroande.

    Reply
  48. Tråkigt Jocke. Men som sagt Mindpark är ett starkt varumärke, men som kanske skulle ha skapat mer debatt. Var är de aktiva tidningsledarna i debatten här och på SSBD och andra bloggar?
    Det är två saker som oroar mig när det gäller mediebranschens (läs tidningsbranschen) framtid. Det första är just att de flesta tidningsledarna inte finns med i debatten. För debatten står i stort sett endast utvecklingsfolket. För tidningsledarna verkar de egna debattsidorna var nog.
    Det andra orosmolnet är att när det krisar så bromsas utvecklingen. Utan utveckling av nya intäktsmodeller, utan nytänkande – så kommer snart den riktiga kraschlandningen.
    Det enda som utvecklas är sparpaketen och sätten att minska personalen. Då har man gett upp i förväg.
    Visst, det är inte så överallt, men på allt för många håll för att det ska vara oroande.

    Reply
  49. “Fem starka mediehus” (!) klarar alltså inte av att driva en liten utvecklingsverkstad. Eller är dom förbannade på det eviga hackandet på “gammelmedier”? I det fallet kan man ju undra vad det var dom väntade sig för ett och ett halvt år sen.

    Reply
  50. “Fem starka mediehus” (!) klarar alltså inte av att driva en liten utvecklingsverkstad. Eller är dom förbannade på det eviga hackandet på “gammelmedier”? I det fallet kan man ju undra vad det var dom väntade sig för ett och ett halvt år sen.

    Reply
  51. @Henrik – Får väl erkänna att jag är trött på allt hackande på “gammelmedier”. Jag är övertygad om att där finns en framtid. Med de otroligt starka varumärken som dessa representerar så kommer de gå en ljus framtid tillmötes. Förutsatt att de gör de riktiga valen framöver så klart.

    När det gäller de ”Fem starka” så har väl troligtvis inte målen uppnåtts. Om man ser det i ett tidigt skede så förstår jag att man hoppar av.

    Som jag tidigare nämnt så är jag glad för vad Mindpark gjort och sätter stor värde i det. Men min tacksamhet betalar ingen lön och jag hoppas nu bara att någon annan, med pengar, kan se ett värde i detta och dessutom på sikt återfå investerat kapital.

    Reply
  52. @Henrik – Får väl erkänna att jag är trött på allt hackande på “gammelmedier”. Jag är övertygad om att där finns en framtid. Med de otroligt starka varumärken som dessa representerar så kommer de gå en ljus framtid tillmötes. Förutsatt att de gör de riktiga valen framöver så klart.

    När det gäller de ”Fem starka” så har väl troligtvis inte målen uppnåtts. Om man ser det i ett tidigt skede så förstår jag att man hoppar av.

    Som jag tidigare nämnt så är jag glad för vad Mindpark gjort och sätter stor värde i det. Men min tacksamhet betalar ingen lön och jag hoppas nu bara att någon annan, med pengar, kan se ett värde i detta och dessutom på sikt återfå investerat kapital.

    Reply

Leave a Reply