Facebook har gjort det, MySpace har gjort det, Google likaså och nu senast Twitter. Kan ni gissa vad jag pratar om? De här sociala nätverken har idag en sak gemensamt, nämligen connectfunktionen – möjligheten att logga in på andrahandssajter med ditt Twitter, Facebook, Google eller MySpacekonto. Är detta framtiden för de sociala nätverken? Är detta nästa steg i den digitala evolutionen?

Jag tror det. Jag tycker och tror personligen att att “Sign in via Twitter” är en vägvisare mot var de sociala nätverken är på väg. Som den senaste i en numera ganska gedigen rad portabla nätverk tycker jag att Twitter lägger fingret på nästa stora trend – Mobila sociala nätverk. Den portabla och trådlösa trenden som karakteriseras av mobiler, WiFi och portabla modem i den analoga världen, karaketeriseras av portabla nätverk i den digitala.

Idag mer än någonsin finns det en längan efter social och vardaglig frihet verkar det som. Vare sig det gäller radioprogram, TV-tittande, musik eller just kommunikation vill vi kunna bestämma vad vi ska titta eller lyssna på, var och hur vi gör det. Men friheten i enkelheten är minst lika viktig. Vi vill ha en användare på nätet som gör att vi slipper logga in med nya användarnamn och uppgifter stup i kvarten. I framtiden loggar vi inte in på sociala nätverk eller på olika typer av tjänster, vi loggar in på internet.

Open ID är naturligtvis ett starkt komplement till connecttrenden när det kommer till singel sign on. Men jag tror att connecverktygen kommer att vinna av några anledningar:

1) Facebook och Twitter är idag två starka sociala forum som fortfarande växer och som har blivit en naturlig del av internet. Det är här användarna hänger ändå. Det innebär ett längre beslutssteg för svenssonanvändaren att skaffa skaffa sig Open ID, Facebook och Twitterkonton har man i regel redan. De sociala nätverken hör till normen inte undantaget.

2) Connectverktygen och farmförallt de mot Facebook och Twitter, är en stark marknadsföringskanal som i synnerhet gynnar B2C, C2B och C2C-kommunikation

Redan 1949 publicerades boken 1984 av George Orwell. I Orwells bok är världen uppdelad i tre dominerande makstrukturer som kämpar över världsherraväldet. Jag har svårt att inte se Twitter och Facebook som två av dessa makstrukturerna på nätet, den tredje är väl ingen gåta. Om jag säger G så säger ni O.O.G.L.E