Facebook har gjort det, MySpace har gjort det, Google likaså och nu senast Twitter. Kan ni gissa vad jag pratar om? De här sociala nätverken har idag en sak gemensamt, nämligen connectfunktionen – möjligheten att logga in på andrahandssajter med ditt Twitter, Facebook, Google eller MySpacekonto. Är detta framtiden för de sociala nätverken? Är detta nästa steg i den digitala evolutionen?
Jag tror det. Jag tycker och tror personligen att att “Sign in via Twitter” är en vägvisare mot var de sociala nätverken är på väg. Som den senaste i en numera ganska gedigen rad portabla nätverk tycker jag att Twitter lägger fingret på nästa stora trend – Mobila sociala nätverk. Den portabla och trådlösa trenden som karakteriseras av mobiler, WiFi och portabla modem i den analoga världen, karaketeriseras av portabla nätverk i den digitala.
Idag mer än någonsin finns det en längan efter social och vardaglig frihet verkar det som. Vare sig det gäller radioprogram, TV-tittande, musik eller just kommunikation vill vi kunna bestämma vad vi ska titta eller lyssna på, var och hur vi gör det. Men friheten i enkelheten är minst lika viktig. Vi vill ha en användare på nätet som gör att vi slipper logga in med nya användarnamn och uppgifter stup i kvarten. I framtiden loggar vi inte in på sociala nätverk eller på olika typer av tjänster, vi loggar in på internet.
Open ID är naturligtvis ett starkt komplement till connecttrenden när det kommer till singel sign on. Men jag tror att connecverktygen kommer att vinna av några anledningar:
1) Facebook och Twitter är idag två starka sociala forum som fortfarande växer och som har blivit en naturlig del av internet. Det är här användarna hänger ändå. Det innebär ett längre beslutssteg för svenssonanvändaren att skaffa skaffa sig Open ID, Facebook och Twitterkonton har man i regel redan. De sociala nätverken hör till normen inte undantaget.
2) Connectverktygen och farmförallt de mot Facebook och Twitter, är en stark marknadsföringskanal som i synnerhet gynnar B2C, C2B och C2C-kommunikation
Redan 1949 publicerades boken 1984 av George Orwell. I Orwells bok är världen uppdelad i tre dominerande makstrukturer som kämpar över världsherraväldet. Jag har svårt att inte se Twitter och Facebook som två av dessa makstrukturerna på nätet, den tredje är väl ingen gåta. Om jag säger G så säger ni O.O.G.L.E
Oj vad jag hoppas att detta skall slå igenom på bred front. Personligen anar jag att Facebook har störst möjlighet att göra mest på detta område. Mest för att den ger riktigt snygga integreringar och även integrerar mot sin newsfeed. Alltså inte bara själva inloggningsförfarandet. Men det spelar inte så stor roll vilken tjänst som är störst. Så länge vi får färre alternativ att väjla mellan så får vi genast ett smidigare inloggningsförfarande för våra användare.
Problemet här kan väl vara säkerheten. Det är ju väldigt enkelt för mig att lura en användare att logga in på en sida som jag har byggt att se ut som twitter eller facebook connect. Och då har jag strax fiskat ett gäng lösenord, något som bankerna trots dosor och skrapkoder haft väldiga problem med.
Men låt oss inte bygga någon papperstiger. Det här är vägen att gå även om det hade varit rent tekniskt vackrarare med någon typ av OpenID-lösning men what the heck. Allt som skapar enkelhet på nätet är välkommet.
Oj vad jag hoppas att detta skall slå igenom på bred front. Personligen anar jag att Facebook har störst möjlighet att göra mest på detta område. Mest för att den ger riktigt snygga integreringar och även integrerar mot sin newsfeed. Alltså inte bara själva inloggningsförfarandet. Men det spelar inte så stor roll vilken tjänst som är störst. Så länge vi får färre alternativ att väjla mellan så får vi genast ett smidigare inloggningsförfarande för våra användare.
Problemet här kan väl vara säkerheten. Det är ju väldigt enkelt för mig att lura en användare att logga in på en sida som jag har byggt att se ut som twitter eller facebook connect. Och då har jag strax fiskat ett gäng lösenord, något som bankerna trots dosor och skrapkoder haft väldiga problem med.
Men låt oss inte bygga någon papperstiger. Det här är vägen att gå även om det hade varit rent tekniskt vackrarare med någon typ av OpenID-lösning men what the heck. Allt som skapar enkelhet på nätet är välkommet.
Att det skulle vara en fluga vet jag inte men att det kommer blir mer av det i framtiden är nästan en självklarhet, allt pekar på detta.
Men att inte standardisera det tidigare utan att alla skulle ha ‘sina’ versioner är trist. Kommer bli trevligt att kunna logga in vart man en är, och då ha valmöjligheten att välja med vilken typ(hur mycket info man vill ju ut).
Att Twitter går in i denna ‘trend’ är inte oväntat. Google, Yahoo, Myspace, Facebook, Amazon, Flickr, AOL är bara vissa som har sina versioner av samma idé, och de har haft dem ett tag.
OpenID i all ära, men man får inte glömma att OAuth som presenterades av Leah Culver och hennes vänner har funnits ett bra tag också.
Det ska bli mycket intressant att få se hur det utvecklas iaf.
Bra inlägg!
http://oauth.net/about
http://leahculver.com/
Det är som vanligt i internetvärldens högre lager. Först är det vildvuxet och sedan sker det en samling runt den vinnande modellen och först då sker det en de facto-standardisering. Det är nog ett ganska sunt sätt för utvecklingen att komma framåt, och sedan låta RFC:n komma efter.
Ang oath så har iaf jag ingen anledning att glömma den, och Mindpark har skrivit en hel del om det också. Men det är inte samma sak som OpenID, utan det är två idéer för att lösa två helt olika problem. Båda ryms i den modell som allt oftare refereras till som Open Stack. Där ryms utöver de två även XRDS-simple, PortableContacts mm.
https://jardenberg.se/2008/10/15/tio-teser-fran-framtiden/
Att det skulle vara en fluga vet jag inte men att det kommer blir mer av det i framtiden är nästan en självklarhet, allt pekar på detta.
Men att inte standardisera det tidigare utan att alla skulle ha ‘sina’ versioner är trist. Kommer bli trevligt att kunna logga in vart man en är, och då ha valmöjligheten att välja med vilken typ(hur mycket info man vill ju ut).
Att Twitter går in i denna ‘trend’ är inte oväntat. Google, Yahoo, Myspace, Facebook, Amazon, Flickr, AOL är bara vissa som har sina versioner av samma idé, och de har haft dem ett tag.
OpenID i all ära, men man får inte glömma att OAuth som presenterades av Leah Culver och hennes vänner har funnits ett bra tag också.
Det ska bli mycket intressant att få se hur det utvecklas iaf.
Bra inlägg!
http://oauth.net/about
http://leahculver.com/
Det är som vanligt i internetvärldens högre lager. Först är det vildvuxet och sedan sker det en samling runt den vinnande modellen och först då sker det en de facto-standardisering. Det är nog ett ganska sunt sätt för utvecklingen att komma framåt, och sedan låta RFC:n komma efter.
Ang oath så har iaf jag ingen anledning att glömma den, och Mindpark har skrivit en hel del om det också. Men det är inte samma sak som OpenID, utan det är två idéer för att lösa två helt olika problem. Båda ryms i den modell som allt oftare refereras till som Open Stack. Där ryms utöver de två även XRDS-simple, PortableContacts mm.
https://jardenberg.se/2008/10/15/tio-teser-fran-framtiden/
Danne, litet tankefel. OpenID är inte en tjänst – det är en protokoll/standard. Det är inget som hindrat twitter och facebook att använda OpenID i botten på sin inloggningstjänst och då hade det hela fungerat ännu bättre tillsammans. Funktionen kunde varit precis den samma – men vi hade sluppit i ännu högre utsträckning att vara ägda av någon.
Danne, litet tankefel. OpenID är inte en tjänst – det är en protokoll/standard. Det är inget som hindrat twitter och facebook att använda OpenID i botten på sin inloggningstjänst och då hade det hela fungerat ännu bättre tillsammans. Funktionen kunde varit precis den samma – men vi hade sluppit i ännu högre utsträckning att vara ägda av någon.
@Joakim: Det är jag helt med på och dessutom klar över fördelarna. Precis som du säger är Open ID en obunden standard, ordet tjänst är givetvis missvisande. Men vad jag menar är att jag inte tror att “svenssonanvändaren” och gemene man har koll på open id eftersom man aktivt måste skaffa en på olika sajter som tillhandahåller den, exempelvis då på myopenid.com, claimid.com eller myid.net. Dessutom går det att använda till exempel dina wordpressuppgifter och flickr uppgifter som openid, men all denna informationen får man först när man går in på openid.net. Detta tror inte jag är allmänt vetande (än i alla fall).
Det är det jag menar med att beslutssteget blir längre när det kommer till att använda open id som inloggningsnyckel, eftersom det krävs att man har en liten djupare förståelse för vilka möjligheter som finns på nätet. Därför tror jag att till exempel facebooks connectverktyg är starkare i dagsläget, det är helt enkelt där man hänger ändå och de inloggningsuppgifterna har man. Eller? Tack för kommentaren :)
@Joakim: Det är jag helt med på och dessutom klar över fördelarna. Precis som du säger är Open ID en obunden standard, ordet tjänst är givetvis missvisande. Men vad jag menar är att jag inte tror att “svenssonanvändaren” och gemene man har koll på open id eftersom man aktivt måste skaffa en på olika sajter som tillhandahåller den, exempelvis då på myopenid.com, claimid.com eller myid.net. Dessutom går det att använda till exempel dina wordpressuppgifter och flickr uppgifter som openid, men all denna informationen får man först när man går in på openid.net. Detta tror inte jag är allmänt vetande (än i alla fall).
Det är det jag menar med att beslutssteget blir längre när det kommer till att använda open id som inloggningsnyckel, eftersom det krävs att man har en liten djupare förståelse för vilka möjligheter som finns på nätet. Därför tror jag att till exempel facebooks connectverktyg är starkare i dagsläget, det är helt enkelt där man hänger ändå och de inloggningsuppgifterna har man. Eller? Tack för kommentaren :)
Nja, fel ändå. Det behöver inte synas för användaren öht. Både Facebook och Twitter kunde använt OpenId i bakplanet, istället för att hitta på egna, slutna, lösningar. Läs ett varv till om OpenId, så kan du skjuta på Twitter och Facebook för att de väljer att gå egen väg istället för att ansluta till det som är bättre för hela gemenskapen.
Med OpenId som plattform för alla stora aktörer är det MIN identitet, och det är inte det minsta krångligt för användare. Det är utvecklarna som får göra jobbet. Titta på exempelvis Yahoo: http://openid.yahoo.com/ och Google: http://code.google.com/apis/accounts/docs/OpenID.html (den senare är iaf halvvägs rätt, och det fortsätter åt rätt håll).
Men igen, teknikaliteterna kan du egentligen skita i. Det du ska skrika för full halls är: SLUTA KRÅNGLA, Facebook och Twitter. Anslut er till OpenId och var goda nätmedborgare.
Nja, fel ändå. Det behöver inte synas för användaren öht. Både Facebook och Twitter kunde använt OpenId i bakplanet, istället för att hitta på egna, slutna, lösningar. Läs ett varv till om OpenId, så kan du skjuta på Twitter och Facebook för att de väljer att gå egen väg istället för att ansluta till det som är bättre för hela gemenskapen.
Med OpenId som plattform för alla stora aktörer är det MIN identitet, och det är inte det minsta krångligt för användare. Det är utvecklarna som får göra jobbet. Titta på exempelvis Yahoo: http://openid.yahoo.com/ och Google: http://code.google.com/apis/accounts/docs/OpenID.html (den senare är iaf halvvägs rätt, och det fortsätter åt rätt håll).
Men igen, teknikaliteterna kan du egentligen skita i. Det du ska skrika för full halls är: SLUTA KRÅNGLA, Facebook och Twitter. Anslut er till OpenId och var goda nätmedborgare.
BTW, Danne och andra som är intresserade av det här spåret. OpenId foundation har precis kickat igång en arbetsgrupp för “Improving the user experience”.
http://openid.net/2009/04/14/an-update-on-the-retail-advisory-committee-and-improving-user-experience/
Det kostar bara $25 att bli medlem
https://openid.net/foundation/
och det tycker jag det kan vara värt om man vill vara med och påverka en av de viktigare frågorna
BTW, Danne och andra som är intresserade av det här spåret. OpenId foundation har precis kickat igång en arbetsgrupp för “Improving the user experience”.
http://openid.net/2009/04/14/an-update-on-the-retail-advisory-committee-and-improving-user-experience/
Det kostar bara $25 att bli medlem
https://openid.net/foundation/
och det tycker jag det kan vara värt om man vill vara med och påverka en av de viktigare frågorna
Och jag provar att kommentera med Facebook Connect på uppmaning av @jocke eftersom DISQUS verkar ha lite strul med att visa kommentarer och avatarer.