Första numret av Guru. Citerar Jens Frejrud: ”Därför handlar Gurus premiärnummer lika mycket om fyra hungriga kvinnors jakt på riskkapital, företagarexpansionen i Ryssland och bandbreddsutvecklingen i Sverige som Svenssons attityder till it-branschen och hur man klär sig på webbyråerna i Stockholm. Att Guru också handlar om sunkiga syltor, inneställen i New York och rosa blobbar får du se som en ren bonus. Sånt gillar ju du.”

Guru Nr 1 – Okt 2000 (Magasinet Guru)

 

Redaktionsrutan i Guru nr 1

 

INNEHÅLL

Så tuktas en riskkapitalist
Ett gäng tjejer har bestämt sig. Deras affärsidé ska bli verklighet. Första etappen är avklarad – att skaffa kapital.

Fula, skitiga & elaka?
Svenska folket talar ut om människorna i it-branschen. Och branschfolket förklarar hur det kunde gå som det gick.

På jakt efter kompetensen
Guru drog österut – och hittade en enorm kompetensreserv. Här hemma hittade vi ett par reserver till. 28 sidor reportage.

Skrik efter bandbredd
Alla skriker efter mer bandbredd. Den som finns utnyttjas för dåligt. Är lösningen en bandbreddsbörs?

De blir rika på framtiden
Prognosmakare och framtidsforskare täljer guld. Marknaden för deras rapporter bara växer. Guru satte branschen under luppen.

Sunkkrogen lever
Den har vare sig charm eller särskilt god mat. Men den goda syltan är ändå en pärla i vårt kroglandskap. Läs Per Hagmans hyllning.

AVDELNINGAR
– Inbox: Våra läsare tycker till.
– Start: Kungens bredband och sånt.
- Saker: Grejer vi bara vill ha.
– Stil: Sånt är modet på jobbet.
– Bodin: Om prickar och heta sajter.
– Guru Guide: Inneställen och nya böcker.

KRÖNIKOR
- Ann Westfeldt om lekande ledarskap
– Frederik Arnanders tio budord
– Ulrika Hjalmarson om Che-generationen
– Erik Hörnfeldt om korrumperade vinodlare

(CC-BY resp upphovsman)
(Frågor, kommentarer joakim@jardenberg.com)

Du kan också hämta filen som PDF direkt från dropbox.