Hack Days – dags för en svensk om journalism?

I London är det hack days var och varannan månad på olika teman – musik, offentlig data, journalism. Hack Day-fenomenet har blivit en drivkraft både för att samla utvecklare som vill bygga vidare på intressanta data-set och tjänster, men också för att få företag och organisationer att ta en titt på vad de egentligen erbjuder och vad de skulle kunna göra tillgängligt för externa utvecklare.

Carbon world map från Guardian Hack Day

Jag sade på Geek Girl Meetup i våras att webben levlar – att verktygen för allt grundarbete som behövs för att skapa en ny tjänst blir bättre och bättre och idag är i ett läge där man mycket snabbt kan komma till kärnan av det som är nytt i en idé istället för att bygga en massa infrastruktur. Detta är den grundsituation som gör Hack Days möjliga – precis som på 24 hour business camp kan man komma riktigt långt på 24 timmar.

Jag sitter just nu med förberedelserna inför RjDjs medverkan i Music Hack Day i Berlin. I London byggdes allt från nya sätt att lyssna på musik från olika städer i världen till visualisering av de populäraste orden i låttexter de senaste decennierna. I Berlin samlas ett antal musikföretag som gör hela eller delar av sina tjänster tillgängliga via API:er för att erbjuda stöd och ett utrymme för folk som vill bygga nya intressanta tjänster ovanpå dessa resurser.

I London bjuder The Guardian regelbundet in till Hack Days på deras kontor där både deras egna utvecklare och folk utifrån bygger hacks under 24 timmar kring ämnen som på något sätt kan relateras till The Guardians verksamhet i bred mening. Rewired State är en annan Hack Day där offentlig data står i centrum. EcoMo fokuserade på miljörelaterade hack.

När jag läser debatten om media i Sverige, om hur intäktsströmmarna ska se ut, om betalväggar, om journalismen som kärnprodukt och hur journalistikens demokrativärden ska kunna bevaras med eller utan papperstidning och stora redaktioner, då tänker jag att det är hög tid för hack days om journalism.

Särskilt i gränslandet mellan diskussionen om öppen offentlig data och hur journalistiken ska se ut i framtiden finns det många frågeställningar som drar åt samma håll. Det byggs redan sajter och tjänster som försöker lyfta fram vad som händer i olika delar av statsapparaten, där utvecklare och enskilda medborgare i form av research, tekniska lösningar och bloggande gör ett journalistiskt arbete. Vad händer om man samlar dessa tänkare och entreprenörer på t ex en stor tidningsredaktion, och ger dem tillgång till så mycket verktyg och data som möjligt plus utmaningen att bygga något på 24 timmar?

Alla organisationer som funderar på deltagande i en hack day om journalism måste rannsaka vad man sitter på för resurser som skulle kunna skapa innovation om de släpptes fria. På hur man kan stötta både människor utanför den egna organisationen som har driv och idéer, och utvecklare och innovatörer i det egna huset som på 24 timmar och med fria händer kan göra något helt nytt eller få möjlighet att förbättra någon del av det journalistiska arbetsflödet.

Det är hög tid att hacka journalismen. Vilken svensk medieaktör blir värd för landets första “Journalism Hack Day”?

2 thoughts on “Hack Days – dags för en svensk om journalism?”

  1. Hej!

    Det kan nämnas att Både Bonnier och Schibsted (Sveriges två största mediebolag) faktiskt ställer upp med API:er till 24 hour business camp i oktober.

    Bland annat finns ett API till Svd:s nyheter:
    http://www.24hbc.com/2009/09/svd-erbjuder-api-t

    Så man kan hacka journalism på 24hbc.

    Har även haft möte med Stockholms Stad. Dom var också intresserade av att öppna upp sin data, men trodde inte att dom skulle hinna på så kort varsel. Men ett frö har förhoppningsvis såtts även hos dem.

    Grymt inlägg Andie.

    Reply
  2. Numera har Bonnier också sin egen Hack Day. Visserligen bara intern, men ett stort steg i rätt riktning ändå. :)

    Reply

Leave a Reply to tedvalentinCancel reply