Det är varken mer eller mindre än tragiskt att det skulle behöva bli så här. Men ändå, det känns skönt att inse att Google har koll på läget. Många i branchen har varit kritiska mot den ”optimering” som vissa titlar ägnat sig åt i samarbete med Hermes. Nu ser vi deras siffror återvända till samma nivåer som tidigare. Det gäller även tex ICA-kuriren som går ner 24%. Förhoppningsvis kan vi lägga den här parentesen till handlingarna nu.

Det har varit en konstig period där tex Fredrik Nygren på networkers.se gjort ett jättejobb, men också blivit utsatt för märkliga angrepp från Hermes. Inlägget på Hermes sajt inleds så här (min kursivering):

När kritik inte bara saknar kompetens.
Fredrik Nygren har på sin blogg (networkers.se) framfört kritik mot Hermes och indirekt även mot UNT. Här är fakta som inte bara visar att han är ute och cyklar utan även kackar i eget bo och eventuellt bedriver illegal verksamhet av globala mått.”

Alla som tycker att det där låter som ett uttalande i balans räcker upp handen.

Jag har också fått anledning att bli besviken på både kollegor och andra aktörer i branschen. Bevakningen från tex Medievärlden och Åke Bergmans Mediatrender har lämnat mycket att önska. Det har inte funnits brist på underlag till en gedigen undersökande artikel…

Men den största missen stod ändå TS för när man gjorde en ”revision” av Hermes. Jag har skrivit om det tidigare, och som ett resultat av det tog TS kontakt med mig. Kudos för det initiativet. Nu har vi haft ett möte, och det var inte upplyftande. Lunchen var trevlig, men mina farhågor besannades – man har dålig koll på både sina egna bestämmelser, innehållet i den revision man gjort och tillståndet i stort. Jag säger inte mer än så, för nu, utan hoppas att TS styr upp både planer och verksamhet på den digitala sidan.

I övrigt hoppas jag att den här sista skärmdumpen får sätta punkt för den här historien. Och att vi istället kan ägna oss åt sund SEO, organisk tillväxt och vår kärnverksamhet på skickligt sätt.


Andra bloggar om: , , , ,