medievärlden

Mindpark #018: När Tidningsutgivarna övergav pappret – eller…?

Den 9 november 2009 utkommer sista numret av pappersutgåvan av Tidningsutgivarnas (TU) egen publikation Medievärlden. Webbsajten medievarlden.se lever vidare. Detta anses av många i debatten ha ett stort symbolvärde – ”inte ens TU tror längre på papperstidningen”. Inget kunde vara mer felaktigt. Medievärlden har varit en smal facktidning, business-to-business. Den affärsmodellen ser helt annorlunda ut … Read more

Branschens egen tidning visar vägen – Medievärlden slutar tryckas

Medievärlden stoppar pressarna och blir nättidning ”endast”. Jag hade önskat att det var resultat av en genomarbetad, progressiv och offensiv strategi, och inte bara ett försök att spara pengar. Men det är ju inte för sent än, det är nu man kan börja med att definiera om sig. Jag tror det kan bli en spännande … Read more

Vi hinner nog inte i år…

säger Doktor Bosse när det är fem månader kvar av året… Citerar Medievärldens samtal med honom: Mkt Media har avtal med operatörerna för mobilt. I planen finns tankar om att ta betalt.–    Vi tittar på olika modeller. Jag tror inte att vi hinner, men eventuellt testar vi något redan i år. Intervjun gör avstamp i … Read more

PricewaterhouseCooper och medievärlden

Under dagens mötesrace i Stockholm sprang jag inom Hotel Diplomat för att lyssna när PricewaterhouseCooper levererade ”Global entertainment and Media Outlook 2009-2013”. Jag ska inte vara taskig mot PwC och i detalj gå in på vad jag tyckte om deras presentation, och jag tänker heller inte berätta att man hittar mer korrekta uppgifter på mindpark … Read more

Kommentarer till ”10 vägar till lönsamhet”

Bosse Svensson, VD för utvecklingsbolaget MKTMedia och en god vän, gav sin syn på branschens framtid under rubriken ”Leta inte gratismodeller” i förra numret av Medievärlden. Han går ut hårt och det är helt klart att vi tycker olika om en hel del… Min grundläggande tes är att vi är på väg in i ett … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-18

tillegg.yr.no – ein stad å dele tenester – API, ska det såklart vara i förra kommentaren. Tack för det, iPhone. tillegg.yr.no – ein stad å dele tenester – Öppet spi? Det hade jag missat… Dagens nyord: – En trevlig designmöbel och ett tankeväckande ord. Det fanns ju en sådan för inte så länge sedan. PostRank … Read more

Jag dissar inte Stora Bloggpriset

Aftonbladet och Bloggportalen kickar igång Stora Bloggpriset. Kul, med tanke på att kompisen Bonniers delar ut Stora Journalistpriset. Opassande-emma tackar nej på grund av tidsbrist och det kan jag enkelt förstå och respektera, men andra var mindre lättbegripliga. Schaber Nestor, tex, tar en avig ståndpunkt och är väldigt negativ. Medievärlden kollar med lite bloggprofiler som … Read more

Sandra puffar… 20080708

* Medievärlden uppmärksammar Svenska Dagbladets satsning där redaktionell personal från nät och papper jobbade tight tillsammans för att ta tillvara på läsarnas röst i samband med en artikelserie om barnfamiljer som bor i stan kallad “Asfaltsbarn”. I artikeln beksrivs hur reportrarna efterlyste föräldrars åsikter via papper och webb samt att de gick ut i lekparker … Read more

The News Ombudsman 2.0

Igår var jag på ett udda uppdrag, som inhoppare för Alan Rusbridger på ONO’s årliga konferens. Alans rubrik var “Readers and Regulators – where does the ombudsman fit?” och jag försökte köra på ungefär det temat. Och mitt svar blev i stort sett “ingenstans”. Ombudsmannen i medieorganisationen har förlorat sin roll och behöver definieras om … Read more

Problemen i branschen är större än vi tror

Härom dagen satt Martin Jönsson och jag i en soffa på Branschdagarna och var tråkigt överens om det mesta. Bland annat lyfte Martin fram uppgiften att ”- Nu är nätet huvudkanalen för nyhetskonsumtion. Även för 65 plus.” Och så är det ju. Sedan kombinerar vi med en av mina reflektioner: Nere i entrén möttes vi … Read more

Erik sätter upp WordPress och Medievärlden sätter TVÅ bra rubbar

Erik Forsberg, analytiker och den som jag anställt för att arbeta med Business Intelligence på Mindpark, har precis visat hur rätt jag hade om honom. Jag menar, när såg ni senast en senior analytiker från landsortspressen smacka upp en WordPress-blogg på ett par minuter. We will rock you, jag lovar! Formen filar han (uppenbarligen) vidare … Read more

Dags för TS att vakna – Jajjas arbetsmetoder skadar trovärdigheten

Nästa SEO-företag till rakning. Sökmotormarknadsföring är en långsam process om man ska göra det ”the hard way” och istället blir övertrampen via oseriösa företag många. Quickfixar fungerar helt enkelt inte i längden och det blir ALLTID dyrt för den som blir lurad. Nu är det Jajja som får stryk och återigen spiller det över på … Read more

Fem mediehus och två smarta killar från Uppsala

Redan innan ”alliansen” fått ett namn, och redan innan vi egentligen hunnit samla oss är det dags att börja rocka. De senaste tre dagarna (inklusive en helgdag) har jag fått se en glimt av hur bra det kan komma att fungera i det här samarbetet. Korta beslutsvägar, mod, mycket engagemang och stort förtroende har gett … Read more

Rubbet – 30 sekunder från tanke till annons

Ett antal tecken i tiden som inte går att bortse från: Craigslist är en av världens största sajter (med 24 pers anställda) Blocket går som tåget (det vet vi;) Tidningarna tappar privatannonserna i pappret (det går inte fort, men det går tydligt utför) Då är det dags att söka fler vägar framåt. Privatannonserna är viktiga … Read more

Ett coolt litet företag

Idag börjar det sippra ut lite info om det som jag i huvudsak jobbat med den senaste tiden. Barometern: Gota Media stärker sin ställning HD: HD går in i nytt utvecklingsbolag Sydsvenskan: 10 miljoner till digital utveckling BLT: Gota Media stärker sin ställning på mediemarknaden NWT: NWT delägare i nytt utvecklingsbolag Eftersom det inte är … Read more

Helt kort – ordningen återställd på kia-listan

Det är varken mer eller mindre än tragiskt att det skulle behöva bli så här. Men ändå, det känns skönt att inse att Google har koll på läget. Många i branchen har varit kritiska mot den ”optimering” som vissa titlar ägnat sig åt i samarbete med Hermes. Nu ser vi deras siffror återvända till samma … Read more

Skäms på er, Medievärlden

Ja, TS borde också skämmas. Båda visar nu med all önskvärd tydlighet att man inte har förstått, och kanske inte heller orkar förstå de nya medierna. Under en längre tid har Hermes speciella metodik för sökmotoroptimering diskuterats. Det har lett fram till en skicklig sammanställning av kritiken från Fredrik Nygren på sajten Networkers. Många old-timers … Read more

Bloggkampanjer belyser en svaghet i mekanisk redigering

Lite för ofta ser man intressegrupper ”kapa” de olika bloggportalerna. Bloggportalen, knuff och de andra svenskspråkiga har så relativt liten bas att bygga på att det uppenbart inte krävs någon stor insats för att ta över dem. Får aktivisterna dessutom hjälp av etablerade medier, som i fallet ”Svenska bloggare i pälsprotest” från aftonbladet.se så smäller … Read more

Lovligt byte: de traditionella medierna

Guldspadeskandalen har satt igång ett slags omvänt mediedrev som piskar fram i orkanstyrka. En av de argaste kritikerna är min gamla vän, briljanta Erika Augustinsson. I en krönika i Metro tar hon i från tårna. Tonen är spetsig och raljerande, som sig bör i en krönika anno 2007: […] vem tror att försäljningssiffror, tittarsiffror, nätverk … Read more