Eller, jo, så klart. Lite roligt är det. URL-förlängaren är ju inget unikt koncept men att göra det med glimten i ögat är kul. Sveriges Radio firar sin nya, långa domän med webbadressförlängaren.

Sveriges Radio gör en url-förlängare och skojar med sig själv. Bra där. Men...

Och sånt här är ju egentligen kärlek i min bok. Men två saker gör det surt.

  1. Trots att skälet till bytet av domän är att man vill göra tydligare att man är SVERIGES Radio så har vi fortfarande inte sett de ansvariga kliva ut och ta debatten. Jag kan så klart inte begära att de ska svara på min blogg – men de kan ju inte heller undvika att märka att vi är en del som har reagerat. Det känns som att säga en sak och göra något annat – i regel inte så bra för varumärket.
  2. Vi har fortfarande inte fått besked om vad hela det här kalaset har kostat. Rykten talar om långt över 30 miljoner, närmare 40. Utan att räkna in egna resurser alltså. Det kan vara helt fel, jag hoppas det är helt fel – men starka tecken pekar på den prislappen. Att då lägga ännu mer pengar på att skoja om något som de flesta verkar ta ganska allvarligt på, well. Kanske inte klockrent, det heller.

Vill de ansvariga reda ut dessa frågetecken så är jag all ears. Jag står till ert förfogande.

Förresten, tittar jag i min mailbox så är det väldigt många i Radiohuset som inte heller begriper vad det är som händer. Folk är ledsna över att man planerar att skifta bort Karl-Erik Forsbergs fantastiska logga, att man byter ut en domän som varit i bruk sedan 1990 mot en som registrerades så sent som 2003, att man lägger pengar på något som ingen verkar tycka är speciellt bra, att man inte tar samtalet – varken internt eller externt… Listan kan göras lång.

Sveriges Radio engagerar. Varför inte ta vara på det?

Uppdatering: En sak till slog mig, när jag såg att några faktiskt använde de där långa urlarna: vad betyder det ur ett SEO-perspektiv. Det känns som det kan finnas både pros and cons för SR, men att fördelarna är sådana som kan drabba dem i förlängningen. @nikkelin @joinsimon @någon?