Eller, jo, så klart. Lite roligt är det. URL-förlängaren är ju inget unikt koncept men att göra det med glimten i ögat är kul. Sveriges Radio firar sin nya, långa domän med webbadressförlängaren.
Och sånt här är ju egentligen kärlek i min bok. Men två saker gör det surt.
- Trots att skälet till bytet av domän är att man vill göra tydligare att man är SVERIGES Radio så har vi fortfarande inte sett de ansvariga kliva ut och ta debatten. Jag kan så klart inte begära att de ska svara på min blogg – men de kan ju inte heller undvika att märka att vi är en del som har reagerat. Det känns som att säga en sak och göra något annat – i regel inte så bra för varumärket.
- Vi har fortfarande inte fått besked om vad hela det här kalaset har kostat. Rykten talar om långt över 30 miljoner, närmare 40. Utan att räkna in egna resurser alltså. Det kan vara helt fel, jag hoppas det är helt fel – men starka tecken pekar på den prislappen. Att då lägga ännu mer pengar på att skoja om något som de flesta verkar ta ganska allvarligt på, well. Kanske inte klockrent, det heller.
Vill de ansvariga reda ut dessa frågetecken så är jag all ears. Jag står till ert förfogande.
Förresten, tittar jag i min mailbox så är det väldigt många i Radiohuset som inte heller begriper vad det är som händer. Folk är ledsna över att man planerar att skifta bort Karl-Erik Forsbergs fantastiska logga, att man byter ut en domän som varit i bruk sedan 1990 mot en som registrerades så sent som 2003, att man lägger pengar på något som ingen verkar tycka är speciellt bra, att man inte tar samtalet – varken internt eller externt… Listan kan göras lång.
Sveriges Radio engagerar. Varför inte ta vara på det?
Uppdatering: En sak till slog mig, när jag såg att några faktiskt använde de där långa urlarna: vad betyder det ur ett SEO-perspektiv. Det känns som det kan finnas både pros and cons för SR, men att fördelarna är sådana som kan drabba dem i förlängningen. @nikkelin @joinsimon @någon?
Gud vad jag tycker det här är sorgligt. Hade det varit ett privat företag så hade jag kanske skrattat och varit lite glad över att ha fått ett bra case att använda, men nu gör de ju faktiskt det här för bland annat mina pengar. Okunnigt och oansvarigt.
Jag vässar pennan och stretchar bloggfingrarna. När jag får reda på vilka konsulter som ligger bakom detta illdåd så ska det jävlarimej skrivas. För det är väl inte Forsman nu igen?
Betyder det även att samtliga anställda byter mailadresser samt i förlängningen behöver nya visitkort?
Hur bler det i radion, kommer de säga sverigesradio punkt se snedstreck p3 måntro.
Japp, de kommer att säga ”sverigesradio punkt se snedstreck p4 sörmland” till och med när det gäller lokalradiostationerna. Jättesmidigt, verkligen.
Det här är inte nytt för medarbetarna, de (vi) fick reda på det för drygt ett år sedan. Själv tänkte jag bara ”det är ett missförstånd, man kan inte vara så dum”. Men det kan man.
(Och nej, jag jobbar inte kvar på SR.)
Förlåt, fel, “soooooormland” säger man ju.
Klart det är… Men get over it :) – Sveriges Radio är fortfarande bäst innehållsproducenterna i Sverige. Om du verkligen bara vill ha aftonbladet och tv3, flytta till amerikat.
Men Joakim – tror du på riktigt på de siffrorna?? Jag har vänner som varit inblandad i nya sverigesradio.se (inte namnbytet dock :)) – och det har varit det snabbaste, fattigaste projektet. Under miljonen, helt klart. Tro mig, svt och tv4 har spenderat samma summor på bara koncepttänk. Så – var lite varlig i din kritik :) – jag tror att de gör det bästa de kan där borta.
Och tänk på att du pratar om människor bestående av kött och blod när du gör dina “insatta” inlägg :)
Prova att göra någonting själv ibland! :D
Hoppas!
Det här är en invändning som jag inte förstår. Går det så mycket lättare att säga “esserrpunktessee snestreck p4 sörmland” ? Att förkortningen är kortare i skrift är jag med på, men i tal läser man ju ut bokstäverna.
Räkna stavelser.
Vad tjänar Jardenberg själv på att vara “sanningssägare”? Jag tror att Jardenberg, som är en mellanviktigt bloggare, i sin kritik gärna vill bygga upp sitt eget varumärke. Hans rabiata inställning i till sverigesradio.se stärker givetvis honom som produkt genom att han får synas i olika media och spy ut sina åsikter och spekulativa galla. Givetvis måste man få framföra kritik men frågan är om det är ett sätt att bygga upp Jardenberg Tradmark?
Jag tycker det är synd att du vill vara ”anonym”, och jag undrar lite över varför. Vi hade nog kunnat ha ett intressant samtal annars – men tyvärr känns det inte meningsfullt utan det viktiga sammanhang som din identitet skapar. Kan du inte ompröva?
Jag har för mig att SR har bestämt sig för att att skifta bort Karl-Erik Forsbergs fantastiska logga också vid ett tidigare tillfälle. Kan det varit cirka 15 år sen? Men att man den gången fick backa på grund av massiv kritik, både inifrån och utifrån.
Ja, jo, visst, jag menade inte att de var exakt lika. Min poäng var att skillnaden är liten.
Man kan ju också argumentera för att man blir tydligare. Jag tror äldre (och infödda) svenskar har en övertro på exakt hur väletablerat “SR” är som begrepp eller varumärke. Jag får ofta bokstavera min epostadress eftersom “S” och “F” låter så lika och “Sveriges Radio” är två “riktiga ord”, vilket är tydligare.
Å andra sidan kan man såklart argumentera för att stavningen av “Sverige” inte heller den är självklar.
Är det vedertaget att strunta i IE6 nu? Nya sr.se ser för överjävlig ut. Jag vet inte hur många besökare de har, men om vi skulle göra något liknande så vore det ganska mycket försäljning som gick till spillo. Å andra sidan är de inte så vinstdrivande. Men en radio för alla? Knappast.
Bloggat om SEO-aspekten av domänbytet på: http://www.david.nu/sr-se-till-sverigesradio-se…
Jag förstår faktiskt inte problematiken. Om de vill marknadsföra sverigesradio.se, men alla ändå kommer använda sr.se så är det ju inget reellt problem för användaren åtminstone. Sen kan man ju så klart ha synpunkter vad detta skifte kostar. Men ur ett url-förlängar-perspektiv så ser inte jag problemen?
Snabb titt på sajten fick mig tycka projektet såg halv taskigt halv färdigt ut, Om någon särigöst har spenderat 30 eller 40 miljoner på sidans å har dom blivit rejält blåsta. Enligt w3 standar test så har sajten 80 Errors, 46 warning(s). Vilket betyder att den som kodat den inte har en aning vad html är och hur den fungerar. Webbsidan spelare fungerar inte allt ser väl bra på ytan men får skumma känslor att gammal kod krockar med ny kod och annat junk. Sen första sidan man plockat bort www på som jag känner till mycket underligt. Namnet vet jag inte om jag kan försvara jag föredrar snabba url som lätt kommer ihåg SR har liksom nötts in sen man var liten. Vist att jag tyckt mobil sidan och annat behövt utvecklas men jag hade ju kanske tittat på mindre grafisk konset som funkar. Det här kommer säkert bli kostsamt underhålla i framtiden. Intressant att man ska ha kvar de gammal e-post adresserna känns ju lite underligt att man e-postar till ett ställe där man inte är.
Ja, det är det. Äntligen.
Sveriges Radio-anställda och ytterst skeptisk själv till en början till att byta huvudingång från sr.se till sverigesradio.se.
Men man kan ju få ändra sig. Så då gjorde jag det. Började skärskåda mina egna surfvanor och inser att jag bara skriver “a” i adressfältet när jag vill till giganten på svensk mediewebb. Nu gör jag likandant med Sveriges Radio fast en annan bokstav. Ni som saknar sr.se – använd! Funkar ju också.
Det påverkas av dina vanor, har varit inne på det i posten som enbart handlade om domänbytet. sr för mig expanderas till sr.se. sv expanderas till svd.se först, svt.se sedan. sverigesradio.se ligger långt ner.
För en tid sedan bytte försäkringskassan från fk.se och rfv.se till forsakringskassan.se och arbetsförmedlingen från amv.se till arbetsformedlingen.se. Dessa har haft både den långa och korta adressen registrerade en tid, men först på senare tid börjat använda sig av de långa adresserna ut mot medborgarna.
Finns säkert ytterligare exempel där domännamnet bytts från en kort url till en längre mer tydlig. Känns lite som och gnälla för gnällandets skull. Vi vanliga Svenssons tror jag inte bryr oss lika mycket i detta som ni i socialamedier bubblan.
Men så är det ju alltid. Att man bryr sig om olika saker. Men som licensbetalare kanske du ändå tycker det är lite relevant av dina pengar går till?
Dina exempel är lite annorlunda än SR. Försäkringskassan har aldrig kallats för FB eller haft en logo med de bokstäverna i en unik ordbild. AMV har alltid varit en konstig domän för arbetsförmedlingen – men den kom ur arbetsmarknadsverket, som nu är nedlagt. Det var väl en lämplig tidpunkt att byta domännamn.
Det finns inte längre någon radiolicens @jocke. SR får stålar ändå. Radioapparater är avgiftsbefriade.
Jag använder FK i skrift, i mejl, i brev
och tittar man noga så finns det ett F och ett K i Försäkringskassans logga, fast jag antar att många uppfattar det bara som en vit pil på en grön skylt
Att förklara för en lyssnare hur de ska hitta en nyhet på P4 Västerbotten har, som jag ser det, aldrig varit enklare. Så här skulle jag säga: “Gå in på sverigesradio.se och klicka på P4 – så hittar du våra nyheter.” Och – vilket redan är skrivet många gånger – sr.se fungerar fortfarande för dem som är vana vid den adressen.
Lite svårare är att förklara för lyssnare och intervjupersoner att vi byter till sverigesradio.se men behåller @sr.se i mejladresser till personer och program.
Inkonsekvent, kan jag tycka. Jag antar att det finns en förklaring, men jag har isf missat den
OK, du får en poäng för att jag kallade tv-avgiften för licens. Jag gör den tabben ofta. Däremot är det fortfarande så att radio finansieras från den gemensamma Public Service-potten. Vilken i sin tur, iaf teoretiskt, bygger på ”mottagaravgifter för TV”.
På vilket sätt är det lättare att säga sex stavelser än två?
För övrigt är alla argumenten mot bytet redan belysta här: https://jardenberg.se/b/sverigesradio-se-doper-o…
Hej Joakim! Jag har hållit mig från att kommentera hittills, men har ju varit delvis med på sverigesradio-resan – och höll verkligen med dig från början! Det lät ju helt absurt att ändra en så fin och kort url till en lång.
Men – jag måste säga att du har fokuserat ganska fel hela den här tiden. Som någon annan sade, det är ju som att prata om telefonnummer och inte mottagaren. Och sr.se funkar ju fortfarande! Vad är grejen? Hoppas att du inte varje gång skriver in hela url:er – jag har ju skatteverket.se och infosthetics.com/ och facebook.com – redan i webbläsaren – det tar mig två bokstäver att få fram dem.
Jag gillar internet som tusan och är nog lika passionerad som dig när det kommer tlll kloka val – men jag tror faktiskt att din ilska mot sverigesradio.se är missriktad.
Ha det fint! /T
Jag vet. Men för en stor del av befolkningen lär det ändå räcka tre, möjligen fyra tangentslag. Och sr.se är som sagt inte avlivat.
Jag längtar efter att SMHI ska förlänga sin webbadress också =D
“SRADIO”-spelaren
Här är den lilla och bra spelaren utan flash och “taxförlängning” som funkar:
http://www.abc.se/~kenta/
abc.se/~kenta/
OBS /”tilde”-tecken före /kenta/
Det är Kent Bergren på SR som gjort den.
Vet inte om han är kvar på SR.
Är kanske försmädligt att/om SR hänvisar till något bättre än den dåliga och tröga flashspelaren.
Men vi utmanar gärna SverigeAdio, om de kan och törs lägga ut den spelaren!