jardenberg kommenterar – 28 Jul, 2010

  1. Badankan anfaller (test med video från iPhone4) on Vimeo
  2. – Det är lite semester och lite jobb nu. Idag ska jag till malmö för styrelsemöte i Planeto, men igår satt jag ute i solen och jobbade. En anka kom på besök, jag filmade med iPhone och kpassade på att göra ett eget test. Filmerna tar ju mycket stryk (ingen nyhet) när man laddar upp dem på youtube, men exakt hur mycket stryk överraskade mig. Kolla youtube: http://www.youtube.com/view_play_list?p=18F7BFBDCBD48EB7 och jämför med referensfilmen från Vimeo. Trist.
    Ska testa lite olika lösningar och återkomma med förslag.

  3. Write On Top of the Internet With New Firefox Add-On
  4. – Jag blev erbjuden att testa, men avböjde. Jag kör inte längre Firefox och att kicka igång det för det här kändes inte motiverat. Det finns ju massor med sådana lösningar redan, de flesta redan i deadpool. Men jag kanske missar vad som gör det här så speciellt, och har lovat att läsa på. Men jag blir nyfiken – någon där ute som kör det redan?

  5. Open government is a mindset – O’Reilly Radar
  6. – Yes, det handlar om attityder. Det handlar inte om respekt för 400 år av svensk förvaltning, det handlar inte om att det inte går att göra saker, det handlar inte om att hitta alla hinder. Det handlar om att vända på hela förhållningssättet.

    Presentationen är inte fullt lika bra som rubriken dock, men det finns många bra länkar i texten.

  7. Last.fm’s robots.txt – Boing Boing
  8. – Hahaha, snyggt! Och om den skulle råka försvinna, här är arkivet…
    https://jardenberg.se/robots.txt

  9. Kickstartup — Successful fundraising with Kickstarter & the (re)making of Art Space Tokyo — Craig Mod
  10. – Bra, BRA läsning. Hela vägen, rakt igenom. Åhh så inspirerad jag blev, och klockan är inte ens åtta på morgonen!

  11. Amazon Kindle Sold Out: No Estimated Date of Availability – SlashGear
  12. – Det finns en tredje variant också: att man lägger ner hårdvaran (crappy shit) och fokuserar på mjukvaran (good shit). OM det blir så, kom ihåg var du läste det först;)

  13. The Google Sewage Factory, In Action: The Chocomize Story
  14. – Intressant grävjobb runt google trends och skräpsajter.

  15. Twitter / Flipboard: @belltweets Unfortunately, …
  16. – ”Expect this to improve” – really? Om Flipboard tar fler steg i riktning mot att skrapa sajterna och presentera fullt innehåll så tror jag inte de blir långvariga. Iaf inte om det sker utan sajternas medgivande och för flertalet av deras egna källor håller jag det för osannolikt. För att inte tala om hur det ser ut i de egengenererade kanalerna. Nej, den här tweeten gick nog ett steg för långt.

  17. Old Spice Campaign Smells Like a Sales Success, Too
  18. – Om de här siffrorna nu stämmer så kan man undra vem som ansträngde sig så hårt för bara någon vecka sedan att försöka få det att se ut som att kampanjen tokfloppat och att sales inte alls gått upp. Oavsett – det är väl ganska klart att den här har flyttat inte bara kännedomen utan också synen på produkten. Jag tänkte faktiskt själv ”Old Spice” när jag vandrade mellan hyllorna i förrgår.

    Men jag kanske bara börjar bli gammal…

  19. Behind ‘War Logs,’ a New Kind of Alliance – Media Decoder Blog – NYTimes.com
  20. – Mycket snack om asymmentri nu…

  21. A Return At ‘Idol’ Could Mean More Changes – Media Decoder Blog – NYTimes.com
  22. – Om någon har en siffra på den här showens totala omsättning vore det spännande att höra.

  23. Net Index by Ookla – Household Download Index for EU
  24. – Hallå, alla mina skäggiga vänner! Kan man lita på Net Index, ens som en fingervisning?

  25. Heteronormativ lagstiftning
  26. – Min favoritjurist: ”Kom ihåg: Det är i lagstiftningen, och bara i lagstiftningen, som rikspolitiken blir makt, något reellt. Om den politiska maktens reella maktmedel bygger på enögda synsätt och fördomar är det en angelägenhet för alla.”

    Den här bilden är till dig, vännen: http://www.flickr.com/photos/mr_babyman/4709548808/

  27. Ungdomar och gammelmedia – Artoo
  28. – @hejg reflekterar över Habbo-undersökningen. Alldeles oavsett undersökning, urvalsramar och det tramsiga i att låta folk gissa hur de kommer att bete sig om ett antal år – så tror jag att Gustav är för optimistisk här. De gamla strukturerna klarar inte omställningen. Kolla Facit-sjukan, tex. Det hjälper inte alltid att man vet vad som kommer att hända, allt för mycket tröghet gör att man inte klarar omställningen.

    Jag trot, som jag alltid säger, att vi kommer ha mer journalistik och bättre demokratisk granskning i framtiden än vad vi har idag. Vi kommer ha mer medier än någonsin. Men vi kommer inte ha några mediehus så som vi känner dem idag.

  29. En ny medievärld?
  30. – Jag tror iof att den här riktningen har varit känd sedan ganska länge, men kanske har hax rätt i att vi passerat en tipping point nu.

  31. Gratis kustväder
  32. – Kustväder (gratis från SRS med data från YR) vs. Kustvädret (7 spänn från SMHI). Jag har testat båda och är förvisso ingen seglare – men jag tycker SRS vinner överlägset. Alldeles oavsett vilket, må SMHI brinna i helvetet för oförskämdheten att ta betalt för sin app.

  33. LeWeb’10: who from your linguistic group/country should be an official blogger?
  34. – Jag skulle bli väldigt glad om du ville rekommendera mig för ett bloggpass till LeWeb. Inte för att jag inte kan tjacka biljetten själv, utan för att det är godis att komma lite bakom kulisserna – nästan ett måste på en så här stor konferens.
    Tänk på att nämna att jardenberg.se blev vald till årets bästa medieblogg 2010 ;)

  35. Två döda i glaciärolycka | Inrikes | SvD
  36. – Aftonbladet skickade en SMS-flash på det här, sannolikt som en ryggmärksreflex av att TT gjorde det (tack @grafstrom). Det fick mig att fundera över nyhetsvärderingen. Det är en sak att den ligger som en halvklen topp på sajten under en nyhetssvag sommartisdag, men är det verkligen flashmaterial? Det är naturligtvis en oerhört tragisk händelse för de som var där, och för de anhöriga till de två finnarna, men för övrigt? Inte enkelt. Men vad jag är säker på är att det här inte är rätt svar iaf ;) http://twitter.com/emanuelkarlsten/status/19661010663

  37. Kan vi en gång för alla sluta prata om sociala medier?
  38. – Jag förstår vad Sofia menar på ett plan, men samtidigt är det ju så vi alltid fungerat – vi behöver etiketter. Internet är faktiskt inte BARA det som avses med sociala medier och alla medier är faktiskt inte sociala.

    För gemene man finns det absolut inget intresse av att prata om medier, varken sociala eller andra eftersom de bara lever det. Men för oss som jobbar i branschen har etiketten ett tydligt syfte. När utbildnings ska upphandlas, när roller ska fördelas, när budgetar ska sättas. Det är ett universum mellan frågan om IPv6 och Twitter, så varför ska vi låtsas att det är på något annat sätt? Bara för att vi har tröttnat? Det är inte skäl nog.

  39. ‘Do Not Vote for My Dad’ [Families]
  40. – Familjedrama.

16 thoughts on “jardenberg kommenterar – 28 Jul, 2010”

  1. Några kommentarer till #14:

    Jag delar också uppfattningen att etablerade företags stora problem i en ny tid är att kunna ändra på de strukturer och den organisation som tidigare varit framgångsmedicinen. Det är långt ifrån säkert att det alls är möjligt. Det handlar inte om att man är “dum”, det kan vara så det helt enkelt inte går.

    Ett angreppsätt för tidningar beskrivs här: “The Newspaper Original Sin: Keeping online units tethered to the mother ship” http://howardowens.com/node/7348

    Michael Nielsen skriver om “Organizational immune systems” och den stora organisatoriska ryggsäck etablerade företag oundvikligen får. En mycket bra analys imho.

    “Unfortunately for the newspapers, there’s little they can do to make themselves cheaper to run […] The problem is that your newspaper has an organizational architecture which is, to use the physicists’ phrase, a local optimum. […] The result is that the newspapers are locked into producing a product that’s of comparable quality […] but at far greater cost.”

    “Even if they’re smart and good, they’re caught on the horns of a cruel dilemma.”

    http://michaelnielsen.org/blog/is-scientific-pu

    Reply
  2. #16 Kustvädret. Jag är seglare och har använt bägge apparna under de senaste fyra veckornas segling. Det är lätt att konstatera att SRS-appen vinner i alla klasser! Den har en läckrare uppsyn, den har mer data, den har dela-funktion den har snabbknappar till SRS ;) och 112 och den jag kan få en bra överblick över de närmaste timmarna. GO SRS!

    Reply
  3. Ang. Flipboard-läsa-hela-artiklarna-tweeten:

    “The company hopes that content companies like Condé Nast will be so pleased at the way Flipboard presents their content that they'll work with the company—subscriptions and revenue sharing were mentioned specifically—instead of suing the pants off of them.” http://gizmodo.com/5594176/is-flipboard-legal

    Dvs, de funderar på PRO-konton och de funderar på att dela de intäkterna med publishers. Inte helt olik en idé vi haft för Channels ;)

    Reply
  4. Jo, precis det citatet har jag pekat på tidigare. Men problemet är ju att du inte kan teckna avtal med ALLA de sajter som förekommer i mitt Twitter/FB-flöde. Det är det min kommentar ovan handlar om.

    Reply
  5. Angående #19: Är sociala medier som etikett egentligen något givande för oss i branchen? Den är ju en så enormt vid term – såväl bloggar och webb 2.0 som väl kan ses som föregångare bland etiketter var bra mycket mer specifika.

    Sociala medier som begrepp rymmer allt från högt och lågt och lämnar väldigt mycket tolkning till var och en.

    Att en tidningssajt har kommentarer kvalificerar den mer eller mindre som social även om de flesta av oss väl kan vara överens om att ett traditionellt kommentarsfält på de flesta sajter bara är en arena för troll och att de vore bättre utan.

    Vi i branchen skulle nog tjäna på om begreppet sociala medier ersättes av ett eller flera mer specifika (och visionära) begrepp som faktiskt representerar det vi läser in i uttrycket och på så vis lämnar mindre utrymme för “feltolkningar” och missförstånd.

    Reply
  6. Right, men då går du ju ännu längre i ”kritiken” av originaltexten än vad jag gör. Den handlade ju om att sociala medier = internet. Sofia vill måla med bredare pensel, du med smalare.

    Jag tycker att ni har rätt båda två, men vill ändå dra en lans för det gamla begreppet. Det gör oss en tjänst fortfarande, genom att vara en ganska lagom stor låda för att många ska klara av att hantera den.

    Men givetvis ska en kvalificerad diskussion, vare sig konkret eller visionär, sluta med ”sociala medier”. Men det är ju inte precis så att vi saknar andra ord och begrepp att ta till, oss peers mellan.

    Reply
  7. Fast nja. Vill jag måla bredare? Jag säger ju också att internet OCH sociala medier är för stort och brett för att kunna vara expert. (även om jag inte är så rabiat som det kanske verkade i bloggposten, man kan absolut vara både expert och specialist på åtminstone delar)

    Sen verkar många ha missat, vilket jag får ta på mig, att posten var rätt personlig mitt i allt. Den handlade om varför JAG känner mig obekväm med experttiteln.

    Men vad jag står för är att det är lätt att många experter, både självutnämna och utnämnda av andra, ibland ger sken av att sociala medier är en hel vetenskap skild från allt vi vet sen förut. Jag försöker tona ner det och gör gällande att det är väldigt mycket enklare och mer okomplicerat än många tror.

    Reply
  8. Och på den sista punkten är vi nästan helt överens ;)

    Oavsett det, jag är säkert också otydlig. Min hangup var inte expert-grejen, den är jag mer än lovligt trött på. Snacka om meta-diskussion, liksom. För egen del försöker jag tackla det med humor: http://www.flickr.com/photos/jocke66/4400506983/

    Min hangup är att din text verkar sätta likhetstecken mellan internet och (det som fortfarande kallas) sociala medier. Och det menar jag är totalfel. (Det vi kallar) sociala medier är en del av internet, en växande del, en vansinnigt viktig del – men fortfarande långt från hela internet.

    Reply
  9. Jag är ju inte emot heller, det är lite ordklyverier här. Internet är socialt och ursprungstanken var väl ändå att förenkla kommunikation? Att det sedan kan användas ett helt liv utan att kommunicera/socialisera det minsta är nåt annat.

    Reply
  10. Och jo – jag älskar ordklyverier. Och tar på mig min egen otydlighet. (ska också sägas att min bloggpost hade en annan målgrupp än experterttyckarna på Twitter… ;))

    Reply
  11. Nja, särskilt “social” behöver ju inte Internetkommunikation vara i alla lägen heller. En extremt stor del av värdet med digital kommunikation är ju den mellan maskiner som är föga sociala i sig… Den betydelsen av Internet (dvs. den “osociala” i precis den meningen) är förövrigt extremt underskattad om du frågar mig.

    Reply
  12. Sant – det finns olika delar av internet – det finns den mer databetonade och den mer socialt betonade.

    Men man kan ju också diskutera vad folk menar när de säger internet – menar man med internet “webben” så som i webbsidor så är det väl den socialt betonade delen av webben man åsyftar – den delen som riktar sig mot mänskliga användare – och ur det perspektivet är väl ett likhetstecken mellan internet och sociala webben helt rätt.

    Om man tar ett mer nördigt tekniskt grepp kring internet så är det ju helt sant att internet egentligen primärt bara är en endaste enorm datasamling varav de sociala delarna endast är en liten del – och det greppet är absolut underskattat – finns mycket outnyttjad potential i de “semantiska medierna” ;)

    Poängen i denna diskussionen var väl dock inte att internet och sociala medier skulle vara synonymt – utan att båda två är alltför generella begrepp för att faktiskt vara en meningsfull etikett på experter, sajter etc.

    Reply

Leave a Reply