Hur skulle vi klarat oss utan traditionella medier. Detta sagt utan någon som helst referens till diskussionen under #7 ;)

  1. xkcd: Arsenic-Based Life
  2. – Skrattade rakt ut. Lördag. Tjoho!

  3. Aftonbladet har iPad-anpassat sig. Enkelt och snyggt
  4. – Ja, men precis så. HELT rätt. Babysteps, men i helt rätt riktning. Tänk vad de skulle kunna åstadkomma om de hade gått ett par steg längre. Och om de inte hade backat på det – för jag ser det inte.

    I min iPad ser aftonbladet.se ut på samma sätt som den gör i datorn. Bummer.

  5. Om programmen – Medierna | Sveriges Radio
  6. – Idag pratar vi iPad i P1:s Medierna. Ratta in ljudradion idag strax efter 11. Eller lyssna på webben, anytime.

  7. Ron Paul: ‘What we need is more WikiLeaks’ | Raw Story
  8. – ”In a society where truth becomes treason, then we’re in big trouble.”
    (mer i nästa länk – den här var så bra att den får stå för sig själv!)

  9. Julian Assange answers your questions | World news | guardian.co.uk
  10. – Ni har sett det senaste? Paypal vill inte längre förmedla pengar till Wikileaks. Det är bara det senaste i en lång rad företag att ta sin hand från tjänsten. Jag är för en fri marknadsekonomi, men det blir lite otäckt när amerikanskt vapenskrammel (om än bara muntligt än så länge) kan skrämma så många till lydnad. Framför allt får det ju mig att fundera på varför man inte aktivare har valt de metoderna tidigare. Kanske för att det egentligen inte lär fungera på sikt?

    Just nu kör iaf wikileaks med ”manuell DNS”, man berättar helt enkelt på facebook var man kan hitta sajten… http://www.facebook.com/topic.php?uid=108734602494994&topic=749

  11. Sources: Groupon rejects Google’s offer; will stay independent | Chicago Breaking Business
  12. – Om uppgifterna om att Groupon i själva verket snurrar runt $2B så kan jag förstå att de hade en hög värdering. Men jag tror ändå många aktieägare i google drar en lättnadens suck. Det här kunde blivit ett dyrköpt äventyr…

  13. Så blev hatet hans affärsidé – Ekonomi Lördag – Sydsvenskan – Nyheter dygnet runt
  14. – Varumärkesbyggandet fortsätter. Eller så är det bara jäkligt bekvämt att göra en text baserat på en enda källa. Men med tanke på hur mycket som är känt om den här storyn nu så är det antingen illa eller skitilla att inte klä på den här storyn. Nu tycker Andreas igen att jag är orrätvis, men jag tycker det är oerhört sloppy.

    Redan samma dag som NYT tryckte sin story fanns det uppföljningar som visade att Google-juicen i första hand kom från traditionella mediesajter som Bloomberg och just det … NYT själva.

    Sedan rullade det på med bland annat ett officiellt svar från Google där man steg för steg gick igenom vad som händer. Där konstaterades bland annat att de flesta konsumentsajter har nofollow på sina länkar, vilket betyder att de inte ger någont googletryck alls. Samma gäller i regel på bloggkommentarer etc.

    Att google samtidigt berättar att man jobbar på att lösa problemet är ju inget nytt, och inget som kan tas till intäkt för att den här uppmärksamhetskåte ehandlaren har rätt i sin grunda analys av sin googleposition. Sådant gör Google hela tiden, men självklart känner de sig manade att berätta om det när NYT fläskar på. Bland annat för att sådana som Andreas Ekström ska kunna skriva en något mer välinformerade artikel. I förhoppning om att han ska göra det som iaf jag förväntar mig av journalisterna: försöka ge en så sann och hel bild som möjligt.

    Lite länkar.
    Googles officiella svar http://googleblog.blogspot.com/2010/12/being-bad-to-your-customers-is-bad-for.html
    Specifikt från getsatisfaction: http://blog.getsatisfaction.com/2010/11/28/when-businesses-attack-their-customers/
    En gedigen genomgång http://searchengineland.com/googles-gold-standard-results-take-hit-new-york-times-57081 som bland annat innehåller det här stycket:
    ”I’ve now looked at several of the other review sites mentioned in the New York Times article, such as Complaints Board, ConsumerAffairs.com and Ripoff Report, along with a few others. They all seem to nofollow links, to ensure the sites reviewed aren’t gaining credit. ”

    Hur var det nu man brukade säga: ”kolla aldrig en bra story”. Vi får väl se hur länge det håller.