Läs på, för bövelen – och sex andra tips till entreprenören

[et_pb_section admin_label=”section”]
[et_pb_row admin_label=”row”]
[et_pb_column type=”4_4″]
[et_pb_text admin_label=”Text”]
Jag har haft många möten den senaste tiden med folk som vill vädra sina affärsidéer med mig. Jag älskar verkligen de träffarna, de ger alltid föda för tanken och det är härligt med den smittande entusiasm som de uppvisar. Ofta är de också duktiga på att nagla problemet och tänka hyfsat rätt i lösningen. För att inte tala om hur duktiga de är på att bygga presentationer och lova €200M efter tre år. Men tyvärr leder de alldeles för sällan till något.

Ett av skälen är att de inte har koll, och det gör mig lite grinig. Tänk er följande situation: en ung entreprenör som lagt ner månader på att fokusera på sin idé å ena sidan. Och så jag, gammal och trött, med tusen bollar i luften samtidigt, å andra sidan. Det är inte rimligt att jag ska veta mer om deras business än de själva vet. Ändå…

En smartskalle som vill ta ett grepp om våra identiteter och kontakter online måste givetvis ha koll på Open Stack. En smartskalle som vill göra grejor med bildförsäljning på nätet får inte ha missat Creative Commons eller aldrig varit inne på Flickr. Det är absolut ingen enskild kritik mot de här två personerna, de var hur bra som helst på alla andra sätt, men det är fet spark i häcken på alla kids där ute. Ni måste lägga in en växel till, spotta i nävarna, göra läxan, stoppa in fler timmar.

Mer kritik, eller tips till den som vill utveckla något idag:

  • Transparens vinner över NDA:er varje gång. Din idé är sällan så originell som du tror. Det är bättre att få testat den tidigt i ett större sammanhang. Öka basen av folk som kan berätta för dig att ”det där finns redan”. Det behöver inte betyda att du ska avstå, men att inte ha koll på konkurrensen är förödande.
  • Excel är inte vägen till world domination. Att inte ha en fungerande prototyp men visa en resultaträkning som pekar på miljardbelopp inom två år känns bara tramsigt.
  • Köpt marknadsföring är inte lösningen på allt, oavsett om det är gerilla eller traditionell reklamplats du köper. Tvärtom i de flesta fall. Om du har en någorlunda specifik målgrupp, och du lyckas tilltala dem med din kvalitet och den känsla du sprider, så sköter marknadsföringen sig bättre själv. Viralt är bra, men när vi snackar tjänster på nätet så ska den inte behöva köpas.
  • Ingenting idag tar månader att utveckla tekniskt. En första prototyp är det minsta kravet för en bedömning och den ska du kunna få fram på ett par dygn. Läs på om 24HBC.
  • Jobba med ett team som är lika dedikerade som du. Måste du börja köpa in kompetens redan på prototyp-stadiet så är det något som är fel. Smartskallar gillar smartskallar som har bra idéer och vet vad de sysslar med. Nätverka och jobba tillsammans tidigt.
  • Tänk grötkapital. Glöm miljonerna. Och glöm för satan lönen den första tiden. Hard work! Visa att du tror på det du presenterar.

Så. Jag inser att jag sannolikt framstår som en värsta sortens kombination av Statler och Waldorf. Men det är skrivit i all välmening. Har du checkat av punkterna ovan hoppas jag att du lägger ett mail och ser till att få ett möte med mig. Jag är inte så farlig som det låter.

statler-waldrof

Parentes: Ted, min idol, hävdar att man inte ska ta råd från folk över 30. Hmm, får nog diskutera det med honom ;) Men hans bloggpost är strålande. Gå dit och läs.
[/et_pb_text]
[/et_pb_column]
[/et_pb_row]
[/et_pb_section]

26 thoughts on “Läs på, för bövelen – och sex andra tips till entreprenören”

  1. Pingback: Sociala Gerillan
  2. Framförallt sätt igång. Joakim kommer vara impad bara det finns ngt mer än slides, excel och worddokument. En url med en besökare är oändligt mkt mer värdefullt än en massa planer

    Jag är själv allergisk mot det där pratet om pengar. Visst, man kan ha stora planer men det går ändå att driva processen framåt utan stålar. Det är inte pengar som driver processen framåt, det är energi.

    Tänk också på att det drakarna saknar är energi. De har ingen. Med energi och målbild kan man slå världen med häpnad.

    Reply
  3. Gillar gåpå-andan. Det slår mig att själv-censuren kan vara den största boven. Klart att man kör järnet med excel-bladen, prognosen och andra boxar om man tror att det förväntas av en. Det är ju precis det som handelshögskolor och managementfirmor världen över lär ut. Ted har en häftig bloggpost om sina erfarenheter från HHS http://www.tedvalentin.com/2008/11/jag-fick-ett…. Innovationslogiken på nätet ser helt annorlunda ut som både Jocke och Ted visar.

    Reply
  4. Som lite ” luttrad ” risk kapitalist vill jag ge 3 råd :

    1/ Googla din egen ide liiite bredare och slarvigare än du själv tycker den är ( det är ju så vi gör !! ) och du kommer få upp massor av konkurrenter och potentiella partners !!

    2/ De flesta ideer är inte speciellt unika .. vi är typiskt sett mycket mer intresserade av genomförandeplanen och DIG själv och ditt team ! Prata mycket mer om er själva än ni kanske planerat .. ( tänk på Johan SvH .. !! :-) .. )

    3/ Varför starta från schratch ? Fundera om det finns något intressant bolag ( det är nu ni har nytta av punkt 1/ ovan ! ) som ni tillsammans med oss kan köpa och göra om med hjälp av ideer och genomförandekraft !!! Kan vara enklare att finansiera i dessa dagar än en ren startup !! Givet att du kan övertyga oss om att du har förmågan ( fila lite mer på punkt 2/ ovan ! ) så klart !

    Anders L .. ( definitivt äldre än 30 ! )

    Reply
  5. Jag kan inte hålla med dig mer!

    Detta är en av de största anledningarna till att lanseringen av nya ideér och sajter går långsammare i Sverige/Europa än i Silicon valley. Den största förutfattade meningen många entreprenörer har är att om jag berättar min idé för någon så kommer dom att sno den direkt. Det många missar är att alla andra entreprenörer har tillräckligt med egna idéer för att sno just din idé och sedan genomföra den bättre än du kan.

    Detta är en av grundstenarna till att jag drog igång OpenCoffee club i Göteborg och är en av grundstenarna i Seedcamp's agenda. Att genom transparens kunna återvinna entreprenörsskap för att bygga bättre företag snabbare.

    Jag skrev igår en post [http://anders.tyckr.com/2009/01/30/metrics-you-got-to-love-them/] om Dave McClures områden för Startup Metrics. Han har rätt så bra inställning till affärsplansplaner:

    -“Business plans are bullshit”
    -“Revenue projections are hockey stick delusions”

    Han vill ha 2 power point slides. En med affärsmodell och en med marknadsplan. Allt utifrån mätbara mål.

    //Anders

    Reply
  6. Lite ofint kanske, men en psykologiserande metaanalys känns ofrånkomlig efter att ha läst ovanstående inlägg. Vad är ditt incitament funderar jag på. Dit (önske)mål är såklart inte att ändra omvärlden – att få den att skärpa sig, läsa på, förbättra sig. Det vore såklart naivt att tro att ett blogginlägg skulle kunna omstöpa svenskt entreprenörsklimat.

    Nej, det du verkligen vill säga är att du är förträfflig. Du lägger in plumpa retoriska rökridåer (“Och så jag, gammal och trött…”), men får snabbt sagt att du har tusen bollar i luften. Man frestas rikta den där feta sparken som du talar om mot dig. Inte för att du vill framhäva din egna förträfflighet – det vill ju alla. Det är dina businessfloskler som upprör.

    Vidare till dessa:
    Du blandar högt och lågt i en liten favoritlista som speglar var du befinner dig just nu. Det ryms säkert också surt förvärvade erfarenheter bakom dina rekomendationer. Men de är inte allmängiltiga. Låt mig förklara:

    – Transparens vinner över NDA:er varje gång.
    Stämmer såklart inte. Verkligt innovativa produkter existerar. Innan det immaterialrättsliga skyddet är på plats är NDA:er ett självklart val. Ditt tips är livsfarligt för somliga.

    – Köpt marknadsföring är inte lösningen på allt
    Vem har påstått det? Lever du år 2000? Numera talas det ju bara om viralt, PR, gerilla. Vem bygger en tjänst och köper reklam? Nämn en (1).

    – Excel är inte vägen till world domination.
    Visst är det verklighetsfrämmande med hypotetiska resultatmål där man räknar på nuvarande aktörers penetration, prognostiserar sin egna marknadsandel och vips har en omsättning på 100 MSEK. Likväl är just en solid budget en av de få verkliga förutsättningarna när man vill kapitalanskaffa. Affärsplanen kan man skippa – en summary kan ofta räcka. Man kan sammanfattningsvis inte generalisera – men ska man göra det så lutar jag åt påståendet: “Sköt om din budget”

    – Ingenting idag tar månader att utveckla tekniskt
    Det du vill säga är mycket mer komplicerat. En utvecklingsmetodik med korta cykler, snabb återkoppling från användare etc. Fungerande prototyper kan ta många månader – försök bygga en ordbehandlare eller ett operativsystem får du se.

    – Jobba med ett team som är lika dedicerade som du.
    Detta är en såkallad truism – kolla wikipedia för mer info.

    Hårt men rättvist. Hör av dig om du vill ha mer feedback

    vänligen,
    Anders

    Reply
  7. Ojojoj! Oväntat men samtidigt härligt att se en kommentar som ifrågasätter och som inte faller in i det sedvanliga ryggdunkeriet!

    Skriver under allt du skriver kring sakfrågorna från kommentarerna kring transparens vs. NDAs och neråt.

    Sedan tycker jag att Jocke har en bra poäng också i sitt inlägg ffa då kring det här med att kolla om och i vilken grad en idé faktiskt är unik. Det är påfallande många som missar här.

    Reply
  8. Känner igen problematiken på vardagsbasis.

    Jag vill gärna översätta denna posten och publicera den hos mig med referens till dig. Ok?

    Reply
  9. Publicerad…beklager min engelska, men jag tror jag fick med det som är viktigt. Har du förslag på presentation, ta det via mail. Har du åsikter kring innehåll, skriv en kommentar.

    Trevlig natt.

    Reply

Leave a Reply to henrikCancel reply