affärsmodell

Alla borde köra Flattr

Sannolikt har du hört talas om Flattr, tjänsten som gör att du med en enkel knapptryckning kan både smickra och sockra. Du visar inte bara din uppskattning via engagemang, du gör det dessutom rent ekonomiskt. Jag tror inte det är helt osannolikt att Flattr kommer att vara en del av framtidens ekosystem. WikiLeaks håller med, … Read more

Sluta smussla!

På tyda.se kan man se att synonymerna till smussla är dölja, smyga, hymla, mygla. Alla fyra, faktiskt, stämmer in på det som alldeles för många aspirerande entreprenörer ägnar sig åt. Men så här: Google var inte den första sökmotorn, Facebook var inte det första sociala nätverket. Apple var inte den första datortillverkaren och sannerligen inte … Read more

Annonsera på Sveriges bästa blogg om media *

Plötsligt ligger det en reklamplats ute till höger (jag testkör nya dfp). Den platsen kan du äga. Du får en kraftfull möjlighet att kommunicera med mediesverige i en vecka för 10 000 SEK. Följande ingår: Min och mina läsares kärlek! Det här erbjudandet ligger i gränslandet mellan annonsering och sponsring, du visar att du stödjer … Read more

To get there spells together

Cutting edge, not corners

Jag är tröttare än jag varit på länge, jag har tömt kontoret på Kungsgatan i Helsingborg. Det var ett jäkla slit, men det behövde göras. Med 200 resdagar om året lägger jag hellre hyrespengarna på gott kaffe hos Koppi. Jag ska bli en härarbetare fullt ut. Det ser jag verkligen fram emot. Och att flytta … Read more

Mediebranschens problem i två meningar?

Kan det vara så här enkelt? Kan problemet sammanfattas med att det är upp- och nervända världen. Två meningar: Förr byggde medievärlden på stort avstånd och anonym relation mellan publicist och läsare – och nära relation mellan publicist och annonsköpare. Idag bygger medievärlden på en nära och ständig dialog mellan den som ”publicerar” och den … Read more

Digital fullmakt – ja tack

Jag gör en del affärer som kräver underskrifter i fysisk form. Det är inte alltid enkelt lösbart – det är ofta kort om tid och jag är i princip alltid lång från en skrivare och en skanner. Förutom min allmänna motvilja mot det opraktiska i papper så är det verkligen en tidstjuv att hålla på … Read more

Kort om: Många bäckar små

En mediebransch på desperat jakt efter intäkter har fastnat i mantrat: ”många bäckar små”. Det är inte konstigt att man är desperat, botten har verkligen gått ur, men det är konstigt att man glömt bort den grundläggande matematiken. Jag, liksom många andra, har varit inne på problemet med att ställa sitt hopp till allt för … Read more

Vårt kollektiva minne, samvete och medvetande (relevanswebben, relationswebben och realtidswebben)

Fredrik Wass, aka Bisonblog, har gjort en grym sammanställning av året som gick. Han kallar det för Bison Trackback 2009 och det är maximalt läsvärde. Av rena arkivskäl väljer jag att lägga in den text som jag bidrog med här också, men den ska givetvis läsas i sitt rätta sammanhang i första hand. Nämn en … Read more

NYT tänker straffa sina bästa vänner

Jag känner en gnagande olust över den freemium-modell som New York Times pratar om att kicka igång nästa år. Inte bara för att jag tycker det är fel att ta betalt av sin publik istället för för sin publik – utan för att det dessutom är helt fel publik man tar betalt av. Deras ”metered … Read more

Kort om FT.com och intäkter bakom paywall

Via Olle Lidboms ”Analysbrevet” påminns jag om att Financial Times nyligen släppte lite siffror. FT.com now has 1.6 million registered users and 121,000 paid subscriptions – that’s a 22 percent rise year on year, but only 4,000 more than it had in July. But at FT Publishing, the division that houses FT Group, revenue was … Read more

Ett tips till Stockholm Film Festival – Nasty Old People

Jag har ju puffat för Nasty Old People tidigare. Filmen som gjordes med egen finanisering, och med massor av jävlaranamma. Se den. Fortsatt djupt imponerad av Hanna Sköld med crew vill jag inte se den tappa fart. Nu trillar det in trailers till filmerna som ska visas på Stockholm International Film Festival. 180 filmer ska … Read more

Mindpark #018: När Tidningsutgivarna övergav pappret – eller…?

Den 9 november 2009 utkommer sista numret av pappersutgåvan av Tidningsutgivarnas (TU) egen publikation Medievärlden. Webbsajten medievarlden.se lever vidare. Detta anses av många i debatten ha ett stort symbolvärde – ”inte ens TU tror längre på papperstidningen”. Inget kunde vara mer felaktigt. Medievärlden har varit en smal facktidning, business-to-business. Den affärsmodellen ser helt annorlunda ut … Read more

Mediehusen kastar pengar i sjön, tillsammans med all marknadsdata

Gratis eller betalt är fel svar på fel fråga skrev Zackrisson i våras på va.se. Han byggde upp en strålande bloggpost som sammanfattade läget och försökte flytta fokus till rätt frågor. Till frågor som inte bygger på önsketänkande och idéer om hur världen borde vara – utan som faktiskt byggde på ett fundament av hur … Read more

Freemium är inte en prenumeration

Vi har ofta fascinerats över styrkan i den gamla prenumerationsmodellen för tidningen. Den bygger ju på att man betalar i förskott för något man i bästa fall kan anta att man kommer att tycka är bra. Nu pratar man ”freemium” som en av lösningarna när mediebranschen jagar en ny, hållbar affärsmodell. Problemet är att man … Read more

Kan Aftonbladet göra en Spotify?

Vem vågar göra en Spotify, frågar Fredric Karén, chef för SvD.se i den pågående bloggstafetten med anledning av Svenska Dagbladets fråga: ”Vill du betala för nyheter på nätet”. Dvs erbjuda användarna en betald nyhetstjänst utan annonser, och en gratis med annonser? Låt mig formulera om frågan: Vem vågar erbjuda en nyhetstjänst i två versioner, en … Read more

Tidningshusen behöver uppfinna datorn

Ett av mina stående råd till marknadsförare är att definiera sitt erbjudande bortom produkten. Med det menar jag att produkten som sådan på det stora hela är tämligen ointressant. Det som däremot intresserar och attraherar människor är den nytta och den känsla av samhörighet som produkten kan kanalisera. Det här gäller både sportskor och kärnkraftverk. … Read more

Swensenmodeller eller Från Google News till Google Journalism

Det är intressant att fråga sig varför Google News heter just Google News. Jag förstår hur det gick till, rent psykologiskt, förstås, men det är ändå en bra utgångspunkt för ett samtal kring den brännande frågan om vem som skall finansiera, ja, just det – vad? De flesta är nog ganska ense om att problemet … Read more

Spotify som iPhone app och premium-explosionen

Jag dyrkar smartskallarna på Spotify. Givetvis är deras snygga iPhone-app gratis att ladda ner, så tröskeln saknas helt. Men sedan går den inte att använda utan att vara Premium-kund. Toksmart. Upplägget har ju varit känt ett bra tag, men jag studsar ändå till nu på morgonen när nyheten om att appen finns tillgänglig sprider sig … Read more

Verktygen, produkten och kunden

Det kommer en längre post snart (sannolikt på jardenberg.se), men eftersom jag nyss blev anklagad för att vara dotcom:ig och hävda att ”läsarnas tid ska betala journalisternas lön” så måste jag klargöra lite snabbt: Verktygen är journalisterna, varumärket, marknadspositionen, utvecklingsavdelningen etc. Innehållet är ett verktyg. Produkten är publiken, relationen, marknadsinformationen och allt annat som vi … Read more

Jag har sålt en domän (eller – ibland blir det inte som man tänkt sig)

Under mars 2007 rasade invite-hysterin som värst på internet. Alla mailinglistor, alla nätverk svämmade över i en jakt på inbjudningar till den ena betan efter den andra. Jag hade en idé om hur man skulle kunna göra det där på ett bättre sätt. Men det behövdes ett bra domännamn. Min portfölj med domäner innehåller en … Read more

Facitsjukan och mediebranschen

Visst känner vi alla till hur det gick för Facit och deras mekaniska räknemaskiner. Det gick inte alls. Hela företaget – dominerande över världen och en mångmiljardaffär – försvann i praktiken under loppet av bara ett par år. Och visst känner vi alla till begreppet ”disruption” som enligt tyda.se bland annat kan tolkas som sprängning … Read more