I oktober 2008 skrev jag ett inlägg på min blogg som handlade om att det skulle vara kul att träffas ett tiotal personer under en helg och lanserade varsin affärsidé på 24 timmar. Just då var det en rolig men oslipad idé. Det var framför allt en fråga till mina bloggläsare: ”Vad tycker ni om det här? Låter det kul? Är det genomförbart?” Men idén tog skruv. Jag gissar att det hela hade något med  ”sociala medier” att göra. Diskussionen växte i kommentarsfältet, folk bloggade och länkade, twittrade och stötte och blötte idén på Jaiku och Bloggy. Dagen efter blev jag tvungen att skriva ett nytt inlägg med lite mer struktur, och eventet fick då ett namn: 24 hour business camp.

Många visade intresse och när Joakim Jardenberg hörde av sig och sa att Mindpark ville gå in som sponsorer var stenen satt i rullning. 24 hour business camp blev på en vecka en varelse med ett eget liv. Min roll var inte inte längre att driva på, utan att försöka tygla det lilla monstret. Tack vare deltagarnas stora nätverk fick vi snabbt in fler sponsorer än vi behövde. Även deltagarlistan växte och växte (och det blev också en lång väntelista med folk som inte fick plats, tyvärr).

Den ekonomiska pessimismen var stor och den ekonomiska stämningen kanske som värst i när vi satte oss i båten till Hasseludden Yasuragi i januari 2009.  Efter  inledande mingel och bad gick startskottet, och ett 90-tal deltagare började kampen mot klockan. 24 timmar senare kom vi ut ur töcknet, och det visade det sig att vi byggt 52 nya webbtjänster. När jag på fredagsförmiddagen började få se de färdiga sajterna blev jag jublande glad. Jag tror att alla, även vi själva, förvånades över den höga kvalitetén på tjänsterna. YouTV.se, Listentoblogs.com, Voicly.com, Ticketz.se, Kundo.se, Bloggmode.se, Mmsx.se, Börjablogga.se, Virurl.it, Ehandel.se… och alla andra.

Så här i efterhand kan det kanske framstå som en självklart att det skulle bli bra. Men utanför vår egen bubbla så var det få som hade några höga förväntningar. Ett antal tidningar hade skrivit om oss innan vi körde igång, och i kommentarsfälten i allt från Dagens Industri till IDG blev vi grundligt dissade. Läs  kommenterna igen, om ni glömt bort vad folk tyckte och tänkte. ”Naivt”, ”Välkommen till verkligheten”, ”Undrar om de fortfarande bor hemma?” var ett urval bland av kommentarerna. Skepsisen var stor.

Det jag tror att kritikerna inte förstod var att 24hbc var en experimentverkstad, ett laboratorium för nya idéer. Ur ett större perspektiv var det aldrig tänkt att alla eller ens majoriteten av idéerna skulle lyckas. Som entreprenör måste vara beredd att misslyckas ett antal gånger innan man kommer fram till ett vinnande koncept. Dom viktigaste egenskaperna hos entreprenörer (och forskare, uppfinnare och konstnärer?) är experimentlusta och envishet.

På ett lite mindre allvarligt plan så var målet med 24hbc är att ha kul, och att inspirera. Allt man behöver för att starta ett företag är en laptop och fungerande internetuppkoppling – jag hoppas att det budskapet nådde ut till fler än mina bloggläsare. Och Geek Girl Meetup, Sweden Social Webcamp, 24 Hour Sörmland hoppas jag alla ha hämtat lite inspiration från 24hbc.

Och ikväll sätter vi oss återigen på båten mot Hasseludden för en vända till av 24hbc. Experimentet fortsätter. :)

Ursäkta röran.