Sådär, då var Ökampen över för den här gången. Vinnare, på ett körkrossande sätt, blev #TeamJoker. Jag säger inte grattis, jag säger bra jobbat till @JannikSvensson, @martinsnygg och @Utlandspappan som lagmedlemmar – men allra mest till @karinbacklund som lagledare med den värsta vinnarskalle jag sett. Karin bevisade sig även vid det avslutande pokerbordet, där hon vann både äran och €1000 till Läkare utan gränser.

Det finns många att tacka för en riktigt rolig vecka och en fantastisk avslutning på Åland. Mitt härliga lag med @Brandoholiv, @carnebro och @kwiden nämner några i den här livesända dashboardfilmen från vår framfart på vägarna. Ursäkta kvaliteten, och ursäkta att vi alldeles säkert inte får med alla. Det var kaotiskt ;)

Men det största tacket måste gå till @matsadamczak. Mats Adamczak har alltså rattat det här i princip helt själv, och det går inte att begripa hur han hunnit med allt. Det är hatten av för den insatsen, helt otroligt faktiskt.

Men just att Mats varit ensam är nog också en del av det som bidrar till de förbättringspunkter som jag tänkte försöka lista här. Pros and cons.

Upplägget byggde på tre sammansatta lag som Mats pusslat ihop. Till det adderades en ”tryout” som ledde till att vi fick med Team Joker i matchen. Därefter följde ”cyberkampen”, som utspelade sig på nätet under veckan fram mot finalen. Det var här lagen introducerades till tävlingens själ och hjärta, rebusarna.

Till sist samlades alla lagen på Åland för att med hjälp av varsin taxi och hela internet till sin hjälp försöka lösa ett stort antal fysiska uppdrag. Det här var den faktiska ”Ökampen” som allt byggts upp mot. De tre timmarna i bilen var bland det absolut mest stressiga jag upplevt. Maxpuls i 180 minuter, vi var helt slut efteråt.

Twitter var huvudkanalen för både uppdragens avlämnande och svarens inlämnande. Till det adderades alla upptänkliga kanaler, så det var Facebook, Bambuser, Youtube, Foursquare och himlen därtill.

The good… Det mesta hör faktiskt till den här kategorin. Med tanke på att det var första gången jag deltog i, eller faktiskt alls hörde talas, om det här upplägget är det otroligt att det kunde bli så bra. Premiär när det är som bäst. En framgång, men samtidigt massor att lära. Och det är också där min starkaste drivkraft fanns att delta i det här. Jag såg det som ett inspirerande och lärorikt experiment. Precis så blev det också, plus mer skoj än jag hade kunnat ana.

The potential… Först, försök inte driva något sådant här ensam. Pratade mycket med Mats om det, och visst finns det fördelar och nackdelar med en maximalt slimmad organisation. Genom att han var ensam kunde han lätt och snabbt anpassa sig till nya förutsättningar, och han var verkligen lyhörd för våra önskemål. Flera inslag ströks för att vi inte tyckte de kändes rätt, annat skruvades på och förändrades. Kanonbra.

Men pressen på Mats ledde nog också till en del brister, både i kvalitet på de utmaningar vi ställdes inför och i hur de kommunicerades. Lite så här

  • Rebusarna borde vara riktiga rebusar, alltså mer av pyssel och ordflätor. Då blir det lättare att engagera fler.
  • Faktakolla, kompisläs och var noga med uppgifterna så de inte innehåller felaktigheter/tvetydigheter. Det får inte vara omöjligt att plocka dem på första poängnivån.
  • Kommunicera uppgifterna på ett extremt strukturerat sätt. Det är OK att använda Twitter, men sajten bör också hänga med i tempot som en referenspunkt.
  • En scoreboard som uppdateras live hade varit helt magnifik!
  • Tre timmar är nog ganska lagom, man orkar inte mer. Men då kan man ha något färre positioner (och istället fler kluriga extrauppgifter). Det får inte bli för mycket bilkörning…
  • Cyberkampen får inte vara så omfattande som den var den här gången, inte om man vill använda sig av deltagare som försöker jobba samtidigt ;)

De i särklass viktigaste lärdomarna gäller dock användandet av de sociala medierna. Det blev väldigt tidigt väldigt uppenbart att tävlingar om flest retweets och gilla-klick var något som ingen av oss var speciellt sugna att ägna sig åt. Jag pratar lite om det i den här filmen


(klicka här om du sitter på mobil)

Principen måste vara att vi engagerar våra nätverk på ett sätt som ger dem något tillbaka. Det går att skapa bra värde för alla deltagarnas fans, followers och friends om teamen själva får bestämma på vilket sätt de vill göra det. Men det är helt omöjligt att göra det runt rent mekaniska klick- eller retweet-jakt. Det blir bara oerhört påfrestande och irriterande för alla.

Sådan jakt är ju alldeles onödigt och överflödigt dessutom, vilket bland annat kan bevisas av att trots ivrigt trummande av #okampen blev den taggen aldrig trending på twitter. Det blev däremot Åland, helt organiskt och mer än en gång. Twitter verkar, inte helt otippat, ha ganska bra koll på sina algoritmer. Det fanns inget som helst incitament eller tävlingsmoment som triggade oss att tagga Åland, däremot kom det helt naturligt och momentant att förekomma i ett ganska stort antal influencers flöden. Ergo: en trend. (En anledning kan också ha varit att många som frågade: ”vad är #okampen” fick svaret: ”en samling twittrande dårar som far omkring på Åland” ;)

Mer grafer hos analytics.topsy.com

En inte oviktig detalj för ett sådant här koncept är att internet MÅSTE fungera. Kvaliteten på det mobila bredbandet var nog det enda negativa jag har att säga om Åland…

Jag ska fylla på med mer tankar sedan, det är fortfarande väldigt färskt och mycket som ska tänkas igenom. Återkommer. Men tills dess vore det kul om du ville fylla på med dina tankar om hur du upplevt vårt lilla äventyr från utsidan. Pros and cons?

Transparens: Vi hade resa och ”helpension” betalt, alla kostnader täcktes av Mats och tävlingens sponsorer. I övrigt har vi inte fått någon ersättning, och vi har inte förbundit oss till några positiva skriverier, allt har hela tiden byggt på hög frivillighet. Som sponsrat event får det här fem plus i min bok.

@deeped som suttit hemma istället har hunnit blogga redan igår. Jag skriver under på allt han säger och ser att vi verkar vara inne på samma spår. Härliga @itmamman, som hjälpt oss massor, ger oss lite perspektiv utifrån. <3 @Per_p är rak på sak. @mymlan berättar ur sitt perspektiv. @TrulyTherese listar bra, bättre, bäst. @carebro, solstrålen, feedbackar liksom @martinsnygg såhär i efterhand.

Ursäkta röran.