Om jag haft en krona för varje gång jag hört någon hävda ”om du inte betalar för det är du inte kunden, utan produkten” och olika varianter på temat… Det kommer ursprungligen från det engelska originalet ”If you are not paying for it, you’re not the customer; you’re the product being sold”. Men det blir inte mer rätt, i alla fall inte självklart rätt, oavsett vilket språk det presenteras på.

Bakgrunden är den skeptiska hållning till ”gratis-tjänsterna” som kommit att bli allt mer framträdande. Man menar att om Google och Facebook ska kunna tjäna pengar på något som de levererar till dig utan kostnad, så måste de betrakta dig som den produkt de säljer. Men det är för grunt, det stämmer inte. Sant är däremot att du är deras värdefullaste tillgång, utan dig – nöjd och glad – så har de inget värde alls.

Problemet är att rubrikens resonemang bygger på att det enda sättet att bli kund, alltså någon att vårda och sätta i första rummet, är att denne någon betalar. Men så är det så klart inte. Det har aldrig varit självklart att det enda värde som kan hanteras i en transaktion är pengar. Tvärtom, många av de viktigaste sakerna i livet handlar inte alls om pengar. Kärlek, tex, som KG Hammar så klokt påminde oss om en gång i tiden.

Sant är att du bygger ett värde för Google och Facebook som de kan tjäna pengar på. Man kan säga att du betalar för tjänsten genom att bidra med både innehåll och data som tjänsterna sedan kan använda för att tex driva trafik och sälja annonser på ett mer riktat sätt. Men det betyder inte att DU blir produkten och annonsköparen är den enda kunden. De stora gratistjänster som jag har fått förmånen att se in i har ett oerhört kundfokus på oss som är användare. Visst händer det att det blir fel, men de är mycket väl medvetna om vems behov som måste sättas i första rummet. Eller enklare uttryckt:

Du betyder mer för Google och Facebook än vad de betyder för dig. De är fullständigt beroende av dig, och vet att du kan rösta med fötterna och gå någon annanstans om du inte känner dig uppskattad. Och det ska du göra. Det är ditt ansvar i den här affärsuppgörelsen.

Att springa omkring och hojta om att man inte är kund bara för att tjänsten är gratis leder inte till den sortens medvetenhet. Det leder bara till att vi uppfattas som maktlösa mähän, passiviserade av något som sägs ligga bortom vår kontroll. Inget kunde vara mer fel.

Accountability, eget ansvar. Se till att utbilda dig, håll koll på de tjänster du använder, fundera och reflektera. Fatta egna och välgrundade beslut och rösta med fötterna om du inte gillar det som händer. OK?

Bildcred; lånad av NICKYmakebelive från Deviant art. Klassiskt citat.

Ursäkta röran.