Sällsynt insyn i den publicistiska brottningsmatchen på Washington Post

Har varit lite off i helgen (liseberg) och därför inte plockat upp det här förrän nu. Men det är såå bra, såå viktigt och ett lysande underlag för att arbeta med de egna principerna för flerkanalspubliceringen. Lite långt, lite stökigt, men skriv ut och ta er genom det. Fundera sedan på vad som går att omvandla och ta till sig på hemmaplan. Det mesta, skulle jag tro.

Alltså, ett memo som läckt ut om hur man från högsta publicistiska ledningen anser att man ska hantera arbetet mellan Washington Post och washingtonpost.com. Read on:

Orginalet via Citydesk: ”The Post’s 10 Web “Principles

Lostremote har gjort en kondenserad version: ”Washington Post lays down the Internet law

Vassa eggen har gjort en svensk översättning: ”Så publicerar du på webben – a la Washington Post

Fullständigt lysande läsning!

Andra bloggar om: , , , , , ,

10 thoughts on “Sällsynt insyn i den publicistiska brottningsmatchen på Washington Post”

  1. 10. Publishing our journalism on the Web should make us more open to change what we publish in the printed newspaper. There is no meaningful division at The Post between “old media” and “new media.”

    Det är så vackert att ögonen tåras.

    Heja!

    Reply
  2. 10. Publishing our journalism on the Web should make us more open to change what we publish in the printed newspaper. There is no meaningful division at The Post between “old media” and “new media.”Det är så vackert att ögonen tåras.Heja!

    Reply
  3. Visst är det. Och egentligen är det inte så stor skillnad mot vad vi säger här hemma, ingen raketforskning alltså. Mötte precis Rob Curley och av det han berättade från the Post så framgick att de verkligen, verkligen brottas med samma problem som vi gör.

    Att sätta ihop en sådan här policy och tydligt markera ståndpunkt är ett bra steg. Men sedan gäller det att “walk the talk” och det är då det blir besvärligt.

    Med tiden finns dock inget att välja på…

    Reply
  4. Visst är det. Och egentligen är det inte så stor skillnad mot vad vi säger här hemma, ingen raketforskning alltså. Mötte precis Rob Curley och av det han berättade från the Post så framgick att de verkligen, verkligen brottas med samma problem som vi gör.Att sätta ihop en sådan här policy och tydligt markera ståndpunkt är ett bra steg. Men sedan gäller det att “walk the talk” och det är då det blir besvärligt.Med tiden finns dock inget att välja på…

    Reply
  5. Känner mig ganska dum, men jag fattar fan inte poängen…

    Har läst texten flera gånger, men jag hittar inte ett smack som jag ens reagerar på när jag läser den.

    Ja, jag är allvarlig!
    Kan någon ge mig en hint?

    Reply
  6. Känner mig ganska dum, men jag fattar fan inte poängen…Har läst texten flera gånger, men jag hittar inte ett smack som jag ens reagerar på när jag läser den. Ja, jag är allvarlig!Kan någon ge mig en hint?

    Reply
  7. Jeff Jarvis framför rätt bra kritik mot listan:

    http://www.buzzmachine.com/2007/07/07/the-11th-principle/

    Jag börjar personligen bli mer tveksam över den fullständiga integrationen mellan print och webb. Vi skulle aldrig för få oss att samma människor som gör TV också ska göra radio. Webb och print är två olika kanaler som till innehåll och presentation kommer att få mindre med varandra att göra framöver, inte mer. För att bibehålla upplagan och existensberättigandet av den tryckta produkten så behöver den differentieras från webben, samtidigt som webben behöver släppa det 200-år gamla arbetssättet och verkligen sätta igång och nyttja de möjligheter som finns. Vi är bara i guldruschen som Jeff Bezos illustrerar på ett intressant sätt här:

    http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/105

    /Ian

    Reply
  8. Jeff Jarvis framför rätt bra kritik mot listan:http://www.buzzmachine.com/2007/07/07/the-11th-principle/Jag börjar personligen bli mer tveksam över den fullständiga integrationen mellan print och webb. Vi skulle aldrig för få oss att samma människor som gör TV också ska göra radio. Webb och print är två olika kanaler som till innehåll och presentation kommer att få mindre med varandra att göra framöver, inte mer. För att bibehålla upplagan och existensberättigandet av den tryckta produkten så behöver den differentieras från webben, samtidigt som webben behöver släppa det 200-år gamla arbetssättet och verkligen sätta igång och nyttja de möjligheter som finns. Vi är bara i guldruschen som Jeff Bezos illustrerar på ett intressant sätt här:http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/105/Ian

    Reply
  9. Jeff Jarvis är ofta klok, men här stjäl han en alldeles för enkel poäng. Hans elfte regel finns integrerad i flera av de andra punkterna. Man får inte glömma vem som är målgruppen för det här dokumentet: det är den existerande pappersredaktionen. I det perspektivet är det, imnsho, de här tio punkterna som första fokus måste ligga på.

    Och Jeff Bezos är också klok, men hans dragning är fyra år gammal. Ska man följa hans analogi är vi minst framme på elektricitetens motsvarighet till 1949 nu. Maila honom och fråga ;)

    Din grundtes: att de behöver hållas isär kan mycket väl vara riktigt. Men då måste man också se till att det sker en sund omfördelning av resurserna. Och det kan man göra på två sätt. Ett av dem är den lista som WP satt samman. Ett annat är mer dramatiskt (och inte nödvändigtvis bättre)…

    Reply
  10. Jeff Jarvis är ofta klok, men här stjäl han en alldeles för enkel poäng. Hans elfte regel finns integrerad i flera av de andra punkterna. Man får inte glömma vem som är målgruppen för det här dokumentet: det är den existerande pappersredaktionen. I det perspektivet är det, imnsho, de här tio punkterna som första fokus måste ligga på. Och Jeff Bezos är också klok, men hans dragning är fyra år gammal. Ska man följa hans analogi är vi minst framme på elektricitetens motsvarighet till 1949 nu. Maila honom och fråga ;)Din grundtes: att de behöver hållas isär kan mycket väl vara riktigt. Men då måste man också se till att det sker en sund omfördelning av resurserna. Och det kan man göra på två sätt. Ett av dem är den lista som WP satt samman. Ett annat är mer dramatiskt (och inte nödvändigtvis bättre)…

    Reply

Leave a Reply