Samtal om nya sr.se, eller rättare sagt – sverigesradio.se

Idag var jag inbjuden till Radiohuset för att få en förhandstitt på den kommande sajten för Sveriges Radio. Ett kanoninitiativ av SR! Hatten av. Jag gillar öppna dörrar och även om ramen var ”pressvisning” var man väldigt sugen på att lyssna och inte bara visa. Och diskussion blev det…

Bakgrunden först. Den sajt som rullar på sr.se idag har många år på nacken. Den har blivit ett lappverk som är i radikalt behov av en upprustning. Tillsammans med Doberman har en projektgrupp inom SR jobbat fram det förslag som vi tittade på idag. Projektet innefattar förutom en ny sajt också de mobila plattformarna, men det var inget vi kikade på idag (även om det diskuterades en hel del). Målet är att lanseringen ska ske i ett antal snabba iterationer fram till midsommar, och då ska de mobila lösningarna också vara klara.

Arbetet har tagit fasta på den starka position som Sveriges Radio har hos svenskarna. Man pratar om över fyra miljoner lyssnare varje dag, om en stark relation med sin publik, om webben och digital distribution som viktiga områden. Man pratar om hela sveriges befolkning som sin målgrupp. Att öka möjligheterna till interaktivitet och man pratar om att det är viktigt att sätta lyssnandet i fokus. Bra där.

Resultatet som vi fick se idag var en sajt som uppfyller de grundkrav man kan ställa på en mediesajt idag. Huvudnummer var sådant som

  • En ny och renare form.
  • Förbättrad navigering och sök.
  • En spelare som inte kräver externa program, som är omedelbart tillgänglig och som följer med när du klickar runt på sajten (den ligger helt enkelt som en bottom bar).
  • Edit: Jag glömde skriva ”Bättre ljudkvalitet”. Det är otroligt viktigt och bra att man fixar det.
  • Mer inbjudande presentation av ”feature-lyssning” OCH bättre fokus på den nyhetsförmedlande delen.
  • Möjlighet att anpassa vissa delar av urvalet, och att sajten minns dina val till nästa gång.
  • Säkert mer som jag missat – men tänk hygienfaktorer för en mediesajt så vet du ungefär vad du har att vänta dig.
Sveriges Radio - nya förstasidan med utfälld spelare (klicka för 100%)

Sammanfattningsvis ett gediget arbete och en schysst sajt. Doberman är duktiga. Vore det 2007, innan mobilen exploderade, innan vi var över tre miljoner aktiva på facebook, innan det blev en självklarhet att sätta ett öppet API i fokus – så hade jag varit helt nöjd. Men nu är det tre år för sent att lägga fram en schyssst sajt. Idag förväntar jag mig mer av SR och här kommer lite förslag på vad jag skulle vilja se. I all välmening, alltså.

Grundtänket är galet. Världen roterar inte runt den egna sajten längre. Man har lagt för mycket krut på att bygga klassisk sajt och för lite krut på att fundera på var publiken finns idag, och hur de vill lyssna på det som SR har att erbjuda. Man borde börjat med att bygga ett api som var vidöppet (mycket mer omfattande än dagens) för alla att att använda.

  • Det skulle betyda att Spotify med en enkel lösning kunde slanga in SR:s innehåll i sin spelare (så slipper SR bygga en fet klient själv, och når en redan existerande publik).
  • Soundcloud kunde sett till att alla klippen blev snyggt inbäddningsbara (så slapp SR göra det själv).
  • Alla mediehus i Sverige kunde haft SR:s nyheter inbäddade på sina egna sajter. Snacka om att ge vingar åt Ekot.
  • Någon hade säkert byggt en lösning som lät oss lyssnare tagga och förädla materialet. Varför inte kontinuerligt hälla in det i en wiki, där vi alla fyller på med texter och bilder – för att sedan föras tillbaka till sr.se i den mån man önskar.
  • Men först ut hade nog någon varit med en riktigt listig Facebook-integration. Om nu hälften av de svenska radiolyssnarna hänger på Facebook så ska naturligtvis SR vara tajt integrerat med den plattformen. Om inte Muhammed kommer till berget…

Listan kan göras lång. Man hänger ofta upp sig på rättighetsproblematiken här. Men vi fick höra idag att för egenproducerat material finns i princip inga begränsningar. Man har till och med ett avtal om att 10% musik är ok i materialet. Men det är ju ändå så att det sker en klippning och redigering i produktionen, så att lägga ut materialet utan någon musik alls borde vara en baggis. Poängen är att where there’s a will, there’s a way.

Jag är lite extra ledsen över att man inte tagit det här greppet på allvar, eftersom Public Service har en unik möjlighet att flytta positionerna för hela mediebranschen. I kommersiella sammanhang möter jag ständigt en oro för att släppa ut innehållet, man är rädd för att missa sin möjligheter att tjäna pengar på det. Det är en överdriven och missriktad oro, men det vore ändå enklare om SR kunde visa vägen. Men behöver ju faktiskt inte bry sig om affärsmodellen, utan bör istället bara vara glada ju fler som nås av deras innehåll.

Tekniktänket är galet. Man väljer att fortsätta bygga sig djupare in i sitt egenutvecklade Microsoft-system. Trots att allt ändå måste konverteras och arbetas om för den nya .NET-baserade lösningen. Hos många av kollegerna är det Polopoly som gäller, och det är ju inte bättre. Istället borde man så klart sätta sig i förarsätet och driva open source-modellen. Tänk om man hade gjort så här:

  • Börjat med ett API enligt ovan.
  • Sett till att det var så bra och så fullständigt att man kunde basera sitt eget sajtbygge på det. Det är en bra drivkraft att bygga sitt backend och sitt API i högsta kvalitet.
  • Byggt ett relativt enkelt frontend, alltså sajten sr.se, på open source. Jag har svårt att se att inte Drupal hade kunnat vara ett bra fundament för det bygget.
  • Lagt de pengar som gått till dagens sajt till att utveckla de anpassningar som behövs, och så klart, publicerat dem open source. På det viset hade man nog snart sett både NRK, DR och BBC ansluta sig…
  • Utnyttja alla möjligheter som tredjeparts-applikationer och moduler ger. Mashup FTW. Det är klart att det finns en risk i använda unga webbtjänster, men så länge man har grepp om det egenproducerade materialet är det en risk jag tycker man kan ta.

Jag har varit med och byggt sajter sedan -94, och jag är helt övertygad om att vi idag har allt att vinna på att delta i den kollaborativa utvecklingspoolen. Att den är löst ordnad, att det inte finns licens- och avtalsförhållande, att det inte finns någon chef – allt det där är fördelar, inte nackdelar. Det är ett ekosystem som bygger på att alla bidrar, win-win och den som gör något bäst får också mest tillbaka. Det är att kasta bort pengar och resurser att ställa sig vid sidan om på det här sättet. Tag lärdom av Guardian och sikta på att ”weaving SR into the fabric of the internet”.

Domäntänket är helt uppåt väggarna. I en tid där alla jagar så korta url:er som möjligt så ändrar man från underbara och glasklara sr.se till sverigesradio.se. Den som har kommit på det har absolut ingen förståelse för vad som är rätt och mindre rätt på internet. Det är lite scary.

Lyssningstänket är halvbakat. Man säger att man har velat sätta lyssnandet i första rummet. Men då skulle ju startsidan bara bestått av en enda play-knapp (tack för den bilden, @miriamolsson ;). Men ännu viktigare är ju att man inför någon form av state mellan sina plattformar. Alltså, om jag talar om för sajten att jag vill ha skånska P4-nyheter, om sajten lär sig att jag inte läser någon sportnyhet någonsin och att jag är mitt i att lyssna ikapp senaste ”På nätet från P1” i min dator – så ska jag vara precis där i mobilen. Alltså, allt som sker i en plattform ska vara same same i en annan plattform. Se till att komma förbi olika tekniska vertikaler.

Och lite annat som är suboptimalt, utan att gnälla för mycket över detaljer…

  • Interaktionen med besökarna var ytterst svag. Man hade för avsikt att göra förändringar innan lansering sa man. Men förhållandet mellan ”vi” och ”dem” är en attitydfråga som sitter djupare än att man skruvar in besökarna i elfte timmen.
  • Se till att lösa inbäddningsproblematiken. En embed får inte sluta fungera efter en viss tid. De 30 dagar som finns idag på eget material finns där tydligen av tekniska skäl. Det är inte ok 2010.
  • De som idag inte har en trådlös laptop i knät därhemma kommer förmodligen inte skaffa sig det heller – de hoppar över det steget och går direkt till mobilen. Tänk som Google: mobilen i första hand.
  • Var inte så fokuserade på applikationer för mobilen. Testa och se vad ni kan göra för browsern. Kan google bygga en webapp som Google Voice för safari i iPhone så kan ni göra en grym radio-app…
  • Location, för tusan. Ni har fler lokalredaktioner än någon annan riksaktör. Se till att lyft fram det materialet baserat på var jag är. I både mobil och browser. No brainer. Passa på att se över möjligheten att pusha ut lokala nyheter. Överhuvud taget, ta fasta på er lokala närvaro.
  • Ni verkar inte riktigt ha bestämt er för vad ni ska ha för mätpunkter. Utan mål och mät, kan ni aldrig säga att ni har lyckats. Och det är ju trist.
  • Se till att ändra er policy att inte berätta vad ni har för budget för enskilda projekt. Jag tycker det är en konstig princip för ett gemensamfinansierat bolag. Det är ju ”våra” pengar ni använder…

Sammanfattningsvis: Man har byggt en sajt när man borde byggt en tjänst.

Att notera, i resonemangen och samtalen efter visningen tyckte jag mig märka att de som jobbar nära dagens sr.se nog håller med om mycket av det jag skriver här. Jag tror vi är på samma sida, och jag hoppas innerligt att ingen känner sig angripen av mina synpunkter. Jag har inte betalt för att skriva det här, utan det är rent och ärligt engagemang i något som jag tycker är viktigt. Och jag tror att ni är rätt personer att skruva till utvecklingen i rätt riktning, annars hade jag inte engagerat mig.

Jag hinner inte länka upp den här nu ikväll, flyget väntar inte. Ville bara få ur mig en braindump innan det hinner svalna. Tar korr och länkar i nästa varv, och jag tar gärna emot heta länk-förslag i kommentarsfältet.

Uppdatering: Lite länkar, det är hett ämne

66 thoughts on “Samtal om nya sr.se, eller rättare sagt – sverigesradio.se”

  1. Ja! Mycket bra referat och mycket bra synpunkter!

    Jag håller med om precis allt du skriver. Det första jag reagerade över när jag läste tweetsen från presentationen var just att sr.se ska bli sverigesradio.se. Det är ju hål i huvudet så klart, och verkligen märkligt år 2010 att välja en längre domän när man har en av Sveriges bästa domäner.

    Och har man verkligen fortfarande inga tankar på ett öppet API för allt innehåll? Det är extremt märkligt. Om vi kunde bygga applikationer som taggade, länkade och varför inte klippte och mixade innehållet från SR skulle radions enorma resurser bli värda så oändligt mycket mer.

    Här spelar SVT och SR i samma liga. Båda är public service, båda har riktigt bra innehåll som redan är betalt av skatter och licenser. Båda BORDE kunna göra fantastiska API:er och öppna upp hela sina arkiv för Internet. Att man inte gör det och tydligen inte ens funderar i de banorna är en ren och skär skandal.

    Fick ni någon som helst förklaring till VARFÖR man inte bygger ett komplett och öppet API på SR? För det vore faktiskt intressant att höra.

    Reply
  2. Jodå, man har tankar på ett API, men menar att det får komma sedan. Analysen, att ett öppet API innebär en del tekniska utmaningar är helt riktig. Men jag tycker tågordningen är fel – börja i den änden. Dessutom tyckte jag mig ana att det där med komplett inte riktigt var avsikten…

    Reply
  3. Briljant som vanligt. En grej jag dock hängde upp mig på var: “De 30 dagar som finns idag på eget material finns där tydligen av tekniska skäl.” Tekniska skäl?(!)

    Reply
  4. “Här spelar SVT och SR i samma liga. Båda är public service, båda har riktigt bra innehåll som redan är betalt av skatter och licenser.”

    Det finns dock en skillnad mellan SR och SVT här vad gäller rättigheterna till det egenproducerade materialet. Bolagen har bara fulla upphovsrätten när alla medverkande är a) anställda av bolaget eller b) oavlönade intervjuobjekt. Så fort du tar in personer som är med på något slags engagemangskontrakt blir det stök. Och sådant är mycket vanligare i teve där man har med en massa skådisar på ett sätt man mer sällan har i radio.

    Reply
  5. tack.
    det enda jag saknar efter den genomgången är den där bilden från Miriam, fast det kanske var bildligt menat. Vore najs hur som om någon kunde smäcka upp ett förslag på det. Det låter lockande.

    För övrigt var just att lämna sr.se det mest sanslösa jag hört talas om. Det finns en anledning till att jag använder DNs mobilsajt för nyheter när det ska gå undan, det handlar inte om att det är mer relevant för mig som lundabo. m.dn.se är helt enkelt så sjukt mycket snabbare att skriva än m.sydsvenskan.se.

    Reply
  6. Det är till yttermeravisso så att det endast är de Internetokunniga klåfingrarna på Marknadsavdelningen och Nya Medier som gillar namntillägget. Resten av SR tar sig för pannan.

    Reply
  7. Ja, faktiskt. Man har ett produktionsflöde, en lagringsmodell, ett upplägg helt enkelt som säger att det man kallar för efterhandslyssning (lite osäker på benämningen, men time-shift som princip alltså) bara finns i 30 dagar. Material som ska sparas längre, evergeen arkivmaterial etc hanteras i ett annat flöde.

    Jämför 30-dagarsarkivet ”Lyssna igen”: http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?ProgramId=27
    med
    tex ”Minnen”: http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=1602
    och
    ”Humorförrådet”: http://www.sr.se/cgi-bin/p3/humor/

    Reply
  8. Jag funderar på kontroll, inte i ordets negativa bemärkelse. Men något jag tror växer är viljan att kunna kontrollera hela kedjan, från journalistens mikrofon ut till licensbetalarens öra och att transporten dit fungerar såsom det är tänkt.

    Detta är kanske ett av skälen till att Apple skaffat sin egen webbläsare. Det räcker inte med att ha en bra dator med bra program om man ska förlita sig på att andra, exempelvis Internet Explorer eller Firefox ska sköta uppvisandet av allt det viktiga på nätet. Det kan fungera, men det finns risk för att det inte gör det.

    Att överlåta åt Soundcloud eller Spotify hur materialet ska spelas upp kan givetvis vara en god idé och bör kanske också tillåtas för att öka spridningen, men SR kan aldrig vara säker på vad som händer när eller om någon av dessa aktörer hamnar i trångsynta händer, riskkapitalister, Bonnier, MTG och kvaliteten ruckas, kanske till och med medvetet.

    Jag tror, på gott eller ont, att fler och fler företag kommer välja Apple-vägen och säkerställa att det man producerar och vill få ut också blir så i mottagarens ögon och öron.

    Reply
  9. Jag tror jag förstår vad du säger, hela vägen fram till en eventuell konsekvens. Vad skulle vara risken med om Spotify eller soundcloud lägger ner eller goes evil?

    (I min värld är det inte otillåtet att använda SR:s material i kommersiella syften, så länge det alltid finns andra sätt att lyssna – Hej radio;) Och att en enskild aktör goes deadpool ska inte heller vara något problem – det står tusentals kvar)

    Reply
  10. I praktiken är det ju så att man – av en slump, egentligen, åtminstone inget avsett – låtit podden bli arkivet och 30-dagarslyssningen vara just det (fast den ju inte funkat). Själv använder jag aldrig 30-dagars, utan går direkt på podden. Tyvärr är den tekniskt inte integrerad utan kräver fortfarande handpåläggning vid utlägget, vilket är frustrerande…

    Reply
  11. Apropå sr.se vs. sverigesradio.se får vi nog vara tacksamma att de inte går i canons fotspår och reggar sverigesradio.sverigesradio…

    (postade fel innan)

    Reply
  12. Men det handlar ju också om hur man tex kommer att presentera ”dela-med-dig-länkar” etc. Det är klart det får en viss inverkan vilket domännamn sajtägare har som preferens.

    Reply
  13. Man ska ha domän som man heter. Din sida heter inte jbg.se utan jardenberg.se.
    Nu byter SR namn till Sveriges Radio, och då följer domänen med det namnbytet.
    Nån som hade svårt att hänga med i det resonemanget?

    Reply
  14. Förlösande läsning! Och det är inte så svårt rent tekniskt. Svårigheten ligger i att övertyga verksamheten om att satsa på något som man inte ser. API:et som ska vara så bra att man kan basera sina sajter på. Vem vill satsa på det. Men vi har kommit en bit på väg och jag vill tacka dig för ditt blogginlägg. Den kommer att ge den skjuts vi behöver för att komma vidare.

    ur.se/play är en webbsida som matas av ett antal tjänster (API finns öppet på nätet dock ej kommunicerade). Tjänsterna som levererar xml, json eller IMS (http://www.imsglobal.org) är byggda i Solr och snurrar såklart på Linux. Karusellen är hemsnickrad i Flash men playern är från JW och streamingservern från Wowza.

    Upphovsrätter är dock det som tar udden av tjänsterna. Bädda in är jämställt med att överlåta en upphovsrätt. Bilder, klipp mm skulle annars kunna bäddas in på andra sajter i sitt sammanhang. Men som du säger “where there’s a will, there’s a way”.

    Reply
  15. Det handlar väl lite också om den unika situationen med att behöva läsa upp URL:er i FM. “Sverigesradiopunktessee” är tydligare än “esserrpunktessee”. “S” och “F” låter dessutom rätt lika, något jag ofta märkt när jag försökt förmedla min epostadress (som slutar på “sr.se”) via telefon. Jag brukar få bokstavera.

    Inte för att jag direkt brinner för frågan. Jag har svårt att tänka mig att URL:er kommer vara relevanta så länge till.

    Reply
  16. Sades detta på pressträffen? Som jag förstått det handlar det om upphovsrättskäl. 30-dagars arkivet är ju de rena sändningarna, med musik och allt.

    Podd innehåller ingen musik, som ett annat exempel. Det är därför de ligger kvar “hur länge som helst”.

    Reply
  17. Jag vet att jag svarar sent, men det du skriver understryker ju bara det antiprogressiva i klassisk licensiering. Det är helt orimligt att SVT inte kan lägga upp arkiv av alla sina produktioner, lika bisarrt som det är att en anlitad fotograf licensierar ut bilder som tas för en kunds räkning endast i vissa sammanhang.

    Reply
  18. Nja, inte riktigt – i alla fall vad gäller SR Minnen, som har ett arkiv som ligger där “for ever”. Men begränsningen är – som sagts – material där SR har koll på rättigheterna. Vilket gör att det än så länge är att betrakta som en rännil ur Programarkivet.

    Reply
  19. visst men det som kommer kommuniceras är m.sverigesradio.se (i bästa fall, mer troligt blir det mobil.sverigesradio.se som är om möjligt ännu sämre än m.sr.se). vad vi vet funkar är inte relevant här, det relevanta är vad man har som yttre kommunikation – quirks kommer alltid att hänga med på gott och ont.

    Reply
  20. “Jag brukar få bokstavera.” – blir det stor skillnad på att bokstavera sr.se och säga det som – eh – ett ord?

    Reply
  21. Du har jättebra analys för såna som mig tror jag (20+) men vad tror du att hela 50+-generationen verkligen vill ha? Är det inte de som lyssnar mest på SR? Jag ställer en ärlig fråga – jag tycker att det låter som ett väldigt elitistiskt perspektiv på någonting som är extremt folkligt? Mamma har ingen aning om vad Facebook är – men hon lyssnar på SR varje dag. Mer än “vår” generation, tyvärr. Kanske det är ok att göra en sajt för henne? Men håller med – jag skulle också önska öppna api och twitter och fb och resten. Men målgruppen..?

    Reply
  22. Lol, tror du verkligen att det finns de förutom Forsman Bodenfors och brand-byrån som vill ha det så! Det här beslutet kom inte från SR – konstigt att du inte vet det?

    Reply
  23. LOL på tanken att hela utvecklingen skulle stannat i att “startsidan bara bestått av en enda play-knapp (tack för den bilden, @miriamolsson ;)” – man förstår varför du inte är konceptutvecklare – bara bloggare – men annars tack för (ibland) bra insikter.

    Reply
  24. Hoho Alex, vilken byrå jobbar du på?? Ni har det lite svårt nu i lågkonjunkturen, eller hur? Verkar inte direkt vara hjärntrusten på plats.

    Reply
  25. Nu tror jag inte att mitt resonemang exkluderar någon. Man kunde visst byggt en sajt också, det skriver jag – men då ovanpå sitt eget api.

    Det handlar mer om ett internt Lindsey och förhållningssätt. Jag vågar lova att varken dina föräldrar eller någon annan radiolyssnare skulle drabbats ;)

    Reply
  26. Det här är en sinnessjukt bra bloggpost, och jag är bara ledsen att jag hälften av mina läsare inte kommer fatta den när jag länkar till den för att den inte är på engelska. :(

    Tack för en grym post.

    Reply
  27. “Men först ut hade nog någon varit med en riktigt listig Facebook-integration”

    Blä. Räcker det inte med Facebook-krypande som det är? Nog för att du är en såndär hipp storstadsmänniska med fräsigt jobb, men får det inte räcka snart? Internet är inte Facebook. Facebook är inte internet. Facebook är ett företag. Ett av många communities. Sveriges Radio är som bekant Public Sevice. Dessutom är Sveriges Radio redan helt nersyltade i Facebook med ständiga hänvisande till FB-grupper kring olika program, istället för att dirigera dialogen till sin egen hemsida. Visst, folk finns på Facebook, men inte har de väl så klena minnen i datorn att de inte kan öppna en flik till?

    Ladda ner Ring P1 från idag tisdag 30 mars nån gång i slutet…underbart samtal!

    Reply
  28. Det där var alltså inget som SR själv skulle behöva utveckla. Det skulle bli en effekt av att SR öppnade upp sig mer – att någon annan bygger en facebook-app, som sedan 3,5 miljoner svenska kan ha nytta och glädje av. Utan att våra ”licens-pengar” behöver användas till det. Borde väl du också gilla?

    Reply
  29. Att de fortfarande inte har musik i sin “podradio” tycker jag är synd. Upphovsrätt blir en bromskloss som hindrar den tekniska utvecklingen. Även det borde vi kunna komma från år 2010 tycker jag, även om det inte främst är SRs fel.

    Reply
  30. SR skiter i webblyssnarna ? Tänk om !

    Har det gått för långt med prestigen “att åstadkomma något nytt
    tjusigt och flashigt”
    Jag tror det. All denna klåfingrighet att “förbättra” är kass !

    Det SR har “lyckats” med hittils är:

    1. Plåttrighet och svårläsbarhet, för att ni vill tränga in ALLT
    på varje sida
    2. Världsrekord i laddning av webbsidorna, TRÖGHETEN liknar modemtiden
    3. Instabilare lyssning
    4. Efterhandslyssning som inte fungerar
    5. Podd-filer som måste försöka hämtas gång på gång
    6. Nyhetsidorna upplevs nu av orgier i storlekar på rubriktypsnitten,
    STORA bilder och liten storlek på brödtexten
    7. Litet utrymme av det viktiga på var webbsida

    Använder nu bara tablåerna för mobil och Kent Berggrens SRadio-spelare

    Reply

Leave a Reply