* Medievärlden uppmärksammar Svenska Dagbladets satsning där redaktionell personal från nät och papper jobbade tight tillsammans för att ta tillvara på läsarnas röst i samband med en artikelserie om barnfamiljer som bor i stan kallad “Asfaltsbarn”. I artikeln beksrivs hur reportrarna efterlyste föräldrars åsikter via papper och webb samt att de gick ut i lekparker och pratade med människor. Enligt mig ett lysande recept på hur man kan ta vara på läsaråsikter och göra det till riktigt bra journalistik.

* Vassa Eggen-Olle skriver bra om ny journalistik hos appelberg.com och länkar en hel del från texterna. Mest gillar jag det han säger om databaser:

“Databaser kan omvandlas till spännande journalistik på nätet i rätt händer. Har man tillgång till försäljningsdata, resultat, priser eller statistik så finns alla möjligheter att omvandla trista kolumner till levande berättelser.”

* Det power-minglas i Almedalen och som vanligt ägnar sig bloggarna som är på plats åt att tävla i SM i namedropping. Claes de Faire har sin speciella stil och får cred för att han även bjuder på sig själv. Niklas Svensson håller en hög takt som vanligt och är nog bäst på att nämna med så många som möjligt varje dag. Lotta Hördin från HD skriver flitigt och lyfter skånska förmågor som hon möter. Guldstjärna får hon för att hon också skickar fina bilder till bloggen. Men bäst är trots allt Almedalsbloggen. Trots prålig design och den hemskt skrikiga rosa nyansen, är de mångsidiga, aktuella och helt enkelt den ultimata guiden för oss som inte är på plats men önskar att vi vore det. Vissa saker förändras inte.