blogg

Blogga med extern editor?

Det här postar jag från MarsEdit, ett av många tips som trillade in när jag frågade på Twitter och Facebook. Jag har testat en del verktyg tidigare, mest för att komma åt offline-kapacitet, men har alltid återvänt till wp-admin – den otroligt kompetenta och smarta webeditorn som är inbyggd i wordpress. Men med ett ökande … Read more

Smålandspostens attityd – och att skjuta sig själv i foten

Den 23 september publicerade Martin Jönsson på jardenberg.se ett inlägg med rubriken När medierna ignorerade sin publik. I den posten skriver han bland annat om vikten av kommunikation och poängen med att försöka inta en ödmjuk hållning ”inför det som skett i den parallella medievärlden”. Den 30 november publicerade Smålandsposten på sin Nyhetsblogg ett inlägg som … Read more

Radikaler i kapitalets sold?

Hur påverkar sociala media den politiska debatten? Ett inlägg i denna fråga är artikeln “Mainstreaming the Alternative: Changing Media Strategies of Protest Movements” av Tina Askanius och Nils Gustafsson. Det fenomen som fångat författarnas intresse är allt fler proteströrelser och s.k. alternativa rörelser i allt större grad förlitar sig på kommersiella och icke-alternativa plattformar och … Read more

Värre än lösryckta citat?

Frågan om hur Internet påverkar saker och ting vi gör fortsätter att intressera mig och många andra. Här en “thought of the day” som jag fick inspiration till på dagens lunch på Kulturhuset. Fordomsdags fanns det något som hette “lösryckta citat”. Det var något som till exempel offentliga personer kunde råka ut för. I stort … Read more

15 förutsägelser om Internets framtid

Cameron Chapman dristar sig att göra 15 förutsägelser om Internets framtid inom kommande femårsperiod. Enligt Chapman har vi tre viktiga drivkrafter som verkar: utvecklingen av hårdvara, utveckling av mjukvara och ökad acceptans för nya lösningar (t.ex. inom den sociala webben). Redan här vill jag göra tillägget att teknik per se (hård eller mjuk) sällan själv … Read more

Mindpark #033: Bloggen gör alla till publicister

Dagen efter julafton 2007 och min mamma packar upp sin julklapp, en Sony Ericsson K810i. När hon tar sin första bild frågar telefonen henne om hon vill publicera den på sin blogg. En knapptryckning senare är den ute på internet, och det var uppenbart att ytterligare en pusselbit föll på plats. Ändå var Agda sent … Read more

10 saker som gör din webbplats bättre

Jag var i går på frukostmöte hos inuse. Jonas Söderström presenterade 10 saker som är viktigare än navigationen på din sajt. Själva föredraget finns på Slideshare. Rent allmänt kan man säga att föredraget handlade om hur man ska få mer trafik till sin webbplats och hur man kan underlätta för besökarna att hitta rätt när … Read more

Social hemkunskap

Idag (22/4-09) diskuterades problemet med ökad fetma i Sverige på Nyhetsmorgon. “Det är bevisat att ökad beskattning kan minska konsumtionen.” “Vi måste utbilda barn och föräldrar om vikten bakom bra och hälsosam mat.” Eller typ något sånt. Först och främst vill jag säga att jag applåderar debatten och båda dessa åtgärderna även jag kan känna … Read more

Hälften av internetanvändarna i USA läser bloggar

Enligt eMarketer läser hälften av internetanvändarna i USA bloggar minst en gång i månaden. Det motsvarar 96,6 miljoner läsare. 2013 kommer antalet bloggläsare vara 128,2 miljoner eller 58 procent av samtliga internetanvändare. I USA finns idag ca 28 miljoner bloggare som uppdaterar sin blogg åtminstone en gång i månaden. Det betyder att 14 procent av … Read more

Vilka skriker högst – De starkaste marknadsföringskanalerna på nätet

På sociala media today har man listat en del frågor som företagare och andra intressenter ställer sig kring sociala medier: 1. What are the best tactics to use 2. How do I measure the effectiveness of social media 3. Where do I start? 4. How do I manage the social balance? 5. What are the … Read more

Hejdå, Martin!

Martin Jönsson går vidare mot nya äventyr. Sveriges vassaste medieanalytiker och en av de mest konstruktiva bloggarna lägger ner. Skälet? En bred analys riskerar tydligen att hamna i konflikt med hans nya uppdrag som redaktionschef på Svenska Dagbladet. Jag hade känt mig lite lugnare om man helt enkelt hävdat klassisk tidsbrist… Anyway, vi hade Martin … Read more

Vad innebär egentligen sociala medier? 13 frågor och svar.

Mark Meyer på social media today har lagt ut en bloggpost innehållande 15 (i mitt fall 13) frågor som småföretagaren ofta ställer kring sociala medier i relation till marknadsföring. Idag hade jag tänkt jag skulle försöka svara på dem. Here goes:

1. How much is it gonna cost?

Det bästa med dagens internet och sociala landskap är att det rent teoretisk inte behöver kosta en krona. Många av de sociala webbtjänsterna, exempelvis Facebook, MySpace, Twitter, Jaiku, ja you name it, är ju faktiskt helt gratis. Däremot är det så att en lyckad och social 2.0-kampanj baserar sig på ständiga uppdateringar och kontinuerlig dialog mellan producent och konsument. Det krävs alltså arbete och kan ta ett tag innan man ser resultat. Av den anledningen börjar det bli mer och mer aktuellt att anställa någon som bara sköter företagets sociala delar på nätet och då börjar det ju naturligtvis kosta.

2. But first tell me exactly what it is?

Sociala medier är inte renodlade reklamkanaler, de är kommunikationskanaler som framförallt kan och ska användas för att bygga förtroende och stärka relationer mellan konsument och producent, företag och individ. Sociala medier innehåller olika verktyg för att uppnå detta, men exempel är möjligheten till live chat, skapa grupper och forum baserat på intresse och värderingar. Det blir allt svårare att urskilja enskilda tjänster på nätet och kalla dem för sociala. Hela internet håller på att förändras till ett socialt medium i singular. Fler och fler tjänster blir sociala och möjligheterna för besökaren att på olika sätt kommentera finns så gott som överallt på nätet. Vi står mitt i en social revolution som förvandlat konsumenten till aktiv producent snarare än passiv konsument, det är därför det är viktigt att företagen anpassar sig och gör sig tillgängliga. Konkreta exempel på sociala nätverk och verktyg är: Bloggar, Facebook, MySpace, Fileride, Twitter, Jaiku, YouTube och nu nyligen även Facebook Connect och Google friend Connect.

3. Is it like Facebook or MySpace? Because that´s all I really know.

Facebook och MySpace kan fungera som ganska konkreta exempel när man ger sig i kasst med att förklarar och utveckla kring sociala nätverk. Om inte annat så kan ju absolut facebooks utveckling illustrera hur stor denna “trenden” är. Men sociala medier är ändå så mycket mer. Snarare än att illustrera fenomenet genom enskilda tjänster är det viktigt att titta på nätet som ett socialt medium snarare än något som är uppdelat i olika tjänster. Kommunikation på nätet drivs idag mer och mer av dialog och det är inte bara på Facebook och MySpace det pratas på, utan på hela nätet. Men naturligtvis måste man avgränsa sig som företag, det går inte att använda alla kanaler. I Sverige är Facebook det absolut största sociala nätverket och ska man bara synas någonstans är det absolut där. YouTube och företagsbloggande är andra kanaler som jag absolut rekommenderar.

4. Twitter? I´ve heard about it, but I´m not really sure what it is.

Twitter är vad man kallar för microbloggning, en slags mix mellan MSN, socialt nätverk och blogg. Precis som på Facebook och andra communitys bygger du upp ett nätverk av vänner. Tjänsten fungerar som så att du slänger ut ett kort statusmeddelande som dina vänner och sin tur deras vänner kan se och kommentera på. Skillnaden är alltså att tjänsten inte bara är avgränsad till din egen vänskapskrets utan föder samtal och diskussion utanför din egen intimsfär. Eftersom microbloggning är baserat på korta meddelande snarare än löpande texter är tjänsten snabbare/mer dynamisk än bloggar och öppnare än ett traditionellt socialt nätverk. Twitter är den stora tjänsten i USA, i Sverige är det framförallt Jaiku som gäller (se ovan för länkar).

5. A Blog? I don´t see what a blog is going to do for my business, besides, I don´t have time nor the desire to write one.

Ok, först och främst är inte sociala medier något för alla företagare. Man kanske arbetar med en målgrupp som inte alls nås eller litar på de här kanalerna och då får man naturligtvis anpassa sig efter det. Däremot handlar detta mycket om långsiktigt tänkande och vill man som företagare förbereda sig inför framtiden så måste man sätta sig in detta fenomenet. Däremot anser jag att just en blogg är ett alldeles ypperligt sätt att kommunicera med sina kunder igenom. Bloggande är en möjlighet att sätta en röst på företaget och berätta för sina kunder om vad som händer bakom “scenen”. Så länge kunden kan läsa skapar detta en närmare relation med konsumenten som dessutom får möjligheten att kommentera och föra en dialog med organisationen. Detta skapar tillit som i förlängningen skapar långsiktigt lojala kunder. Dessutom kan en blogg sökoptimeras, vilket om det görs rätt, placerar din hemsida högt upp bland Googles sökresultat. Blir dessutom bloggen framgångsrik kan du som företagare ta betalt för annonser på sajten. Mycket handlar alltså här om att driva trafik, trafik som i slutändan kan generera fler kunder och i slutändan mer intäkter.

6. So you´re going to “show me” how social media is going to drive business? OK.

De drivande faktorerna är 1) Målgruppsanpassning 2) Dialog 3) Arbete 4) Tålamod. Sociala nätverk skapar relationer mellan företagen och konsumenten, det handlar om ständig tillgång och närvaro vilket inte är något annat än ett gigantiskt mervärde för kunden. Sociala medier är en förädlingsprocess av företagets tjänster och service. Idag handlar det snarare om costumer relations än om marknadsföring. Men har du som företagare haft tålamod och lagt ner mycket arbete på företagets digitala profil och arbetat kontinuerligt med att uppdatera händelser och hela tiden föra dialog med kunden på dina olika nätverk, då sitter du garanterat med ett stort gäng hängivna anhängare och det är då de sociala medierna hittar sin plats och styrka som marknadsföringskanaler eftersom du: 1) Når rätt, hängivna och intresserade kunder… 2)…med minimal ansträngning som du dessutom…3)…kan följa upp och mäta effekten av produkten/tjänsten på utan svårigheter. Total täckning och räckvidd alltså.

7. Who else is using it?/Are there any companies like mine that are using it?

Istället för att jag ska babbla på här vill jag hänvisa till en lista av Peter Kim, upphittad på social media today.

Read more

Blogger.com störst i UK

I augusti var Blogger.com, som ägs av Google, den mest populära bloggplattformen i Storbritannien. Enligt comScore så besöktes Blogger.com av  mer än 9 miljoner besökare i Storbritannien under augusti 2008. De följs av WordPress.com med 4,8 miljoner besökare och Six Apart med 2,7 miljoner besökare. I augusti besökte totalt 14,5 miljoner britter någon blogg, vilket … Read more

Är det ute att blogga?

“Writing a weblog today isn’t the bright idea it was four years ago. The blogosphere, once a freshwater oasis of folksy self-expression and clever thought, has been flooded by a tsunami of paid bilge. Cut-rate journalists and underground marketing campaigns now drown out the authentic voices of amateur wordsmiths. It’s almost impossible to get noticed, … Read more

Mindpark-bloggen i din mailbox

Vi har fått önskemål om att maila ut våra inlägg från bloggen. Så även om vi själva är RSS-junkies fixar vi det givetvis. Vi använder helt enkelt Feedburners möjlighet till mailutskick. Nackdelen är att själva tjänsten är på engelska och det kan störa en del, men å andra sidan är innehållet ju det intressanta. Eller … Read more

Så gick det till när Google stängde mina bloggar

Igår berättade jag att tre av de bloggar jag driver eller medverkar i helt plötsligt var nerstängda. Nu är de tillbaka igen och situationen är löst. Det blev många frågor och kommentarer både on- och offline. En del skadeglädje också, eftersom jag ju är en ganska högljudd Google-anhängare. Det får jag tugga i mig ;) … Read more

OS i blogg

Så här när det börjar närma sig OS-tider tänkte jag att det kunde vara trevligt med lite toplistor och pallplatser över världens media och marknadsföringbloggar. Det är Advertising Age som har listat de top 729 bästa mediabloggarna på denna gröna jord. Den första svenska bloggen är AdLand som kommer på en smickrande 22:a plats. Nästa … Read more

Sandra puffar… 20080718

* Via Jeff Jarvis på Buzzmachine hittade jag till Wordle, en sajt som visuellt visar vad som nämns mest på en viss sajt, bland dina bokmärken på del.ici.ous eller i en blogg. Jag gillar verkligen Wordle och funderar kring hur användbart det hade varit på nyhetssajterna. Läsarna hade snabbt fått en överblick över dagens hetaste … Read more