Det har delats ut strutspris. ”Kundtjänsten” fairshopping.se gör det varje år, och vinnare i år var SJ som helt slutat bemöta kunder som uttalar sig på sajten. @britstakston kommenterade och diskussionen med @SJ_AB tog fart.

När jag gjorde en retweet på en kommentar från Brit dök @SJ_AB upp med ett svar till mig, jag kom verkligen in från vänster alltså. Men så här utspelade sig dialogen mellan mig och *någon* på SJ. Läs och förundras.

Uppenbart tycker SJ att de ska bestämma vilka kanaler som gäller, och är helnöjda – nästan sprickfärdigt nöjda – över att branschen belönat dem. Kunderna? Bah, de får förväntas bara följa efter till de kanaler som SJ väljer. Statens Järnvägar har ju bestämt hur prioriteringarna ska göras. Att det är rätt beslut har man kvitto på, för det har ju branschen sagt.

Och hur historien slutade? Så här, som den gör varje eftermiddag:

Att halva Sverige just då sitter på tåg som allt som oftast står stilla har branschen, i sin outgrundliga visdom, säkert inte heller några synpunkter på.