För mig är lågkonjunktur ett otroligt negativt laddat ord som för mina tankar till överdiven fattigdom och ett raserat och fallfärdigt samhälle som mer eller mindre påminner om det gamla östberlin. Lågkonjunktur är vatten i maten istället för grädde, det är VHS och inte DVD, det är dubbla strumpor i ett par håliga Converse som sett sin sista höst. Lågkonjunktur är Cuba Cola eller ICA:s Cola light istället för de röd och vita färgerna vi känner igen och älskar. Kort sagt, om det är som Fredrik Wass skriver på sin Bisonblog , att lågkonjunktur är ett sinnestillstånd och att den blir så farlig som du själv gör den, då är jag körd. Fast för företagen finns det hopp…

Jag snubblade över en blogg på Online-PR som handlar om hur företagare kan använda sig av sociala medier i kristider för att stärka gemenskapen. För företag innebär hårdare tider komplikationer som kan medföra osäkerhet och en genrellt lägre moral hos de anställda. Det pratas mycket om viral marknadsföring och sociala medier inom extern kommunikation, men de sociala tjänsterna kan även vara ett ypperligt verktyg när det kommer till internkommunikation. Hur då? Webben inbjuder till dialog och feedback som i förlängningen innebär en känsla av gemenskap. Man pratar om fyra C:

– Co-Creation

– Collaboration

– Conversation

Crowd-Sourcing

Det handlar ömsesidig respekt byggd på kommunikation mellan anställd och organisation. Social mediaoptimering är inte en video på youtube eller en blogg, det är en tanke om att alla kan göra sig hörda och blir det, bloggar och sociala nätverk är verktyg som ger kraft åt en platt organisation byggd på transparens och öppenhet. Grädde i maten heltenkelt:)