Social media, lågkonjunktur och VHS

För mig är lågkonjunktur ett otroligt negativt laddat ord som för mina tankar till överdiven fattigdom och ett raserat och fallfärdigt samhälle som mer eller mindre påminner om det gamla östberlin. Lågkonjunktur är vatten i maten istället för grädde, det är VHS och inte DVD, det är dubbla strumpor i ett par håliga Converse som sett sin sista höst. Lågkonjunktur är Cuba Cola eller ICA:s Cola light istället för de röd och vita färgerna vi känner igen och älskar. Kort sagt, om det är som Fredrik Wass skriver på sin Bisonblog , att lågkonjunktur är ett sinnestillstånd och att den blir så farlig som du själv gör den, då är jag körd. Fast för företagen finns det hopp…

Jag snubblade över en blogg på Online-PR som handlar om hur företagare kan använda sig av sociala medier i kristider för att stärka gemenskapen. För företag innebär hårdare tider komplikationer som kan medföra osäkerhet och en genrellt lägre moral hos de anställda. Det pratas mycket om viral marknadsföring och sociala medier inom extern kommunikation, men de sociala tjänsterna kan även vara ett ypperligt verktyg när det kommer till internkommunikation. Hur då? Webben inbjuder till dialog och feedback som i förlängningen innebär en känsla av gemenskap. Man pratar om fyra C:

– Co-Creation

– Collaboration

– Conversation

Crowd-Sourcing

Det handlar ömsesidig respekt byggd på kommunikation mellan anställd och organisation. Social mediaoptimering är inte en video på youtube eller en blogg, det är en tanke om att alla kan göra sig hörda och blir det, bloggar och sociala nätverk är verktyg som ger kraft åt en platt organisation byggd på transparens och öppenhet. Grädde i maten heltenkelt:)

10 thoughts on “Social media, lågkonjunktur och VHS”

  1. The Four C:s var bra. De skall jag lägga på minnet! Det fina med det du skriver är dessutom att det inte är dyrt. Det är lätt att införa om man bara tänker till. Vinsterna kommer rätt fort och som du skriver, funkar lika bra i lågkonjuktur som i högkonjuktur.

    1. Lågkonjuktur
    Behålla, utveckla och identifiera expertis samt att bygga en samhörighet (det är fruktansvärt dyrt att förlora expertis)

    2. Högkonjuktur
    Driva innovation och nya initiativ samt att snabbt ta till sig förändringar och signaler från personal, kunder, marknad

    Notera att självklart fungerar 1 och 2 i varandras konjukturer, men ovan är ingen ovanlig prioritering.

    Reply
  2. The Four C:s var bra. De skall jag lägga på minnet! Det fina med det du skriver är dessutom att det inte är dyrt. Det är lätt att införa om man bara tänker till. Vinsterna kommer rätt fort och som du skriver, funkar lika bra i lågkonjuktur som i högkonjuktur.

    1. Lågkonjuktur
    Behålla, utveckla och identifiera expertis samt att bygga en samhörighet (det är fruktansvärt dyrt att förlora expertis)

    2. Högkonjuktur
    Driva innovation och nya initiativ samt att snabbt ta till sig förändringar och signaler från personal, kunder, marknad

    Notera att självklart fungerar 1 och 2 i varandras konjukturer, men ovan är ingen ovanlig prioritering.

    Reply
  3. Tack för din kommentar:)Det finns många fördelar med just social mediaoptimering. Precis som du skriver är priset ett, dessutom inbjuder SMO till både intern och extern dialog. Internt blir företaget plattare och kommunikationsvägarna blir både öppnare och kanske även kortare, externt hamnar företaget närmare sina kunder. Detta enligt min mening, är ett ypperligt sätt att bygga trofasta och lojala kunder och medarbetare på. Precis som du skriver är medarbetarfrågan speciellt viktig just under en lågkonjunktur. Bra specificerat:)

    Reply
  4. Tack för din kommentar:)Det finns många fördelar med just social mediaoptimering. Precis som du skriver är priset ett, dessutom inbjuder SMO till både intern och extern dialog. Internt blir företaget plattare och kommunikationsvägarna blir både öppnare och kanske även kortare, externt hamnar företaget närmare sina kunder. Detta enligt min mening, är ett ypperligt sätt att bygga trofasta och lojala kunder och medarbetare på. Precis som du skriver är medarbetarfrågan speciellt viktig just under en lågkonjunktur. Bra specificerat:)

    Reply
  5. Men, Cuba Cola ÄR godare än Coca Cola.

    (Med detta inlägget känner jag att diskussionen höjdes och breddades.)

    Reply
  6. Men, Cuba Cola ÄR godare än Coca Cola.

    (Med detta inlägget känner jag att diskussionen höjdes och breddades.)

    Reply
  7. hahahah, tyckte det va ett alldeles lysande inlägg värt all reflektion det kan få:) Lite curiosa är att Cuba Cola lanserades 1953 i Sverige, tre månader innan Coca-Cola. Jag skulle vilja säga så här, att Cuba Cola kommer långt med sin lite sötsliskiga smak bryggd på ett recept som innehas av Saturnus bryggeri. Dock är den inte en lika kraftig törstsläckare som Coca Colan och bör därför avnjutas några klunkar i taget. Däremot är Cuba Cola billigare (9,90 litern ex pant) än konkurrenten Coca Cola (15,90kr). Kort sagt, Cuba Cola, oberoende av smak, är lågkonjunktur och Coca Cola bubblande högkonjunktur;)

    Reply
  8. hahahah, tyckte det va ett alldeles lysande inlägg värt all reflektion det kan få:) Lite curiosa är att Cuba Cola lanserades 1953 i Sverige, tre månader innan Coca-Cola. Jag skulle vilja säga så här, att Cuba Cola kommer långt med sin lite sötsliskiga smak bryggd på ett recept som innehas av Saturnus bryggeri. Dock är den inte en lika kraftig törstsläckare som Coca Colan och bör därför avnjutas några klunkar i taget. Däremot är Cuba Cola billigare (9,90 litern ex pant) än konkurrenten Coca Cola (15,90kr). Kort sagt, Cuba Cola, oberoende av smak, är lågkonjunktur och Coca Cola bubblande högkonjunktur;)

    Reply

Leave a Reply to Daniel NüüdCancel reply