Sociala nätverk – Det digitala CV:et

“Varför skulle vi anställa just dig?” “eller varför passar du in här?” måste vara bland de två vanligaste frågorna på en anställningsintervju. Jag har i alla fall stött på dem på alla intervjuer jag varit på. Här kommer svaret: “Jag är framförallt spontan, social och nyfiken, det gör att jag har lätt för att anpassa mig till en mängd olika situationer och framför allt människor. Det jag inte kan, kompenserar jag med nyfikenhet och en vilja att ständigt lära mig nya saker. Lägger man dessutom till lyhörd till mixen så är jag den perfekta eleven, 100% formbar.” Inte dåligt va:) Jag vet jag vet, sjukt pretto, men tro mig det där säljmanuset fungerar alldeles utmärkt som första intryck, problemet är bara att nätet står mer och mer för det där första intrycket idag. Tittar man på min facebook till exempel har jag nog lite väl lätt för att anpassa mig till vissa situationer;)

Jag erkänner, jag är social och gillar att gå ut med vännerna, jag är spontan och lite otålig vilket kan medföra stavfel och kanske till och med formuleringar som klingar i moll när det va mer tänkt i dur. Jag har dessutom lätt för att bjuda på mig själv vilket helt enkelt har resulterat i en film på YouTube (se nedan). Social media today skriver om just denna nättransparansen och hur den information vi väljer att publicera på nätet är fullt tillänglig för framtida arbetsgivare. Det finns både för och nackdelar enligt min mening. Transparens i all ära, men en arbetsgivare som möts av alla mina stavfel, festbilder och parodier på pojkband har ingen annan kontext än den han/hon ser framför sig att relatera till. Och så länge jobbet inte handlar om ett vara värd på Wallmans är det ingen bra kontext. Det positiva är att man faktiskt lär känna en människa och inte en anställd.

Hur ofta säger man inte att det är så otroligt viktigt med kontakter. Folk tycker om att anställa människor via personliga kontakter och referenser, någon som de i viss kan relatera till, det är det de sociala nätverkens positiva sida handlar om på anställningsmarknaden enligt min mening. I grund och botten är vi är alla människor, ta det lugnt med festbilder och stavfel bara:)

Faktum är att anställningar via nätet ökar. Student.se skriver om en undersökning från nätverket Execunet och att 77 av 100 företag använder sökmotorer på nätet för att kolla upp sina sökande. Dessutom är det så att skolor i USA har börjat använda sökmotorer och sociala nätverk som komplementerande information till sina intagningar:

– 10% av de tillfrågade högskolorna och universiteten i USA (50 av 500 st) använder sociala nätverk i utvärderingen av sina ansökande.

– 38% av högskolorna/universiteten sa att vad de såg hade negativ effekt på antagningarna.

– 25% av högskolorna/universiteten sa att deras åsikter och bedömningar kring den ansökande förbättrades.

– 21% av högskolorna/universiteten använder sociala nätverk för att värva ansökande och prospects.

Som sagt. Vi är på väg in i en ny era där de sociala nätverken mer och mer definerara oss som personer. Web 2.0 håller på att förvandlas till ett digitalt CV. Kanske är sociala tjänster som Moli helt rätt ute med sin möjlighet att skapa tre olika profiler, en för vännerna, en för familj och en för karriären?

12 thoughts on “Sociala nätverk – Det digitala CV:et”

  1. En gång fick jag den frågan efter en lång vandringstur genom byrån, som blev alltmer oattraktiv och förlegad i mina ögon för vart steg jag tog. Svarade då på frågan om varför jag passade just här med “Det gör jag abslout inte, jag arbetar på rakt motsatt sätt, kanske ni behöver någon som skakar om lite och lär er att tänka i nya banor så att ni inte ruttnar i gamla spår” och fick, förvånande nog, jobbet.

    Reply
  2. En gång fick jag den frågan efter en lång vandringstur genom byrån, som blev alltmer oattraktiv och förlegad i mina ögon för vart steg jag tog. Svarade då på frågan om varför jag passade just här med “Det gör jag abslout inte, jag arbetar på rakt motsatt sätt, kanske ni behöver någon som skakar om lite och lär er att tänka i nya banor så att ni inte ruttnar i gamla spår” och fick, förvånande nog, jobbet.

    Reply
  3. Egentligen är det här bara en förlängning av den globala byn som det talades så mycket om på nittiotalet.

    I bysamhället och bruksorter visste alla mer eller mindre allt om alla, vilket innebar att man bland annat hade en rätt stor social kontroll. Det fanns inte så stort utrymme för hemligheter och överheten i form av präster, ämbetsmän samt arbetsgivare i bruksorterna visste vad du gick för, och du anpassade ditt publika leverne efter detta.

    Just det här går vi tillbaka till tack vare den transparens som nätet medger. En social kontroll från personer och auktoriteter kan vi nog räkna med på alla plan. Arbetsgivaren har koll på vad du gör på helgerna, kan se vem som anställs och få en utökad förståelse (och ansvar) för den anställdas väl och ve. Giftermål, barnafödande, alkoholproblem, hobbies och andra privata angelägenheter blir allmängods.

    Och med tanke på hur den yngre generationens vanor ser ut, dvs att lägga ut allt om sig själva, så kommer vi nog arbetsgivarna i framtiden att ha en större förståelse för stavfel i vissa sammanhang, festbilder och ett festligt förflutet. Annars blir det inte många kvar att anställa.

    Däremot blir det givetvis svårare att tex ljuga i en anställningssituation. Om man säger att man inte röker, så kanske man inte ska röka på festbilderna, om man säger att man inte tänker skaffa barn ska man kanske vara lite anonym i fertilitetsforum.

    Jag tycker att det är rätt spännande samtidigt som jag egentligen värnar om min privata sfär. Men en något utökad social kontroll i motsats till den grymt anonyma tillvaro som vi levde i under 1900-talet är nog inte bara av ondo.

    Reply
  4. Egentligen är det här bara en förlängning av den globala byn som det talades så mycket om på nittiotalet.

    I bysamhället och bruksorter visste alla mer eller mindre allt om alla, vilket innebar att man bland annat hade en rätt stor social kontroll. Det fanns inte så stort utrymme för hemligheter och överheten i form av präster, ämbetsmän samt arbetsgivare i bruksorterna visste vad du gick för, och du anpassade ditt publika leverne efter detta.

    Just det här går vi tillbaka till tack vare den transparens som nätet medger. En social kontroll från personer och auktoriteter kan vi nog räkna med på alla plan. Arbetsgivaren har koll på vad du gör på helgerna, kan se vem som anställs och få en utökad förståelse (och ansvar) för den anställdas väl och ve. Giftermål, barnafödande, alkoholproblem, hobbies och andra privata angelägenheter blir allmängods.

    Och med tanke på hur den yngre generationens vanor ser ut, dvs att lägga ut allt om sig själva, så kommer vi nog arbetsgivarna i framtiden att ha en större förståelse för stavfel i vissa sammanhang, festbilder och ett festligt förflutet. Annars blir det inte många kvar att anställa.

    Däremot blir det givetvis svårare att tex ljuga i en anställningssituation. Om man säger att man inte röker, så kanske man inte ska röka på festbilderna, om man säger att man inte tänker skaffa barn ska man kanske vara lite anonym i fertilitetsforum.

    Jag tycker att det är rätt spännande samtidigt som jag egentligen värnar om min privata sfär. Men en något utökad social kontroll i motsats till den grymt anonyma tillvaro som vi levde i under 1900-talet är nog inte bara av ondo.

    Reply
  5. allt det här ny-media bjäfset är så centrerat runt individen och karriären att jag blir illamående. jag funderar allvarligt på säga upp mig från byrån och studera metafysik i några år. vad hände med existensen?

    Reply
  6. allt det här ny-media bjäfset är så centrerat runt individen och karriären att jag blir illamående. jag funderar allvarligt på säga upp mig från byrån och studera metafysik i några år. vad hände med existensen?

    Reply
  7. @Mattias Johansson: Ser definitivt kopplingen till vad du pratar om kring det gamla bysamhället. Där finns även fler likheter mot olika samhällsstrukturer. En annan likhet är den om att dagens transparens och sociala funktioner på nätet fungerar som en slags fjärde statsmakt och som språkrör för allmänheten att göra sig hörda genom.

    Det går att dra paralleller till det Jörgen Habermas har skrivit om den borgerliga offentligheten som växte upp på 1700- 1800-talet på olika caféer där människor samlades för att träffas socialt och diskutera allt mellan himmel och jord. Deras disskusioner ledde fram till skapandet av dagspressen som tredje statsmakt. Meningen var att alla skulle ha tillträde till mötena. Naturligtvis var det inte så. “Alla” betyder begränsat tillträde för kvinnor, färgade och barn.

    Vi är någonstans på samma ställe nu i vår digitala era. Transparens blandat med social interaktion. Idag är det Utvecklingsländerna som i mindre utsträckning har tillträde till den digitala offentligheten. Läs mer om det här: http://jardenberg.se/2008/02/12/web-20-den-digitala-kaffebonan/

    Reply
  8. @Mattias Johansson: Ser definitivt kopplingen till vad du pratar om kring det gamla bysamhället. Där finns även fler likheter mot olika samhällsstrukturer. En annan likhet är den om att dagens transparens och sociala funktioner på nätet fungerar som en slags fjärde statsmakt och som språkrör för allmänheten att göra sig hörda genom.

    Det går att dra paralleller till det Jörgen Habermas har skrivit om den borgerliga offentligheten som växte upp på 1700- 1800-talet på olika caféer där människor samlades för att träffas socialt och diskutera allt mellan himmel och jord. Deras disskusioner ledde fram till skapandet av dagspressen som tredje statsmakt. Meningen var att alla skulle ha tillträde till mötena. Naturligtvis var det inte så. “Alla” betyder begränsat tillträde för kvinnor, färgade och barn.

    Vi är någonstans på samma ställe nu i vår digitala era. Transparens blandat med social interaktion. Idag är det Utvecklingsländerna som i mindre utsträckning har tillträde till den digitala offentligheten. Läs mer om det här: http://jardenberg.se/2008/02/12/web-20-den-digitala-kaffebonan/

    Reply
  9. @Micke: Gode gud Micke jag vet inte om jag har hjärnceller till att diskutera metafysik eller existensialism;) Jag säger bara så här. Jag förstår din irritation kring sociala medier och karriären, det hela har en tendens att bli lite ytligt men den är bara en sida. Indivden är däremot en annan.

    Relation anses vara en av 10 kategorier inom metafysisken som varandet sorteras under. Sociala medier sätter människor och kulturer i relation till varandra på ett helt nytt sätt. Är inte sociala medier då en form av metafysik och ny form av existens?

    Som sagt, nu börjar det flumma ut;)

    Reply
  10. @Micke: Gode gud Micke jag vet inte om jag har hjärnceller till att diskutera metafysik eller existensialism;) Jag säger bara så här. Jag förstår din irritation kring sociala medier och karriären, det hela har en tendens att bli lite ytligt men den är bara en sida. Indivden är däremot en annan.

    Relation anses vara en av 10 kategorier inom metafysisken som varandet sorteras under. Sociala medier sätter människor och kulturer i relation till varandra på ett helt nytt sätt. Är inte sociala medier då en form av metafysik och ny form av existens?

    Som sagt, nu börjar det flumma ut;)

    Reply

Leave a Reply