Det kommer att klarna den 1/10, på torsdag, men för nu kan jag bara säga så här mycket: Ännu en bra grej är på g för alla som är intresserade av svensk mediedebatt. Du kan hjälpa till redan nu, så att starten blir så bra som möjligt genom att tycka till i kommentarerna här nedan. Frågan är:
Vilka källor tycker du ligger till grund för den svenska mediedebatten?
Vissa är ju enkla. Givetvis är Mindpark, SSBD, Whatsnext, Mediestudier, Mikael Zackrisson och Anders Mildner med på listan, liksom den traditionella branschpressen och dess utlöpare.
Men ”blandisarna” är svårare, de som inte är så specialiserade. Titta till exempel på chefredaktörsbloggarna, där Helin och Mattsson är självklara, men hur ska vi göra med Bäck som blandar in en väldigt hög andel privat? Och vilka bubblare finns det? Lyft fram och hylla debutanterna eller långkörarna. Gärna de som normalt sett ligger under radarn, men som förtjänar mer exponering.
Låt oss föra ett resonemang i kommentarerna. Berätta om de bloggar och andra källor som du tycker bör vara med och skriv gärna varför om det inte är glasklart;) Kommentera sedan vidare och berätta vilka du vill ha bort.
Jag ser ett klart problem här. Med nischningen. Om man bara går på att det är vissa som har ett värde kommer man att missa viktiga poänger. Då begränsas debatten.
Jag själv är ett exempel. Skriver ganska mycket om media och vet ganska mycket också – eftersom det har varit både min yrkesarena och utbildningsbakgrund under största delen av yrkeslivet så intresserar det mig mycket. Beteendevetenskapen är viktig även i denna fråga. Att blanda olika frågeställningar på en blogg, precis som man gör i en tidning ökar snarare spänsten i debatten än förminskar den.
Jag tror att det handlar om att vidga vyerna och inte låsa dem i det redan givna. Mediedebatten angår även konsumenterna ;-). Det bör till en dialog. Men så kanske det är tänkt.
Det kommer finnas alla möjligheter att löpande både bearbeta den fasta listan men ffa att lägga till enstaka inlägg som faller inom ämnets ram. Så det behöver man bli ett problem alls. Men här och nu är jag ute efter de som har sitt huvudsakliga fokus i den här riktningen, och kanske framför allt ute efter att se hur resonemangen går. Så ditt inlägg var mycket värdefullt. Thanks.
(BTW, det handlar inte om en ny blogg ;)
Man kanske inte helt ska utesluta källor utanför internet, som radio och tv-program eller den svenska pressen?
Frågan är lite oklart formulerad tycker jag. Menas källor som faktiskt är viktiga i mediedebatten eller de som borde vara viktiga? Det första bör gå att undersöka empiriskt, det andra handlar om egna tips och värderingar.
För egen del har jag – förutom det Joakim nämnt ovan – glädje av den dagliga, snabba mediedebatten i medierna. Exempelvis i SR:s Studio ett och Ring P1 och i inläggen på Newsmill och Second opinion. På veckobasis missar jag inte gärna Medierna och Publicerat som vrider och vänder på egna ämnen. Mera ojämnt förekommande är sådana som Quick Response, Allt är möjligt och Jesper Strömbäcks boktips.
Mycket inspiration kommer förstås från andra länder; Bergens Tidendes läsarombudsman, Danmarks Radios ombudsman, Update i Danmark, Polis i London, Mediaguardian och lång räcka andra.
Torbjörn v K
I det här fallet *måste de* av tekniska skäl vara tillgängliga på nätet.
Frågan är avsiktligt vag – det är ett känt knep för att få igång samtalet ;) Men vissa ramar finns, i det här fallet. 1. måste vara på svenska och 2. måste vara tillgängligt på nätet (och det måste finnas någon form av textbas, om det nu tex handlar om en podcast så får det inte bara vara audio)
Kan man inte ta fram ett kvalitetsindeex, kring bloggar som man är intresserad av att ha med på kartan?
Hmm några tillägg skulle väl kunna tänkas vara Media Culpa, Socialamedier.com, DN.se-bloggen, Svd.se-bloggen, Svd:s utvecklingsblogg, Hanna Dunér, Mediebloggen med Jonas Leijonhufvud (även om de två sistnämnda tyvärr inte håller så hög kvalitet som jag skulle vilja, i avsaknaden av Martin Jönsson… hans redaktionsblogg passar väl förövrigt), bonnier.se och bonnier r&d (deras rss-feeds), perakeolsson.se samt för att inte förglömma en av de mest självklara: vassaeggen.se!
Några spontana tips från “Media”-mappen i Google Reader =)
Vill vi koncentrera oss på enbart (traditonella) medier? Av de länkar och tips som är med här är det främst sådana som skriver om företrädes vis traditionella papperstidningars liv på nätet?
Är marknadsförings/reklam-perspektivet på nätet intressant?
Allra bäst vore förstås om det gick att använda någon form av röstningsfunktion. Vilka skribenter tycker läsarna bidrar med mest i mediadebatten – just nu – baserat på vecka, månad eller annan tidsrymd. Tänker mig – likt vissa sidor som programmerare använder – en form av “kredometer” där de med mest kred blir publicerade, eller publicerade överst. Eftersom det är ett väldigt löst ämne så borde också olika skribenter över tid tilldra sig mer eller mindre intresse eftersom ämnena skiftar.
Verkar vara ett spännande projekt så jag ser framemot den 1e Oktober.
”All things media”, fast på svenska då, är målet. Mina exempel beror nog mest på var jag kommer ifrån, så att säga. Alltså bör det inkludera marknad/pr/reklam på lämplig nivå. Det är den sortens distinktioner som jag far lite efter.
Du kanske inte är så långt bort i dina tankar, men det behövs ett startläge hur som helst. Fyll gärna på med några personliga favoriter.
@stroemberg bör vara med.
Jag pitchar helt oblygt in mig själv. Men inte allt jag publicerar på min blogg vore relevant, så jag har skapat en kategori och dragit ut ett RSS-flöde: http://feeds.feedburner.com/DoktorSpinnNyaMedier
Om flödet får vara med lovar jag att tagga bara bra/relevanta saker i det! Kan till och med lova att ta det lite lugnt med korspuffningen… ;)
Extremt bra Jerry, och något för många att ta efter. Vill du hamna frontrow på det som händer på torsdag, men har en spretig blogg: gör som Jerry! (vem tipsar Käck? ;)
Kreafonbloggens inlägg om sociala medier finns här: http://www.kreafon.se/blog/category/sociala-med…
En annan kategori handlar om media lite mer allmänt (nu senast om GP som “ritade om mediekartan”):
http://www.kreafon.se/blog/category/media-kommu…
Om det passar in i sammanhanget vet jag inte, det beror ju på vad det handlar om :)
Annars tycker jag nog att det mest intressanta i svensk mediedebatt är de som inte hörs (och anledningen till varför de inte gör det).
Sedan är det möjligen så att ett initiativ för svensk mediedebatt kanske inte precis är intresserat av hela den PR-värld ifrån vilken jag kommer, men en fågel har viskat i mitt öra att dessa extremt nischade flöden faktiskt kommer att hitta ett hem de också… :)
Skulle tro det ;)
Tack Lena, ser fint ut. Det blir frontrow där också ;)
Och jag håller med dig om sista raden. Även om jag snart är beredd att sluta fundera över “varför” och fokusera mer på min gamla mailsignatur…
bra initiativ och ser fram emot torsdagen:)
Jag är inte säker på att de är ursprungliga källorna men åtminstone en del av konversationen och anser därför att de bidrar till svensk mediedebatt.
http://www.axbom.se/blogg
http://www.internetstatistik.se/
Det hela låter riktigt spännande. Eftersom min blogg kom upp här (tack för det @collentine) och jag egentligen bara är inne och nosar på detta specifika ämne då och då, även om det faktiskt blir allt oftare, så gjorde jag som Jerry; Nu finns ett eget RSS-flöde från axbom.se för de inlägg som handlar om nya medier (uppdateras as we speak). Om intresset finnes så blir det mer relevant och användbart så :) http://feeds.feedburner.com/AxbomNyaMedier
Off the top of my head skulle jag även se att följande bloggar gjorde liknande kategorier/flöden:
http://www.ronnestam.com/ (Johan blandar ju engelska och svenska)
http://blogg.cloudnine.se/internal/ (Cloudnine)
http://www.digisocial.se/blog/ (Fredrik Dolléus och Peter Ödling)
http://bjornfant.se/ (Björn Fant))
http://it-nytta.blogspot.com/ (Oscar Berg)
http://fibban.fleecelabs.se/ (Fleeelabs)
Jocke, varför “måste vara på svenska”?
Gör debatten extremt lokal och nationell då väldigt få utanför våra landsgränser förstår svenska. Varför inte tillåta engelska?
Det ena utesluter inte det andra – men annat än svenska exkluderar mycket mer än man skulle önska. Tyvärr är det så, bara att förhålla sig.
Det får bli två setups isf, vilket inte alls är otroligt i ett lite senare läge.
“trenden” att skapa dedikerade medieflöden är extremt välkommen. Utöver den praktiska nyttan i det här fallet belyser det tydligt hur samverkan uppstår mellan olika delar av vårt kära internet. Det här ekosystemet bygger vi tillsammans liksom.
Tycker det är synd hursomhelst, men förstår samtidigt att det är en extra tröskel att ge sig på ett språk som inte är ens modersmål.
Men svenskar har ju generellt bra engelska, så även om det kommer in något stav- eller grammatiskt fel här och var tycker inte jag det borde vara hela världen. Ger ju en så grym skillnad kring vilka man de facto kan kommunicera med och det gör att det känns synd.
Att köra två setups är ju minst lika stor tröskel, men man kanske får krypa till korset tills vidare..?
Samtidigt kör ju många bloggar/siter redan engelska/svenska blandat (varför??) så har personligen lite svårt att se någon tydlig linje. Men, men. Om 10 år kanske vi är där?
Du har förmodligen inte hört mig gå på om hur vi borde avskaffa svenskan helt? Jag menar att det skulle vara knappt två generationers pain och sedan hade vi sett massiv gain istället. Men, som sagt, vi är inte där. Och vill vi att det här ska nå ut på bredden i de svenska medieföretagen så är det tyvärr, tro mig, så att svenska är ett absolut måste.
Det såg inte så fint ur visst, din kategori hade ingen egen rss, så det sprack lite.
Jodå, det har de, voilà:
http://www.kreafon.se/blog/category/sociala-med…
http://www.kreafon.se/blog/category/media-kommu…