Mailet kommer från Hans Kullin a.k.a Media Culpa. Tack för det Hans! Undersökningen han syftar på är gjord av Burson-Masteller och visar alltså att svenska börsbolag är betydligt bättre på att använda bloggar i sin onlinekommunikation än företag i övriga Norden. Sammanlagt undersöktes 132 bolag. Här kommer lite statistik (hoppas inte Erik känner att jag är inne och trampar på hans mark nu? You are still the man Erik;):

– 12 av de 132 bolagen har minst en företagsblogg.

– Tio av de 56 bolagen (17,9%) som är noterade i Sverige har minst en företagsblogg.

– Inget av de 24 bolagen som var noterade i Danmark bloggade.

– I Finland och Norge (27 respektive 25 företag) bloggade bara ett företag per land.

Statistik hos de 12 största företagen i undersökningen (de med över 1-miljard euro i börsvärde):

– Nio av de tolv företagen har infört en kommentarsfunktion på minst en av sina bloggar.

– Tre av de tolv största företagen har en trackback funktion aktiverad på minst en av sina bloggar.

– Nio av de tolv företagen möjliggör prenumeration på blogginlägg via RSS.

– Två företag har infört sociala bokmärken

För att processa detta lite då är det naturligtvis intressant att ställa frågan, varför? Varför är det så att vi är bäst i Sverige på att företagsblogga? Producerar vi fler företag vars affärsområde i större utsträckning passar bloggosfären? Industri och tjänstesektorn är den som producerar mest företagsbloggar, är Sverige det land som är mest välrepresenterat inom dessa branscherna? Kvinnor och sociala medier hör ihop. Har vi fler kvinnliga företagsledare och marknadsansvariga här än i övriga norden? Är det så att Sverige ligger i framkant när det kommer till marknadsföring och därför har lättare att ta för sig och anamma nya trender?

Jag vet inte utan tänkte jag skulle ge begreppet crowdsourcing ett ansikte och fråga er?